Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TPE, wczesne wspomaganie, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KS_W03 Definiuje podstawowe pojęcia związane z wczesnym wspomaganiem/ wczesną interwencją, prawidłowym rozwojem, niepełnosprawnością sprzężoną

PC1_KS_W05 Identyfikuje i opisuje uczestników zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną

Umiejętności

PC1_KS_U03 Stosuje i ocenia przydatność typowych metod pracy z małym dzieckiem z niepełnosprawnością sprzężoną

PC1_KS_U04 Konstruuje program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną

PC1_KS_U02 Posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki i psychologii w celu zdiagnozowania poziomu funkcjonowania dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K01 Uczestniczy w dyskusji z kolegami i nauczycielami w czasie zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w środy o godzinie 11:30 z wykorzystaniem platformy Teams. Harmonogram zadań i materiały udostępniane na wyżej wskazanej platformie.

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 03.06.2020 g. 11:30.

2. Wypełnianie formularza MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć).

3. Przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju według przesłanego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams.

Zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae7c3bc42729b408595c53afd97ddb16f%40thread.tacv2/conversations?groupId=ec206746-7bab-4ab8-b7cb-54711fffed94&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Zapoznanie z podstawową terminologią.

2. Rozwój dziecka w wieku 0 – 3.

3. Odruchy niemowlęce.

4. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.

5. Metody i oddziaływania stosowane w terapii dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

6. Układanie programu wczesnego wspomagania dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.

Literatura:

Cytowska B., Winczura B. (red.), (2008). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza, Impuls.

Cytowska B.,Wilczura B., Stawarski A.(red., (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna, Wydawnicza Impuls.

Piotrowicz R. (red), (2014). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kaczan, T., Śmigiel, R. (red.) (2012). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Mikler-Chwastek A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kulis A. (2017). Terapia zajęciowa w pediatrii. [W:] A. Bac (red.) Terapia zajęciowa. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Serafin T. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Twardowski A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Godziny kontaktowe podczas wideokonfernecji np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu: 4

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 4

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paulina Zalewska
Prowadzący grup: Paulina Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia podczas zjazdu w dniach 07.-08.03.2020 zrealizowano zgodnie z harmonogramem podczas zajęć kontaktowych.

Zajęcia z dnia 21.03.2020 zrealizowano poprzez zdalną realizację ćwiczeń - udostępnienie materiałów i artykułów na platformie Teams (Zakładka: Pliki - Folder: Materiały z zajęć) z udostępnieniem formularza MS Forms jako weryfikacji zapoznania się z ich treścią.

W celu realizacji treści związanych z tworzeniem programu wczesnego wspomagania dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną, na platformie Teams umieszczono autorski film instruktażowy.

Osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie:

1. Kolokwium w postaci testu (pytania zamknięte) MS Forms udostępnionego na platformie Teams w dniu 02.05.2020 g. 10:00.

2. Wypełnianie formularza MS Forms (indywidualnie) z pytaniami dotyczącymi materiałów, lektur, artykułów i filmów umieszczonych na platformie Temas (Zakładka: Pliki- Folder: Materiały z zajęć) w dniach 25-26.04.2020.

3. Przesłanie programu wczesnego wspomagania rozwoju według przesłanego wzoru i w oparciu o podaną opinię oraz instrukcję poprzez platformę MS Teams do dnia 30.04.2020.

4. Przesłanie pracy zaliczeniowej obejmującej propozycje ćwiczeń koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez platformę Teams do dnia 30.04.2020.

Materiały i zadania wraz z terminami ich realizacji znajdują się na platformie Teams.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a73fffa2f00cf4899be1063790554dd55%40thread.tacv2/conversations?groupId=862e56ac-a684-466c-801b-78f979b7b3ff&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

1. Zapoznanie z podstawową terminologią.

2. Rozwój dziecka w wieku 0 – 3.

3. Odruchy niemowlęce.

4. Diagnoza funkcjonalna dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.

5. Metody i oddziaływania stosowane w terapii dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.

6. Układanie programu wczesnego wspomagania dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną.

Literatura:

Cytowska B., Winczura B. (red.), (2008). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza, Impuls.

Cytowska B.,Wilczura B., Stawarski A.(red., (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Oficyna, Wydawnicza Impuls.

Piotrowicz R. (red), (2014). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Skibska J. (red.) (2017). Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Kaczan, T., Śmigiel, R. (red.) (2012). Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Mikler-Chwastek A. (2011). Sprawdzian rozwoju psychoruchowego niemowląt. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kulis A. (2017). Terapia zajęciowa w pediatrii. [W:] A. Bac (red.) Terapia zajęciowa. Warszawa: Wydawnictwo PZWL.

Serafin T. (2005). Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Warszawa : Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.

Twardowski A. (2012). Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Uwagi:

Metody kształcenia:

Podczas zajęć kontaktowych: dyskusja, pokaz, analiza materiałów źródłowych, ćwiczenia, analiza problemowa, film.

Na czas edukacji on-line prowadzenie pracy i monitorowanie wykonywania zadań przez studentów na platformie Teams.

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 6 h

Nauczanie zdalne z wykorzystaniem platformy Teams: 6 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 h

Przygotowanie się do kolokwium: 4 h

Przygotowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju: 4 h

Inne formy: -

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)