Kultura języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-KJP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka polskiego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W08 - Zna podstawowe pojęcia związane z wiedzą o kulturze języka i rozumie ich sensy w kontekście nauk humanistycznych i społecznych. - Rozumie teoretyczne i praktyczne znaczenia językowych i komunikacyjnych kompetencji współczesnego użytkownika języka w ogóle, pedagoga zaś w szczególności. - Zna podstawową literaturę przedmiotu związaną z kulturą języka – polską i obcą zna źródła poradnictwa językowego. - Zna i rozumie Ustawę o Języku Polskim i jej konsekwencje jurydyczne. - Zna i rozumie akty nowelizacyjne Ustawy, w szczególności uznanie języka polskiego jako języka obcego i pedagogiczne konsekwencje tej nowelizacji. - Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą języka: norma językowa, kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych itp. - Zna i rozumie europejskie i światowe kierunki edukacji doskonalącej poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U01 - Potrafi analizować zmiany zachodzące we współczesnej polszczyźnie. - Potrafi wyodrębniać i poddawać krytycznej analizie rolę słowa w przestrzeni publicznej, tradycyjnej i nowoczesnej dydaktyce, terapii słowem, pedagogicznych narracjach itp. PE1_U07 - Rozumie rolę retoryki praktycznej w pracy współczesnego pedagoga i potrafi doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K09 - Jest świadomy roli języka w kształtowaniu narodowej tożsamości Polaków. ------------------------------------------------------------------------------------ Student po ukończeniu przedmiotu na profilu praktycznym ------------------------------------------------------------------------------------ PEP1_W08 - zna podstawowe pojęcia związane z wiedzą o kulturze języka i rozumie ich sensy w kontekście nauk humanistycznych i społecznych - rozumie teoretyczne i praktyczne znaczenia językowych i komunikacyjnych kompetencji współczesnego użytkownika języka w ogóle, pedagoga zaś w szczególności - zna podstawową literaturę przedmiotu związaną z kulturą języka – polską i obcą zna źródła poradnictwa językowego - zna i rozumie Ustawę o Języku Polskim i jej konsekwencje jurydyczne; zna i rozumie akty nowelizacyjne Ustawy, w szczególności uznanie języka polskiego jako języka obcego i pedagogiczne konsekwencje tej nowelizacji - zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z kulturą języka: norma językowa, kryteria poprawności językowej, rodzaje błędów językowych itp. - zna i rozumie europejskie i światowe kierunki edukacji doskonalącej poziom kompetencji językowych i komunikacyjnych PEP1_U11 - rozumie rolę retoryki praktycznej w pracy współczesnego pedagoga i potrafi doskonalić swoje umiejętności komunikacyjne PEP1_K04 - jest świadomy roli języka w kształtowaniu narodowej tożsamości Polaków |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Przesyłanie wszystkim (!) studentom , merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu przez USOS WEB oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
• Przesyłanie wszystkim (!) studentom , merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu przez USOS WEB oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a0db2a866f31045dba4263cafda355595%40thread.tacv2/1601487456556?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Prowadzący grup: | Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia-analiza językowa tekstu z przestrzeni publicznej. |
|
Pełny opis: |
Ustawa o Języku Polskim - analiza i komentarz - jak przeciwdziałać wulgaryzacji języka i ekspansji angloamerykanizmów. - Kompetencja językowa i komunikacyjna. Słowo instrumentem pedagogicznego oddziaływania. Norma językowa, błąd językowy. - Kryteria poprawności językowej. Rodzaje błędów językowych. Poradnictwo językowe, wzory językowej poprawności. - Rodzaje środków językowych, rodzaje form i gatunków wypowiedzi ustnych i pisemnych. - Język w przestrzeni publicznej, analizy językowe wybranych wypowiedzi osób publicznych. - Formy wypowiedzi-sztuka monologu, dialogu, debaty. - Debaty Oksfordzkie, istota i rodzaje wykładu, wypowiedzi okolicznościowych, rozmowy, sztuka erystyki - czyli prowadzenia sporów. - Perswazja i manipulacja językowa, środki perswazji, istota perswazji pedagogicznej. - SŁOWO instrumentem pedagogicznego oddziaływania , retoryka pedagogiczna i jej rola w dydaktyce i wychowaniu. - Kongresy Kultury Języka, Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, debaty o języku nienawiści. - Omówienie Apelu KRASP-u przeciwko językowi nienawiści. - Język mediów i cyberprzestrzeni, jego rola w dydaktyce i wychowaniu. - Zabawy słowem. Kształtowanie wrażliwości dziecka na słowo na różnych etapach jego rozwoju. Kształtowanie wrażliwości na słowo przyszłych pedagogów wszystkich specjalności. - Terapia słowem i jej twórcze koncepty w pracy pedagoga ogólnego i specjalnego, pedagoga o profilu praktycznym. - Stan współczesnej polszczyzny-diagnoza i prognoza. Analizy językowe różnych tekstów współczesnej kultury, języka mediów i nowych mediów. - „Odpowiednie dać rzeczy słowo” kultura języka w pracy pedagoga - synteza materiału. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: · Markowski A., Kultura języka polskiego, Warszawa 2006. · Pisarek W., Słowa miedzy ludźmi, Warszawa 2006 · Schopenhauer A., Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów, Warszawa 2008. · Bralczyk J . Markowski A. Miodek J Trzy po 33 Warszawa 2016 Literatura uzupełniająca: · Bralczyk J., Mój język prywatny Warszawa 2004 · Lewandowska- Tarasiuk E., Sztuka wystąpień publicznych, Warszawa 2003, wyd II. |
|
Uwagi: |
Przesyłanie wszystkim (!) studentom , merytorycznych prezentacji w Power-Poincie-w każdym tygodniu przez USOS WEB oraz realizacja zajęć poprzez aplikację Teams • Przesyłanie skanów tekstowych i wyegzekwowanie od studentów przesłania do wykładowcy, droga mailową, językowych analiz wybranych tekstów z przestrzeni publicznej, , których ocena stanowić będzie element zaliczenia przedmiotu • Pozwolę sobie przypomnieć o naszym zobowiązaniu , którym jest analiza językowa wybranego tekstu z przestrzeni publicznej. Tekst nie powinien przekraczać jednej strony, może być krótszy, a wybór powinien być podyktowany indywidualnym stosunkiem do jego treści i formy. Wybrany tekst może pochodzić z różnych źródeł: np. prasy drukowanej, czy nowych mediów, z różnorodnych wypowiedzi politycznych, dziennikarskich, przede wszystkim publicznych, może być tekstem zapisanym na różnorodnych portalach internetowych, czy wręcz usłyszanym w różnorodnych miejscach publicznych i t.d. i t.d. Nie może być jedynie tekstem artystycznym , np. tekstem poetyckim, strofą słów piosenki, bowiem teksty takie rządzą się innymi prawami artystycznymi, zatem językowymi także. Jego analiza powinna m.in. dotyczyć – oto jej kryteria • uzasadnienia wyboru tekstu, jego oryginalności problemowej, lub jej braku… • poprawności językowej i różnych jej aspektów, m.in. gramatycznej ,słownikowej, stylistycznej….i innych • ekspresji językowej , lub jej braku i środków jej wyrazu • poziomu intelektualnego tekstu, cech jego poetyki, oryginalności lub jej zaprzeczeniu… • ….i wszelkich innych cech charakterystycznych , które stanowią obiekt refleksji autora analizy językowej Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a98aacdcf06554a178328860efa07224c%40thread.tacv2/1603300198336?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22e1e6d124-52a4-4025-8063-a88ac00be690%22%7d |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.