Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WRR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TPE, wczesne wspomaganie, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W01 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy i czynności oka, wymienia i opisuje podstawowe wady i schorzenia układu wzrokowego PC1_KS_W01 Opisuje etapy rozwoju zdolności widzenia

Umiejętności

PC1_KS_U03 Właściwe dobiera i stosuje odpowiednie metody rehabilitacji osób z uszkodzonym wzrokiem

PC1_KS_U02 Omawia przebieg procesu diagnostycznego; funkcjonalna ocena widzenia dziecka słabo widzącego

PC1_KS_U04 Projektuje zajęcia dla dziecka z uszkodzonym wzrokiem (0-6lat)

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizowania zajęć z małym dzieckiem o zaburzonym rozwoju

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonania 2 projektów: 1) opracowania i wykonania pomocy dydaktycznej wykorzystywanej w ramach IPT do rozwijania percepcji dotykowej u dziecka z niepełnosprawnością wzroku wraz z opisem ćwiczeń rehabilitacyjnych 2) opracowania zestawu ćwiczeń rehabilitacyjnych wykorzystywanych w ramach IPT do rozwijania orientacji w schemacie ciała u dziecka z niepełnosprawnością wzroku

Pełny opis:

Tematyka:

1. Problemy komunikacji osoby dorosłej (terapeuty, rodzica) z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym będącym na przedsłownym etapie rozwoju - podstawowe techniki wspomagające prawidłową komunikację. Strategia uczenia interaktywnego w pracy z małych dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku. Video Interaction Training jako metoda wspomagająca rozwój prawidłowej komunikacji w rodzinie z małym dzieckiem. Zastosowanie VIT w pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością wzroku.

2. Okres sensomotoryczny w rozwoju dziecka wg koncepcji J. Piageta. Specyficzne problemy rozwojowe małych dzieci niewidomych i słabowidzących, w tym ze złożoną niepełnosprawnością. Analiza indywidualnych przypadków – określenie poziomu rozwoju dziecka.

3. Warunki i etapy prawidłowego rozwoju widzenia. Zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych. Najczęstsze schorzenia i uszkodzenia układu wzrokowego oraz ich funkcjonalne następstwa. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci. Podstawowe założenia rehabilitacji wzroku dzieci słabowidzących w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

4. Cechy diagnozy ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji. Podstawowe założenia, cele i etapy procesu funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej małego dziecka z dysfunkcją wzroku. Analiza dokumentacji medycznej jako pierwszy etap diagnozy – trudności terapeutów i sposoby ich rozwiązywania. Wywiad z rodzicami na temat funkcjonowania dziecka w warunkach domowych – przykłady pytań i gotowych kwestionariuszy, klimat rozmowy, typy wypowiedzi, opracowanie przeprowadzonego wywiadu. Podstawowe założenia prowadzenia obserwacji zachowań małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w sytuacjach naturalnych i zaaranżowanych – analiza nagrań, sporządzanie protokołów obserwacyjnych.

5. Blindyzmy jako zachowania autostymulacyjne specyficzne dla dzieci z niepełnosprawnością wzroku - etiologia, profilaktyka, terapia.

6. Podstawowe zasady konstruowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania rozwoju małych dzieci z dysfunkcją wzroku.

Tematy ćwiczeń:

1. Problemy komunikacji z dzieckiem z uszkodzonym wzrokiem będącym na przedsłownym etapie rozwoju – zrealizowane dnia 18.II.20.

2. Metody wspomagania komunikacji z dzieckiem z uszkodzonym wzrokiem będącym na przedsłownym etapie rozwoju – zrealizowane dnia 25.II.20.

3. Strategia uczenia interaktywnego w pracy z małych dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku– zrealizowane dnia 03.III.20.

4. Video Interaction Training jako metoda wspomagająca rozwój prawidłowej komunikacji w rodzinie z małym dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku – zrealizowane dnia 10.III.20.

ZDALNA KONTYNUACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich materiałów dydaktycznych (slajdy tekstowe, prezentacje multimedialne, opracowania) oraz ćwiczeń / zagadnień do opracowania indywidualnie lub zespołowo za pośrednictwem poczty elektronicznej (aps.terapia.ped@gmail.com) - szczegółowe informacje nt. opracowania projektów i terminów ich wykonania przekazywane systematycznie drogą mailową (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne w godzinach dyżurów, poprawa / wskazówki dotyczące prac i ćwiczeń przekazywane na bieżąco za pośrednictwem poczty elektronicznej). Możliwość dodatkowych konsultacji synchronicznych (grupowa wideokonferencja, czad) poprzez Skype.

