Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym słuchem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WRL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z uszkodzonym słuchem |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TPE, wczesne wspomaganie, stac. i niestac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KS_W01 Opisuje anatomię i fizjologię narządu słuchu oraz wymienia etiologię powstawania zaburzeń mowy spowodowanych uszkodzeniem słuchu PC1_KS_W03 Posługuje się podstawową terminologią i dysponuje podstawową wiedzą z zakresu teorii surdologicznej PC1_KS_W05 Porównuje rozwój mowy i funkcji słuchowej dzieci słyszących i niesłyszących w wieku 0-7 r.ż. oraz opisuje funkcjonowanie dzieci z uszkodzeniami słuchu zgodnie z pedagogiczną typologią uszkodzeń słuchu – K. Krakowiak. PC1_KS_W03 Wymienia i charakteryzuje metody kształcenia języka u dzieci z uszkodzonym słuchem PC1_KS_W06 Opisuje proces wychowania słuchowego i wymienia fazy treningu słuchowego Umiejętności PC1_KS_U03 Dokonuje właściwego wyboru procedury i narzędzi diagnostycznych w procesie diagnozy dziecka z uszkodzonym słuchem PC1_KS_U04 Konstruuje program terapii dziecka z uszkodzonym słuchem, tworzy scenariusze zajęć PC1_KS_U06 W planowaniu działań rehabilitacyjnych uwzględnia rolę rodziny dziecka z uszkodzonym słuchem Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 Poszukuje optymalnych rozwiązań w procesie diagnozy i rehabilitacji dziecka z uszkodzonym słuchem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska, Marta Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Kolokwium pisemne. Przygotowanie prezentacji multimedialnej. Interpretacja diagnozy oraz opracowanie zaleceń postdiagnostycznych na podstawie KOZK. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie symulacji zajęć. Zaliczenie przedmiotu na podstawie: 1) prace zaliczeniowe realizowane w ciągu semestru letniego, tj. prezentacja ćwiczeń i pomocy dydaktycznych do zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju 2) recenzja artykułu naukowego z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu - studenci zamieszczają prace na platformie Teams w zakładce "zadania" w nieprzekraczalnym terminie do 3.06. 3) kolokwium ustne za pośrednictwem platformy Teams (w przypadku kontynuacji zawieszenia zajęć dydaktycznych kolokwium w formie on-line odbędzie się ostatniego dnia planowo odbywanych zajęć, tj. 10.06.) |
|
Pełny opis: |
1. Omówienie zagadnień związanych z anatomią, fizjologią i patologią narządu słuchu. 2. Rozwój mowy i funkcji słuchowej dzieci słyszących i dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza 3. Klasyfikacje uszkodzeń słuchu. 4. Etiologia powstawania zaburzeń mowy spowodowanych uszkodzeniami słuchu. Kategorie zaburzeń mowy. 5. Symptomatologia zaburzeń mowy. 6. Typologia uszkodzeń słuchu według K. Krakowiak. 7. Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza. 8. Ocena zachowań komunikacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem - KOZK. 9. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu. 10. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem. 11. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu. Zajęcia prowadzone synchronicznie przez mgr Martę Lewandowską na platformie Teams - link poniżej: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0034dec234d044f8b977c93a52fbb248%40thread.tacv2/conversations?groupId=1d6a4d90-8fd4-4e6a-b5d1-8b23a3ecdccd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 zakres tematów zgodny z opisem zajęć 18.03. Etiologia powstawania zaburzeń mowy spowodowanych uszkodzeniami słuchu. Kategorie zaburzeń mowy. 25.03. Symptomatologia zaburzeń mowy. 1.04 Typologia uszkodzeń słuchu według K. Krakowiak. 8.04. Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza. 15.04. Ocena zachowań komunikacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem - KOZK. 22.04. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu 29.04.Wychowanie słuchowe a trening słuchowy- analiza porównawcza 6.05. Program rewalidacji dziecka z wadą słuchu w pierwszym roku życia. 13.05. Rola ćwiczeń wstępnych w rehabilitacji słuchu i mowy dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. 20.05. