Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DSU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PE1_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji.

PE1_W25 ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i ich rodzin.

PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka.

PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i ksztąlcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem rożnych techni i kanałów komunikacji

PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.

PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji.

PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty.

PE1_K06 jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej.

PE1_K10 wykazuje zrozumienie i wyrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzeici ze specjalnymi potrzebami w przedszkolu i w szkole

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms.

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w przygotowaniu projektu współpracy z rodziną (projekt strony internetowej „Zapytaj pedagoga”).

Wiedza - ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego - w zależności od rozwoju sytuacji).

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014.

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 30h

Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h

kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl i w aplikacji Microsoft Forms.

ZAJĘCIA ZDALNE w trybie asynchronicznym

16-23.03

Proszę studentów o zapoznanie się z ofertą publikacji online Ośrodka Rozwoju Edukacji (zwł. dział Wychowanie i profilaktyka, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/) i lekturę pozycji Joanny Sakowskiej „Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców” oraz przymiarkę z perspektywy rodzica do wykonania ćwiczeń tam zawartych (proszę o przygotowanie notatek do dyskusji).

RÓWNOLEGLE PROSZE O NIEZANIEDBYWANIE PRAC PROJEKTOWYCH (przynajmniej tych działań, które można wykonywać zdalnie). Starostów grup proszę o kontakt mailowy.

30.03-6.04

Dziś o 12.30 oglądamy w Onet "#Zostajewdomu z Onet" (prowadzi Małgorzata Ohme, spotkanie z nauczycielem, nast. z D.Zawadzką). Proszę obejrzeć rownież wcześniejsze wystąpienia Doroty Zawadzkiej, w którym komentuje problemy rodziców pozostających obecnie w domach z dziećmi (https://kobieta.onet.pl/dziecko/male-dziecko/zostajewdomu-superniania-okazuje-sie-ze-rodzice-nie-znaja-swoich-dzieci/spkh91y). Proszę też o przejrzenie zawartości internetu pod tym kątem: co piszą rodzice, co nauczyciele nt. relacji rodzic-dziecko w kontekście panującej obecnie sytuacji. Proszę o jednostronicowy esej pt. Społeczna rola nauczycieli, czyli czego o wychowaniu w rodzinie dowiedzieliśmy się pod wpływem wirusa (mile widziane cytaty i przykłady z podaniem źródeł).

Esej w formularzu Forms

https://forms.office.com/Pages/Resp.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UOVhUUTdWTUNEMjFJSzNDVEdDWk05S

20-27.04

Proszę o uważną lekturę książki „Psychologia rodziny” (red. Iwona Janicka, Hanna Liberska), PWN, Warszawa 2014.

Po każdej części - test dostępny na Microsoft Forms (linki w mailu pod rozdziałami - logowanie przy pomocy adresu mailowego APS)

Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf

(nie jest to aż tak trudne, na jakie wyglada, po wprowadzeniu zmiany w Mozilli - logowanie jak do USOS).

rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania;

PROSZĘ KORZYSTAĆ Z LIINKÓW W MAILU

test 1 (link w mailu)

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkU54O1BIFJjwKkCyOb7l9UMjhKRkNBN0U4QkZKR1JMODE4ODhTODVBT

(DOSTĘPNY DO 3.05, do godz. 23.30)

04-11.05

Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki

test 2 (link w mailu)

https://forms.office.com/Pages/ResponsePaaspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UMkVXTVBVSjBLRzQzOFlNNzhUWlQ

(dostępny od 4.05-17.05)

18-25.05

Czytamy kolejne rozdziały „Psychologii rodziny”: Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne.

test 3 (link w mailu):

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9o3hrsafiEG59LPxLkUchg5C54O1BIFJjwKkCyOb7l9UOVk1WUtCQ0hURVE1VDZCTjFVVEpTVzRC

(dostępny 18.05-1.06)

8.06

Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony asynchronicznie przy użyciu platformy USOS i aplikacji Microsoft Forms.

Ocena na podstawie kolokwium (ustnego lub pisemnego - w zależności pd rozwoju sytuacji związanej z epidemią).