5. Warunki i etapy prawidłowego rozwoju widzenia. Zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych – 17.III.20

Autorskie slajdy tekstowe dotyczące prawidłowego rozwoju widzenia i uwarunkowań patologii w tym obszarze przesłane dnia 15 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem lektury obowiązkowej M. Walkiewicz-Krutak (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Jak wrodzone schorzenia układu wzrokowego wpływają na przebieg poszczególnych etapów w rozwoju widzenia?

6. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci. Podstawowe założenia rehabilitacji wzroku małych dzieci słabowidzących – 24.III.20

Autorskie slajdy tekstowe dotyczące funkcjonalnej diagnozy widzenia dzieci słabowidzących przesłane dnia 15 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem lektury obowiązkowej M. Walkiewicz-Krutak (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Dlaczego znajomość etapów rozwoju widzenia jest niezbędna w prowadzeniu oddziaływań wspomagających rozwój małego dziecka słabowidzącego?

7. Okres sensomotoryczny w rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem (cz. 1) – 31.III.20

Autorskie slajdy tekstowe oraz materiał lekturkowy z programu INSITE dotyczące okresu sensomotorycznego w rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku w kontekście koncepcji Piageta przesłane dnia 24 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze wskazaniami ukierunkowującymi lekturę materiałów. Pytanie problematyzujące: Jakie są uwarunkowania opóźnień rozwojowych w okresie sensomotorycznym u dzieci z uszkodzonym wzrokiem?

8. Okres sensomotoryczny w rozwoju dziecka z uszkodzonym wzrokiem (cz. 2) – 07.IV.20

Autorskie slajdy tekstowe oraz materiał edukacyjny dotyczący okresu sensomotorycznego w kontekście koncepcji Piageta (opis przypadków i formularze zachowań typowych dla poszczególnych stadiów rozwojowych) przesłane dnia 24 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz z opisem zadania. Realizacja zespołowego projektu mającego na celu określenie stadium rozwoju danego dziecka wraz z uzasadnieniem – poprawa, przesłanie informacji zwrotnych oraz wskazań do dalszej pracy za pośrednictwem poczty elektronicznej, poprawa kolejnych wersji ćwiczenia.

9. Cechy diagnozy ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji. Podstawowe założenia, cele i etapy procesu funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej małego dziecka z dysfunkcją wzroku – 21.IV.20

Autorska prezentacja Power Point wraz z autorskimi materiałami metodycznymi dotyczące procesu diagnozy rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem przesłane dnia 20 IV. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem 2 lektur obowiązkowych: Czerwińska, K. (2015). Ocena rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku we wczesnym etapie rozwoju. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 13-29). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska, K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 30-45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Co oznacza i jakie ma znaczenie całościowy i funkcjonalny charakter diagnozy małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem? Realizacja w formie pisemnej ćwiczenia "Jakie znaczenie dla planowania i realizacji działań terapeutycznych ma fakt, że psychopedagogiczna diagnoza małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku ma charakter funkcjonalny?" (poprawa, wskazówki, komentarze przesyłane przez prowadzącą zajęcia za pośrednictwem poczty elektronicznej).

10. Właściwości wybranych krajowych narzędzi diagnostycznych. Stałe elementy w programach wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci niewidomych i słabowidzących – 28.IV.20

Autorska poszerzona prezentacja w Power Point nt. zastosowania skal diagnostycznych w ocenie rozwoju dzieci z dysfunkcją wzroku oraz aktywności rekomendowanych w IPWR wraz ze skanami wybranych narzędzi przesłane elektronicznie w dniu 27.IV.20. na adres mailowy grupy studentów (potwierdzenie odbioru przez starostę). Zapoznanie się z filmami edukacyjnymi dotyczącymi polskich rozwiązań w zakresie wspomagania rozwoju małych dzieci z dysfunkcją wzroku: https://www.youtube.com/watch?v=u-1PpLi8quc, dodatkowo dla zainteresowanych: https://www.youtube.com/watch?v=F3FqOfVHz9Y, https://www.youtube.com/watch?v=6iwEhKWSiu4. Realizacja zadania kontrolnego w małych zespołach „Proces funkcjonalnej oceny rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku” – Quiz typu „prawda-fałsz” - informacje zwrotne nt. poprawności realizacji zadania (wraz z komentarzami nt. ewentualnej konieczności poprawy i ponownego przesłania pracy do oceny) przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość konsultacji poprzez Skype dotyczących wykonania ćwiczenia w terminach ustalonych indywidualnie ze studentem.