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem. 27.05.Diagnoza surdologopedyczna dziecka z wadą słuchu. 3.06. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu. 10.06. Zaliczenie zajęć- kolokwium ustne |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. Zajęcia prowadzone on-line synchronicznie na platformie Teams przez mgr Martę Lewandowską: wskazana literatura dostępna dla studentów w formie skanów książek i materiałów pomocniczych (grafiki, artykuły naukowe w formie pdf), zamieszczane systematycznie co tydzień w dzień odbywania zajęć (śr) na platformie Teams w zakładce Pliki->Materiały do zajęć |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, metoda projektów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do kolokwium 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy 5 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jedlińska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jedlińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przedmiotu przewidziane jest na koniec semestru, w związku ze zdalnym sposobem kształcenia nie zmienia się sposób zaliczenia zawarty w sylabusie przedmiotu przed rozpoczęciem zdalnego kształcenia, pozostaje nim kolokwium pisemne. W zależności od sytuacji przeprowadzone na terenie kampusu APS lub z wykorzystaniem Microsoft Teams/Forms. |
|
Pełny opis: |
W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: na podstawie przesłanego rozdziału z książki "Wychowanie słuchowo-werbalne dzieci z wadą słuchu" I. Csanyi. i proszę o napisanie i przesłanie dwóch zadań: 1. Proszę napisać czym jest wychowanie słuchowe i zaproponować po pięć ćwiczeń słuchu niewerbalnego i werbalnego prowadzonych w ramach ćwiczeń słuchowych dzieci niedosłyszących. (praca nie dłuższa niż 2 strony, w edytowalnym programie) 2. Proszę o przesłanie PAMIĘTNIKA stworzonego dla niedosłyszącego dziecka między 12 a 24 miesiącem życia. (może być stworzony w formie prezentacji lub narysowany, zeskanowany lub sfotografowany). Sposób tworzenia pamiętnika znajdziecie Panie w przesłanym fragmencie książki. W ramach pomocy prześlę dwie propozycje studentek II roku specjalności Logopedia. Na wykonane prace czekam do 19. kwietnia 2020r, 1. Omówienie zagadnień związanych z anatomią, fizjologią i patologią narządu słuchu. 2. Rozwój mowy i funkcji słuchowej dzieci słyszących i dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza 3. Klasyfikacje uszkodzeń słuchu. 4. Etiologia powstawania zaburzeń mowy spowodowanych uszkodzeniami słuchu. Kategorie zaburzeń mowy. 5. Symptomatologia zaburzeń mowy. 6. Typologia uszkodzeń słuchu według K. Krakowiak. 7. Metody wychowania językowego dzieci z uszkodzeniami słuchu – analiza porównawcza. 8. Ocena zachowań komunikacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem - KOZK. 9. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu. 10. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem. 11. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu. |
|
Literatura: |
Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł: fragment ksiązki Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (przesłanej mailem na adres Grupy), prezentacja multimedialna dotycząca wychowania słuchowego oraz ćwiczeń słuchowych przesłana na adres grupy z wykorzystaniem systemu APS USOS-poczta-adres grupy Literatura obowiązkowa: Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
07.06. WYKŁAD ONLINE W APLIKACJI TEAMS LINK: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NjlhODY0M2UtMDlkYy00ZGM5LTllZTMtMDU5MzY1NDAzNzYx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%228659056d-ddd8-448b-93d1-fb59e7b33d3c%22%7d Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się, z uwagi na możliwy brak dostępu niektórych osób do sprzętu komputerowego oraz internetu, w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach w czasie kontaktów z nauczycielem akademickim prowadzącym przedmiot; student ma możliwość zadawania pytań poprzez pocztę w domenie aps. Metody kształcenia: wykład Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12, W TYM PRACA ZDALNA 4 LUB 8 GODZIN Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 Przygotowanie się do kolokwium 5 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 10 Inne formy 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.