Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-DYD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: W odniesieniu do egzaminu: W ustaleniu ze studentami trzy formy zostały dopuszczone: albo egzamin pisemny polegający na opracowaniu trzech z pięciu podanych problemów w ciągu 90 minut albo egzamin ustny w grupkach trzy-, czteroosobowych albo wreszcie napisanie 10-,15-stronicowej rozprawki na jeden z dwudziestu podanych zagadnień. W odniesieniu do ćwiczeń: Przygotowanie konspektu zajęć lekcyjnych na wybrany temat (z zaproponowanej puli tematów). Kolokwium. Oprócz tego efekty uczenia zostaną zmierzona w następujący sposób: - prezentacja wyników pracy w parach - przygotowanie pracy pisemnej na wybrany przez siebie temat - prezentacja ustaleń pracy w parach - rozwiązanie zadań w karcie pracy - wypowiedzi studenta - na podstawie opisu sytuacyjnego proponuje rozwiązanie przedstawionej sytuacji dydaktyczno-wychowawczej wraz z uzasadnieniem |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest zapoznanie studentów studiów licencjackich z podstawami i istotą dydaktyki ogólnej – z najważniejszymi tradycyjnymi i progresywistycznymi systemami dydaktycznymi, a także z teoriami dotyczącymi najistotniejszych elementów systemu dydaktycznego: cele kształcenia, treści i metody nauczania, a także z zagadnieniami dotyczącymi np. kształcenia uczniów zdolnych i z niepowodzeniami dydaktycznymi, paradygmatów reform oświatowych. 1. Podstawowe typy systemów dydaktycznych w ujęciu egzemplarycznym; 2. Ewolucja teorii dydaktycznych; 3. paradygmaty reform oświatowych ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z teorią i praktyką kształcenia. Opis szczegółowy: Ad. 1. a. Tradycyjny system dydaktyczny w ujęciu Komeńskiego, Pestalozziego i Herbarta; b. Progresywistyczny system dydaktyki w ujęciu Deweya, Steinera i Kerschensteinera; c. Ewolucja dydaktyki ogólnej jako subdyscypliny pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem teorii kształcenia wielostronnego autorstwa Wincentego Okonia. Ad. 2. a. Niemcy z racji dużej „wartości egzemplarycznej” najistotniejszych problemów, którymi zajmuje się polityka i badania oświatowe, oraz dwa dowolne kraje wybrane do zaprezentowania na ochotnika przez studentów; b. aktualne problemy polityki oświatowej UE, np. badania PISA, proces boloński, kształcenie imigrantów. deskolaryzacja społeczeństwa; Ad. 3. Paradygmaty reform oświatowych: a. deskolaryzacja społeczeństwa; b. szkoła ustawicznie doskonalona na przykładzie ewolucji polskiej szkoły po 1988 roku; c. szkolnictwo alternatywne ze szczególnym uwzględnieniem szkoły Waldorfskiej. Program ćwiczeń: Poruszane zagadnienia podczas ćwiczeń: • Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiki. • Podstawowe pojęcia dydaktyczne (uczenie, nauczanie, kształcenie). • Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. • Szkoła (metafory szkoły). • Cele kształcenia i ich operacjonalizacja. • Metody kształcenia (klasyczne i problemowe). • Formy organizacyjne kształcenia. • Zasady kształcenia. • Style kierowania uczeniem się. • Zachowania zakłócające ład w klasie (przyczyny, zapobieganie). • Planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej (konspekt zajęć). • Przymus i dyscyplina w klasie szkolnej • Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych ucznia. |
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. K. Kruszewski, Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. 2. K. Konarzewski, Sztuka nauczania. Szkoła. 2. W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej 3. Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka ogólna UZUPEŁNIAJĄCA: 1. J. Dewey, Moje pedagogiczne credo. 2. J. F. Herbart, Pisma pedagogiczne 3. R. Arends, Uczymy się nauczać 4. G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. 5. P. Bąbel, M. Wiśniak, 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. 6. Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W01 - Zna i rozumie na poziomie elementarnym pojęcia dydaktyczne (nauczanie, uczenie się, kształcenie, wykształcenie, samokształcenie). - Ma wiedzę wprowadzającą w zakresie wybranych elementów przedmiotu dydaktyki (cele i wyniki kształcenia, metody kształcenia, treść kształcenia, proces kształcenia, zasady dydaktyczne, style nauczania, systemy dydaktyczne). PE1_W03 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji natury ludzkiej i ich dydaktycznych implikacji. PE1_W09 - Zna i rozumie filozoficzne przesłanki leżące u podstaw orientacji dydaktycznych. - Charakteryzuje orientację społeczną, indywidualistyczną i tzw. trzecią dydaktykę. - Zna egzemplifikacje stanowisk mieszczących się w poszczególnych nurtach dydaktycznego myślenia na temat związku między kształceniem i rozwojem. PE1_W13 - Wskazuje różnice między dydaktyka ogólną a dydaktykami szczegółowymi. - Zna i rozumie sposób i zakres wykorzystywania przez dydaktykę dorobku innych nauk, takich jak psychologia, socjologia, filozofia. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi poddać krytycznej analizie problemy związane z edukacją we współczesnym świecie. - Potrafi selekcjonować informacje i interpretować czytane teksty dydaktyczne. - Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne i rozwiązania praktyczne w kontekście orientacji dydaktycznych. PE1_U08 - Potrafi wyrazić opinię na temat misji szkoły i współczesnych wyzwań edukacyjnych. - Potrafi ocenić kompetencje i kwalifikacje nauczycieli z perspektywy zadań szkoły. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności dydaktycznych związanych z planowaniem zajęć (konspekt lekcji). - Potrafi korzystać z wiedzy na temat zasad dydaktycznych. - Rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia się wpisaną w ideę edukacji permanentnej. PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład - ćwiczenia praktyczne - metody aktywizujące NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 60 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury : 40 godz. Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji, konspektu: 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu: 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.