11. Wspomaganie rozwoju motorycznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-6 lat (cz. 1 - teoretyczna) – 05.V.20.

Autorska prezentacja dotycząca przebiegu rozwoju motorycznego u dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku 0-6 lat oraz podstawowych zasad i metod wspomagania tej sfery rozwoju przesłana w dn. 04.V na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru od starosty) wraz ze skanem obowiązkowej lektury M. Walkiewicz-Krutak (2015). „Od narodzin do dorosłości – wspomaganie rozwoju umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się dzieci i...” W: K. Czerwińska, M. Paplińska, M. Walkiewicz-Krutak (red.), Tyflopedagogika wobec współczesnej przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej. Warszawa: Wyd. APS. Analiza filmu edukacyjnego prezentującego ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną u dziecka niewidomego w wieku przedszkolnym - https://www.youtube.com/watch?v=SfPNNaMvKRs&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2Zf7IYT9ske0_B0PL-YeQp1wF0QuHr07d-8nS7esLeHAZ-EfPDHBorEgE

12. Wspomaganie rozwoju motorycznego dziecka z niepełnosprawnością wzroku w wieku 0-6 lat (cz. 2 - warsztatowa) – 12.V.20.

Realizacja projektu dotyczącego opracowania zestawu ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną u dziecka niewidomego lub słabowidzącego (wykaz obejmujący cel główny i cele operacyjne, metody, środki dydaktyczne, szczegółowy opis przebiegu wraz z poleceniami oraz dodatkowo nagranie realizacji ćwiczeń w warunkach symulacyjnych) - szczegółowe informacje nt. zaplanowania i wykonania projektu zostały przesłane na grupowy adres mailowy w dn. 04.V. (potwierdzenie odbioru przez starostę). Analiza prac, informacja zwrotna nt. poprawności realizacji projektu, rekomendacje poprawek przesyłane przez prowadzącą za pośrednictwem poczty elektronicznej na indywidualne adresy studentów. Możliwość konsultacji merytorycznych w fazie planowania projektu poprzez Skype w terminach ustalonych ze studentami.

13. Konstruowanie programów wspomagania rozwoju małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku, w tym adaptacja i przygotowanie pomocy tyflopedagogicznych - 19.05.20.

Autorska prezentacja PowerPoint ("Pomoce dydaktyczne we wczesnym wspomaganiu...") wraz ze skanem lektury uzupełniającej (artykuł pt. "Rozwój percepcji i poznania dotykowego u..." M. Paplińskiej) i dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej w dn. 18.05.20. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę). Realizacja projektu opracowania pomocy tyflodydaktycznej wraz z opisem możliwości zastosowania w praktyce rehabilitacyjnej - instrukcja sposobu i terminu wykonania przekazana za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość indywidualnych konsultacji w trakcie wykonywania projektu poprzez Skype (terminy ustalane indywidualnie z zainteresowanymi studentami).

14. Blindyzmy - etiologia, profilaktyka i terapia - 26.05.20.

Autorska prezentacja PowerPoint ("Blindyzmy. Wybrane aspekty profilaktyki i terapii") wraz ze skanem lektury obowiązkowej (rozdział pt. "Blindyzmy w procesie rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących..." K. Czerwińskiej) przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej w dn. 24.05.20. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę).

15. Specyfika rozwoju małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem - ćwiczenia powtórzeniowe - 02.06.20.

Realizacja zespołowego ćwiczenia dotyczącego podstawowych kwestii wspomagania rozwoju małego dziecka niewidomego i słabowidzącego - instrukcja sposobu i terminu wykonania przekazana za pośrednictwem poczty elektronicznej w dn. 24.06.20. (potwierdzenie odbioru przez starostę). Możliwość indywidualnych konsultacji w trakcie wykonywania zadania poprzez Skype (terminy ustalane indywidualnie z zainteresowanymi studentami).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czerwińska, K. (2015). Ocena rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku we wczesnym etapie rozwoju. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 13-29). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia. Realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdział II (Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo...)

