Diagnostyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka pedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W15 - Zna narzędzia diagnostyczne służące rozpoznawaniu uzdolnień uczniów. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U05 - Potrafi zaprojektować oraz przeprowadzić diagnozę pedagogiczną i opracować wyniki procesu diagnostycznego w postaci opinii pedagogicznej. PE1_U12 - Dostrzega i analizuje etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. PE1_U15 - Potrafi dobierać i odpowiednio łączyć metody diagnostyczne w celu weryfikacji hipotez dotyczących symptomów zaburzeń rozwojowych dziecka. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K06 - Dostrzega i analizuje etyczne aspekty diagnozy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Aneta Gołąbek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny: - Opracowanie własnego narzędzia diagnostycznego. - Ocena wypowiedzi pisemnej w aspekcie opracowania wyników badania wybranym narzędziem diagnostycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Reguły postępowania diagnostycznego. Kodeks etyczny diagnosty. 2. Narzędzia stosowane podczas diagnozy pedagogiczno-psychologicznej :obserwacja, wywiad, ankieta, testy (pedagogiczne/ psychologiczne), techniki socjometryczne. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej. 3. Rozmowa diagnostyczna-schemat prowadzenia rozmowy wstępnej (zbieranie wywiadu), nawiązanie relacji bezpiecznej z uczniem/ rodzicem. 4. Diagnoza trudności szkolnych. Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się ( K.Franczak). 5. Rozpoznawanie zdolności. Rozmowa diagnostyczna z rodzicami dziecka zdolnego (Skala do Mierzenia Osiągnięć). Poszukiwania własnych uzdolnień na modelu inteligencji wielorakich Gardnera. 6. Diagnoza zdolności i umiejętności interpersonalnych. Opracowanie arkusza obserwacji kontaktów interpersonalnych podczas wykonywania zadania grupowego. 7. Psychologiczno-pedagogiczna diagnoza potencjału twórczego. 8. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych - jak diagnozować. Narzędzia wspierające diagnozę. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Matczak, A. (2000). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej, Podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. Franczak K. (2005) Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. Jarosz E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J (2000) TCT-DP - Rysunkowy Test Twórczego Myślenia, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. "Podniesienie efektywności i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" Materiały dla nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. Szustrowa T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. UW. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Dyrda B, Syndrom nieadekwatnych osiągnięć, Kraków 2000 Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka.Warszawa.PWN. Limont, W. „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać, jak z nim pracować. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011 Nęcka, E. Psychologia twórczości, Gdańsk 2001, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pietsch-Szurek, E., Szmigielska-Siuta, B., Siuta, J. (1999),Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Frostig, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - ćwiczenia praktyczne - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 5 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceny: - Opracowanie własnego narzędzia diagnostycznego. - Ocena wypowiedzi pisemnej w aspekcie opracowania wyników badania wybranym narzędziem diagnostycznym. |
|
Pełny opis: |
1. Reguły postępowania diagnostycznego. Kodeks etyczny diagnosty. 2. Narzędzia stosowane podczas diagnozy pedagogiczno-psychologicznej :obserwacja, wywiad, ankieta, testy (pedagogiczne/ psychologiczne), techniki socjometryczne. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej. 3. Rozmowa diagnostyczna-schemat prowadzenia rozmowy wstępnej (zbieranie wywiadu), nawiązanie relacji bezpiecznej z uczniem/ rodzicem. 4. Diagnoza trudności szkolnych. Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się ( K.Franczak). 5. Rozpoznawanie zdolności. Rozmowa diagnostyczna z rodzicami dziecka zdolnego (Skala do Mierzenia Osiągnięć). Poszukiwania własnych uzdolnień na modelu inteligencji wielorakich Gardnera. 6. Diagnoza zdolności i umiejętności interpersonalnych. Opracowanie arkusza obserwacji kontaktów interpersonalnych podczas wykonywania zadania grupowego. 7. Psychologiczno-pedagogiczna diagnoza potencjału twórczego. 8. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych - jak diagnozować. Narzędzia wspierające diagnozę. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA Ciechanowicz, A., Jaworowska, A., Matczak, A. (2000). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej, Podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. Franczak K. (2005) Psychologiczne i pedagogiczne zastosowanie Testu Strategii Uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie. Jarosz E. (2007). Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J (2000) TCT-DP - Rysunkowy Test Twórczego Myślenia, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. "Podniesienie efektywności i kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" Materiały dla nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej. Silverman, D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN. Szustrowa T. (1987). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Wyd. UW. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Dyrda B, Syndrom nieadekwatnych osiągnięć, Kraków 2000 Gardner, H. (2002). Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Poznań: Media Rodzina. Guilford, J.P. (1978). Natura inteligencji człowieka.Warszawa.PWN. Limont, W. „Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać, jak z nim pracować. Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2011 Nęcka, E. Psychologia twórczości, Gdańsk 2001, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Pietsch-Szurek, E., Szmigielska-Siuta, B., Siuta, J. (1999),Test Rozwoju Percepcji Wzrokowej Frostig, podręcznik do testu. Pracownia testów psychologicznych. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - ćwiczenia praktyczne - analiza tekstów źródłowych - metody aktywizujące i problemowe NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 5 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godz Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym. Syllaus i materiały edukacyjne stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.