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, prowadzenia wywiadu środowiskowego i analizowania jego wyników. Przygotowanie studenta do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, ukazanie słuchaczom gotowych wzorów i wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka (teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka), wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami: dziecko z rodziny niepełnej, dziecko zaniedbywane, dziecko maltretowane; dziecko z rodziny nadopiekuńczej).

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Test Rysunku Rodziny, Lublin 1985.

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014.

Sakowska Joanna, Jak kochać i wymagać. Poradnik dla rodziców, ORE, https://www.ore.edu.pl/2015/03/wychowanie-2/

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rogala Stanisław, Partnerstwo rodziców i nauczycieli, Warszawa, Wrocław 1989

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 30h

Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h

kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz aplikacji Microsoft Forms

Zajęcia zdalne w trybie asynchronicznym (USIS Mail, Teams, FOrms)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony w czasie rzeczywistym (wg planu APS) przy użyciu platformy Teams i aplikacji Microsoft Forms. Link do zajęć wysyłany studentom na indywidualny adres mail.

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami.

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014.

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 30h

Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 60h

Zaliczenie na podst. aktywności w rozwiązywaniu problemów prezentowanych podczas zajęć (analiza przypadków) i udziału w projekcie na rzecz środowiska lokalnego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje do identyfikacji i rozwiązywania tych problemów dzieci, które zakorzenione są w sytuacji środowiskowej dziecka i tam właśnie wymagają rozwiązania.

W czasie trwania epidemii przedmiot prowadzony w czasie rzeczywistym (wg planu APS) przy użyciu platformy Teams i aplikacji Microsoft Forms. Link do zajęć wysyłany studentom na indywidualny adres mail.

Pełny opis:

Umiejętności potrzebne do współpracy z bliższym i dalszym środowiskiem ucznia, gromadzenie informacji nt. środowiska dziecka, analiza i wykorzystanie wyników. Przygotowanie do efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami w kształceniu i wychowaniu dzieci, wspólne wypracowanie praktycznych sposobów poznawania problemów środowiska wychowawczego ucznia. Wiedza dotycząca organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami dziecka, wsparcia pedagogicznego rodzin (analiza przypadków rodzin w problemami, teoria pedagogiczna, prawo oświatowe a praktyka). Współpraca nauczyciela ze specjalistami.

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Babiuch Małgorzata, Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów, Warszawa 2002

Braun-Gałkowska Maria, Poznawanie systemu rodzinnego, Lublin 2007.

Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym, red. Maria Deptuła, Bydgoszcz 2004.

Frydrychowicz Anna i in., Testy psychologiczne i pedagogiczne w poradnictwie. Przewodnik metodyczny, Warszawa 2004.

Jarosz Ewa, Wysocka Ewa, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 (cz. 1 rozdz. 3; cz. 2 rozdz. 1-3, 9, 11).

Kawula Stanisław, Brągiel Józefa, Janke Andrzej W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2002.

Krajewska Beata, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009, rozdz. 3, 4, 5, 6

Mendel Maria, Rodzice i szkoła. Jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń cop. 2001.

Skalbania Barbara, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2015, rozdz. 4 (Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym)

Lit. uzupełniająca:

Sawicka Antonina, Współpraca przedszkola z rodzicami, Warszawa 1991

Psychologia rodziny, red. I. Janicka, H. Liberska, PWN, Warszawa 2014.

Psychologia kliniczna, t. 1, red. Helena Sęk, Warszawa 2015 (rozdz. 13, Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej)

Trempała Edmund, Środowisko rodzinne dziecka a sytuacja szkolna ucznia, Włocławek, 2003

Współpraca szkoły z rodzicami, red. Grażyna Łaniewska; Białystok 2001

Rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów...

Ustawa o systemie oświaty

Ustawa Prawo oświatowe

Uwagi:

Punkty ECTS (3):

godziny kontaktowe: 15h

Praca własna studenta (przygotowanie do zaliczenia): 75h

Zaliczenie na podst. prac pisemnych śródsemestralnych oraz kolokwium na zakończenie przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)