Czerwińska, K., Stępińska, J., Wiśniewska, D. (2014). Rozwój poznawczy małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (s. 95-120). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Dąbrowska, K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 30-45). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kwiatkowska, K. (2015). Wideotrening Komunikacji (VIT) metodą wspierającą terapię rodziny małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 126-148). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Miler-Zdanowska (2019). Dziecko niewidome i słabowidzące w przedszkolu. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka. W: B. Szurowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą (s. 278-290). Warszawa: Difin.

Orkan-Łęcka, M., Dąbrowska, M. (2004). Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabowidzących. W: G. Kmita, T. Kaczmarek (red.), Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP t.2 (s. 79-99). Wydawnictwo EMU, PTP.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s.46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s.93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Czerwińska K. (2006). Video Interaction Training – opis przypadku. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 62-71.

Czerwińska K. (2007). Jak postępować z niemowlęciem niepełnosprawnym wzrokowo? Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 49-57.

Dąbrowska, M., Kwiatkowska, K. (2017). Wideotrening Komunikacji (VIT) metodą wspierającą we wczesnej interwencji. W: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz, G. Walczak (red.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (s. 407-416). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kucharczyk, I. (2015). Funkcjonowanie emocjonalne dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 17, 91-102.

Orkan-Łęcka M. (2003). Mama, tata, dziecko czyli o tym, jak uczyć małe niewidome dziecko w warunkach domowych. Materiały Tyflologiczne, 14. Warszawa: PZN.

Sińska J. (2006). Matka i dziecko z uszkodzonym wzrokiem – transakcyjny model wspomagania interakcji. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia (s. 47-63). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Sińska J. (2007). Opinie matek dzieci z zaburzeniami rozwoju na temat współpracy z profesjonalistami. W: E. Pisula, D. Danielewicz (red.), Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością (s. 239-253). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Wawrowska E. (2011). W rodzinie niewidomego dziecka. W: H. Liberska (red.), Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym – możliwości i ograniczenia rozwoju (s. 119-128). Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Zielińska, M., Ziemka, E. (2018). Wspieranie interakcji rodzic – dziecko metodą Wideotreningu Komunikacji w przypadku małego dziecka z nieprawidłowym rozwojem. W: B.E. Abramowska, K. Podhajska (red.), Wczesna interwencja – wsparcie dziecka i rodziny. Materiały z sympozjum naukowego (s. 237-244). Warszawa: PSONI.

Uwagi:

metody kształcenia: metody ćwiczebne, projekty zespołowe, krytyczna analiza źródeł, warsztaty z wykorzystaniem symulatorów słabowzroczności i opasek, analiza nagrań filmowych, objaśnienie, dyskusja, case study

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do kolokwium: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Na czas edukacji online prowadzenie zajęć poprzez systematyczne udostępnianie studentom autorskich materiałów dydaktycznych (slajdy tekstowe, prezentacje multimedialne, opracowania) oraz ćwiczeń / zagadnień do opracowania indywidualnie lub zespołowo za pośrednictwem poczty elektronicznej (aps.terapia.ped@gmail.coml) - szczegółowe informacje nt. opracowania projektów i terminów ich wykonania przekazywane systematycznie drogą mailową (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne w godzinach dyżurów, poprawa / wskazówki dotyczące prac i ćwiczeń przekazywane na bieżąco za pośrednictwem poczty elektronicznej). Możliwość dodatkowych konsultacji synchronicznych (grupowa wideokonferencja, czad) poprzez Skype.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Czerwińska
Prowadzący grup: Kornelia Czerwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie wykonania projektu: opracowania i wykonania pomocy dydaktycznej wykorzystywanej w ramach IPT do rozwijania percepcji dotykowej u dziecka z niepełnosprawnością wzroku wraz z opisem ćwiczeń rehabilitacyjnych

Pełny opis:

Tematyka:

1. Wprowadzenie w problematykę komunikacji osoby dorosłej (terapeuty, rodzica) z dzieckiem niewidomym i słabowidzącym będącym na przedsłownym etapie rozwoju - podstawowe techniki wspomagające prawidłową komunikację.

