Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka pedagogiczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE1_W15

- Zna narzędzia diagnostyczne służące rozpoznawaniu uzdolnień uczniów.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U05

- Potrafi zaprojektować oraz przeprowadzić diagnozę pedagogiczną i opracować wyniki procesu diagnostycznego w postaci opinii pedagogicznej.

PE1_U12

- Dostrzega i analizuje etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.

PE1_U15

- Potrafi dobierać i odpowiednio łączyć metody diagnostyczne w celu weryfikacji hipotez dotyczących symptomów zaburzeń rozwojowych dziecka.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K06

- Dostrzega i analizuje etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Aneta Gołąbek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny:

- Opracowanie własnego narzędzia diagnostycznego.

- Ocena wypowiedzi pisemnej w aspekcie opracowania wyników badania wybranym narzędziem diagnostycznym.

Pełny opis:

1. Reguły postępowania diagnostycznego. Kodeks etyczny diagnosty.

2. Narzędzia stosowane podczas diagnozy pedagogiczno-psychologicznej :obserwacja, wywiad, ankieta, testy (pedagogiczne/ psychologiczne), techniki socjometryczne. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej.

3. Rozmowa diagnostyczna-schemat prowadzenia rozmowy wstępnej (zbieranie wywiadu), nawiązanie relacji bezpiecznej z uczniem/ rodzicem.

4. Diagnoza trudności szkolnych. Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się ( K.Franczak).

5. Rozpoznawanie zdolności. Rozmowa diagnostyczna z rodzicami dziecka zdolnego (Skala do Mierzenia Osiągnięć). Poszukiwania własnych uzdolnień na modelu inteligencji wielorakich Gardnera.

6. Diagnoza zdolności i umiejętności interpersonalnych. Opracowanie arkusza obserwacji kontaktów interpersonalnych podczas wykonywania zadania grupowego.

7. Psychologiczno-pedagogiczna diagnoza potencjału twórczego.

8. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych - jak diagnozować. Narzędzia wspierające diagnozę.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Matczak, A. (2000). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej, Podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

Franczak K. (2005) Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Jarosz E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J (2000) TCT-DP - Rysunkowy Test Twórczego Myślenia, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

"Podniesienie efektywności i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" Materiały dla nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Szustrowa T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. UW.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Dyrda B, Syndrom nieadekwatnych osiągnięć, Kraków 2000

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka.Warszawa.PWN.

Limont, W. „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać, jak z nim pracować. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011

Nęcka, E. Psychologia twórczości, Gdańsk 2001, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pietsch-Szurek, E., Szmigielska-Siuta, B., Siuta, J. (1999),Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Frostig, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- ćwiczenia praktyczne

- analiza tekstów źródłowych

- metody aktywizujące i problemowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 5 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Karolina Jabłońska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kryteria oceny:

- Opracowanie własnego narzędzia diagnostycznego.

- Ocena wypowiedzi pisemnej w aspekcie opracowania wyników badania wybranym narzędziem diagnostycznym.

Pełny opis:

1. Reguły postępowania diagnostycznego. Kodeks etyczny diagnosty.

2. Narzędzia stosowane podczas diagnozy pedagogiczno-psychologicznej :obserwacja, wywiad, ankieta, testy (pedagogiczne/ psychologiczne), techniki socjometryczne. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej.

3. Rozmowa diagnostyczna-schemat prowadzenia rozmowy wstępnej (zbieranie wywiadu), nawiązanie relacji bezpiecznej z uczniem/ rodzicem.

4. Diagnoza trudności szkolnych. Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się ( K.Franczak).

5. Rozpoznawanie zdolności. Rozmowa diagnostyczna z rodzicami dziecka zdolnego (Skala do Mierzenia Osiągnięć). Poszukiwania własnych uzdolnień na modelu inteligencji wielorakich Gardnera.

6. Diagnoza zdolności i umiejętności interpersonalnych. Opracowanie arkusza obserwacji kontaktów interpersonalnych podczas wykonywania zadania grupowego.

7. Psychologiczno-pedagogiczna diagnoza potencjału twórczego.

8. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych - jak diagnozować. Narzędzia wspierające diagnozę.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Matczak, A. (2000). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej, Podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

Franczak K. (2005) Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.

Jarosz E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J (2000) TCT-DP - Rysunkowy Test Twórczego Myślenia, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

"Podniesienie efektywności i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" Materiały dla nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Szustrowa T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. UW.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Dyrda B, Syndrom nieadekwatnych osiągnięć, Kraków 2000

Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina.

Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka.Warszawa.PWN.

Limont, W. „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać, jak z nim pracować. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011

Nęcka, E. Psychologia twórczości, Gdańsk 2001, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pietsch-Szurek, E., Szmigielska-Siuta, B., Siuta, J. (1999),Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Frostig, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- ćwiczenia praktyczne

- analiza tekstów źródłowych

- metody aktywizujące i problemowe

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 5 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym.

Syllaus i materiały edukacyjne stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)