Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DSU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji. PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin. PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka. PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i ksztąlcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem rożnych techni i kanałów komunikacji PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej. PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji. PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty. PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej. PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wyrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzeici ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w przygotowaniu projektu współpracy z rodziną (projekt strony internetowej „Zapytaj pedagoga”). Wiedza - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego - w zależności od rozwoju sytuacji). |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 30h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i w aplikacji Microsoft Forms. ZAJĘCIA ZDALNE w trybie asynchronicznym 16-23.03 Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/) i lekturę pozycji Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji). RÓWNOLEGLE PROSZE O NIEZANIEDBYWANIE PRAC PROJEKTOWYCH (przynajmniej tych działań, które można wykonywać zdalnie). Starostów grup proszę o kontakt mailowy. 30.03-6.04 Dziś o 12.30 oglądamy w Onet "#Zostajewdomu z Onet" (prowadzi Małgorzata Ohme, spotkanie z nauczycielem, nast. z D.Zawadzką). Proszę obejrzeć rownież wcześniejsze wystąpienia Doroty Zawadzkiej, w którym komentuje problemy rodziców pozostających obecnie w domach z dziećmi (https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/zostajewdomu-superniania-okazuje-sie-ze-rodzice-nie-znaja-swoich-dzieci/spkh91y). Proszę też o przejrzenie zawartości internetu pod tym kątem: co piszą rodzice, co nauczyciele nt. relacji rodzic-dziecko w kontekście panującej obecnie sytuacji. Proszę o jednostronicowy esej pt. Społeczna rola nauczycieli, czyli czego o wychowaniu w rodzinie dowiedzieliśmy się pod wpływem wirusa (mile widziane cytaty i przykłady z podaniem źródeł). Esej w formularzu Forms https://forms.office.com/Pages/Resp.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UOVhUUTdWTUNEMjFJSzNDVEdDWk05S 20-27.04 Proszę o uważną lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014. Po każdej części - test dostępny na Microsoft Forms (linki w mailu pod rozdziałami - logowanie przy pomocy adresu mailowego APS) Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf (nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS). rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania; PROSZĘ KORZYSTAĆ Z LIINKÓW W MAILU test 1 (link w mailu) https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkU54O1BIFJjwKkCyOb7l9UMjhKRkNBN0U4QkZKR1JMODE4ODhTODVBT (DOSTĘPNY DO 3.05, do godz. 23.30) 04-11.05 Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki test 2 (link w mailu) https://forms.office.com/Pages/ResponsePaaspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UMkVXTVBVSjBLRzQzOFlNNzhUWlQ (dostępny od 4.05-17.05) 18-25.05 Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne. test 3 (link w mailu): https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UOVk1WUtCQ0hURVE1VDZCTjFVVEpTVzRC (dostępny 18.05-1.06) 8.06 Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms. Ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego - w zależności pd rozwoju sytuacji związanej z epidemią). |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985. Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/ Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 30h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz aplikacji Microsoft Forms Zajęcia zdalne w trybie asynchronicznym (USIS Mail, Teams, FOrms) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony w czasie rzeczywistym (wg planu APS) przy użyciu platformy Teams i aplikacji Microsoft Forms. Link do zajęć wysyłany studentom na indywidualny adres mail. |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami. |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 30h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów prezentowanych podczas zajęć (analiza przypadków) i udziału w projekcie na rzecz środowiska lokalnego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania. W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony w czasie rzeczywistym (wg planu APS) przy użyciu platformy Teams i aplikacji Microsoft Forms. Link do zajęć wysyłany studentom na indywidualny adres mail. |
|
Pełny opis: |
Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami. |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002 Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007. Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004. Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004. Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11). Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002. Krajewska Beata, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009, rozdz. 3, 4, 5, 6 Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001. Skalbania Barbara, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2015, rozdz. 4 (Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym) Lit. uzupełniająca: Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991 Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014. Psychologia kliniczna, t. 1, red. Helena Sęk, Warszawa 2015 (rozdz. 13, Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej) Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003 Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001 Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów... Ustawa o systemie oświaty Ustawa Prawo oświatowe |
|
Uwagi: |
Punkty ECTS (3): godziny kontaktowe: 15h Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 75h Zaliczenie na podst. prac pisemnych śródsemestralnych oraz kolokwium na zakończenie przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.