2. Podstawowe założenia rehabilitacji wzroku małych dzieci słabowidzących, w tym z dodatkowymi dysfunkcjami. Warunki i etapy prawidłowego rozwoju widzenia. Zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych. Najczęstsze schorzenia i uszkodzenia układu wzrokowego oraz ich funkcjonalne następstwa. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci. Zasady usprawniania widzenia u dzieci słabowidzących w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym.

3. Podstawowe cele, właściwości, etapy funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Przegląd wybranych narzędzi diagnostycznych przeznaczonych do oceny rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących w wieku 0-6 lat.

4. Podstawowe zasady konstruowania i realizacji indywidualnych programów wspomagania rozwoju małych dzieci z dysfunkcją wzroku.

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ - systematyczne udostępnianie autorskich materiałów dydaktycznych (slajdy tekstowe, prezentacje multimedialne, opracowania) oraz zagadnień do opracowania indywidualnie lub zespołowo za pośrednictwem poczty elektronicznej tpwwrniestacjonarne@gmail.com (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne w godzinach dyżurów za pośrednictwem poczty elektronicznej). Możliwość dodatkowych konsultacji poprzez Skype.

1. Warunki i etapy prawidłowego rozwoju widzenia. Zaburzenia w rozwoju poszczególnych funkcji wzrokowych. Cele i warunki przeprowadzania funkcjonalnej oceny widzenia dzieci. Podstawowe założenia rehabilitacji wzroku małych dzieci słabowidzących – 22.III.20

Autorskie slajdy tekstowe dotyczące prawidłowego rozwoju widzenia i uwarunkowań patologii w tym obszarze oraz funkcjonalnej diagnozy widzenia dzieci słabowidzących przesłane dnia 15 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem 2 lektur obowiązkowych:

A) M. Walkiewicz-Krutak (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Jak wrodzone schorzenia układu wzrokowego wpływają na przebieg poszczególnych etapów w rozwoju widzenia?

B) M. Walkiewicz-Krutak (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii. Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Dlaczego znajomość etapów rozwoju widzenia jest niezbędna w prowadzeniu oddziaływań wspomagających rozwój małego dziecka słabowidzącego?

2. Cechy diagnozy ukierunkowanej na proces wczesnej interwencji. Podstawowe założenia, cele i etapy procesu funkcjonalnej diagnozy psychopedagogicznej małego dziecka z dysfunkcją wzroku – 04.IV.20

Autorskie slajdy tekstowe, prezentacja wraz z autorskimi materiałami metodycznymi dotyczące procesu diagnozy rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem przesłane dnia 24 III. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę) wraz ze skanem 2 lektur obowiązkowych: Czerwińska, K. (2015). Ocena rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku we wczesnym etapie rozwoju. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 13-29). Warszawa: Wydawnictwo APS. Dąbrowska, K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 30-45). Warszawa: Wydawnictwo APS. Pytanie problematyzujące: Co oznacza i jakie ma znaczenie całościowy i funkcjonalny charakter diagnozy małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem?

3. Komunikacja z dzieckiem z niepełnosprawnością wzroku będącym na etapie przedsłownym. Konstruowanie programów wspomagania rozwoju małych dzieci niewidomych i słabowidzących, w tym adaptacja i przygotowanie pomocy tyflopedagogicznych - 16.05.20.

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów 16.05.20. w godz. 13:15-16:30 poprzez Skype (grupa o nazwie "terapia pedagogiczna 2 rok"). Autorskie prezentacje Power Point ("Komunikacja we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z ...." "Pomoce dydaktyczne we wczesnym wspomaganiu...") wraz ze skanem 2 lektur uzupełniających (artykuł pt. "Wczesne wspomaganie rozwoju komunikacji u dzieci niewidomych..." M. Orkan-Łęckiej, tekst pt. "Rozwój percepcji i poznania dotykowego u..." M. Paplińskiej) i dodatkowymi materiałami dydaktycznymi przesłane za pośrednictwem poczty elektronicznej w dn. 14.05.20. na adres mailowy grupy (potwierdzenie odbioru przez starostę). Realizacja projektu opracowania pomocy tyflodydaktycznej wraz z zestawem ćwiczeń rehabilitacyjnych - instrukcja sposobu i terminu wykonania przekazana za pośrednictwem poczty elektronicznej. Możliwość indywidualnych konsultacji w trakcie wykonywania projektu poprzez Skype (terminy ustalane indywidualnie z zainteresowanymi studentami).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Czerwińska, K. (2015). Ocena rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku we wczesnym etapie rozwoju. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 13-29). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Czerwińska, K., Kucharczyk, I. (2019). Tyflopsychologia. Realizacja zadań rozwojowych w biegu życia przez osoby z niepełnosprawnością wzroku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN – rozdział II (Niemowlęctwo i wczesne dzieciństwo...)

Czerwińska, K., Stępińska, J., Wiśniewska, D. (2014). Rozwój poznawczy małych dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wybrane aspekty rozwoju małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku (s. 95-120). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Dąbrowska, K. (2015). Wybrane narzędzia diagnostyczne i diagnostyczno-terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 30-45). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kwiatkowska, K. (2015). Wideotrening Komunikacji (VIT) metodą wspierającą terapię rodziny małego dziecka z niepełnosprawnością wzroku. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s. 126-148). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Miler-Zdanowska (2019). Dziecko niewidome i słabowidzące w przedszkolu. Jak przedszkole może wspomagać rozwój dziecka. W: B. Szurowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej: zdążyć z pomocą (s. 278-290). Warszawa: Difin.

Orkan-Łęcka, M., Dąbrowska, M. (2004). Specyfika rozwoju i jego wspomagania u małych dzieci niewidomych lub słabowidzących. W: G. Kmita, T. Kaczmarek (red.), Wczesna interwencja. Miejsce psychologa w opiece nad małym dzieckiem i jego rodziną. Zeszyty Sekcji Psychologii Klinicznej Dziecka PTP t.2 (s. 79-99). Wydawnictwo EMU, PTP.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Diagnoza funkcjonowania wzrokowego małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s.46-67). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Walkiewicz-Krutak, M. (2015). Wspomaganie rozwoju widzenia małych dzieci słabowidzących. W: K. Czerwińska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością wzroku – w kręgu diagnozy i terapii (s.93-108). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Literatura uzupełniająca:

Czerwińska K. (2006). Video Interaction Training – opis przypadku. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 62-71.

Czerwińska K. (2007). Jak postępować z niemowlęciem niepełnosprawnym wzrokowo? Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 1, 49-57.

Dąbrowska, M., Kwiatkowska, K. (2017). Wideotrening Komunikacji (VIT) metodą wspierającą we wczesnej interwencji. W: J. Głodkowska, I. Konieczna, R. Piotrowicz, G. Walczak (red.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (s. 407-416). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Kucharczyk, I. (2015). Funkcjonowanie emocjonalne dzieci z niepełnosprawnością wzroku. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 17, 91-102.

Orkan-Łęcka M. (2003). Mama, tata, dziecko czyli o tym, jak uczyć małe niewidome dziecko w warunkach domowych. Materiały Tyflologiczne, 14. Warszawa: PZN.

Sińska J. (2006). Matka i dziecko z uszkodzonym wzrokiem – transakcyjny model wspomagania interakcji. W: T. Gałkowski, E. Pisula (red.), Psychologia rehabilitacyjna. Wybrane zagadnienia (s. 47-63). Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.

Zielińska, M., Ziemka, E. (2018). Wspieranie interakcji rodzic – dziecko metodą Wideotreningu Komunikacji w przypadku małego dziecka z nieprawidłowym rozwojem. W: B.E. Abramowska, K. Podhajska (red.), Wczesna interwencja – wsparcie dziecka i rodziny. Materiały z sympozjum naukowego (s. 237-244). Warszawa: PSONI.

Uwagi:

metody kształcenia: krytyczna analiza źródeł, objaśnienie, dyskusja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 28

Przygotowanie się do kolokwium: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Na czas edukacji online prowadzenie zajęć poprzez systematyczne udostępnianie studentom autorskich materiałów dydaktycznych (slajdy tekstowe, prezentacje multimedialne, opracowania) oraz zagadnień do opracowania (z możliwością zgłaszania pytań i uwag. Konsultacje indywidualne w godzinach dyżurów za pośrednictwem poczty elektronicznej). Możliwość dodatkowych konsultacji poprzez Skype. W dn. 16.05.20. zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów poprzez Skype (materiały dydaktyczne przesłane w dn. 14.05. za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres mailowy grupy)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)