Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-WKU1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju społecznego i emocjonalnego i wie, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym. PC1_KK_W04 Zna sposoby i formy wspomagania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym. Umiejętności PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia, których celem jest kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. PC1_KK_U08 Potrafi współpracować z rodzicami w obszarze rozwoju społecznego dzieci. PC1_KS_U03 Potrafi porozumiewać się z dziećmi w sposób werbalny i niewerbalny na tyle, aby prowadzić zajęcia, gry i zabawy. Kompetencje społeczne PC1_KK_K03 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne, aktywność podczas zajęć, warsztaty w placówce (nie mogły się odbyć ze względu na konieczność pracy zdalnej). W okresie pracy zdalnej praca weryfikująca wiedzę studentów z zakresu treści, które zostały opracowane w okresie i formie pracy zdalnej: praca zaliczeniowa przesłana na adres: ajegier@aps.edu.pl do 30.05.2020r. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Scharakteryzowanie poruszanych zagadnień, wymagań oraz sposobu zaliczenia. 2. Wczesne uspołecznienie. Przywiązanie, styl wychowawczy rodziców – podwaliny rozwoju społecznego. 3. Charakterystyka rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka w wieku przedszkolnym (z uwzględnieniem rozwoju moralnego). 4. Metodyka kształtowania umiejętności społecznych – zasady w grupie. 5. Zabawa a kształtowanie relacji społecznych; poznawanie ról społecznych w zabawie. 6. Klasyfikacja umiejętności społecznych wg. Goldstaina 7. Diagnozowanie dziecięcej wiedzy z zakresu umiejętności społecznych 8. Etapy nauczania umiejętności społecznych: modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer. 9. Kolokwium pisemne, sprawdzające przygotowanie teoretyczne do zajęć metodycznych. 10. Kształtowanie odporności emocjonalnej. Emocje i sposoby radzenia sobie z nimi. 11. Kształtowanie u dzieci wartości społecznych. 12. Granice w wychowaniu. 13. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów. 14. Dzieci z trudnościami w rozwoju, kształtowanie umiejętności społecznych – jak z nimi pracować? 15. Więź osobowa pomiędzy rodzicem/nauczycielem a dzieckiem gwarantem skuteczności uczenia umiejętności społecznych – wykład J. McDowall W okresie pracy zdalnej kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz drogą telefoniczną. Numer telefonu do prowadzącego zajęcia studenci otrzymują na pierwszych zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura: Literatura potrzebna do pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): McGinnes E., Goldstein A.P. (2003), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, Wyd. Amity.(wybrane fragmenty) Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241 Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180 Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241 Cieszyńska, J. Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008, s. 223-260 Esteve Pujol i Pons, Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości …? Wyd. Jedność, Kielce, 2006 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne? Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2010 Schaffer, R. Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180 Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 Literatura dodatkowa: Eliot, L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań, 2003, (rozdział 12 Rozwój społeczny i emocjonalny, s. 396-447) Matczak, A. Zarys psychologii rozwoju. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2003, (rozdział 6, Rozwój społeczny, s.154-183) Seria Biblioteki ORE: One są wśród nas: http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h Przygotowanie się do kolokwium: 15h Przygotowanie pracy zaliczeniowej:10h Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Zajęcia prowadzone od 21.03. w trybie asynchronicznym zgodnie z planem zajęć z wykorzystaniem domeny: aps.edu.pl Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w wyznaczonych terminach dyżurów: wtorki 8:00-10:00. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Gogacz | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach, - przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej - ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową. Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej. Zakres tematyczny ćwiczeń Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II Emocje w życiu dziecka a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków a) obdarzanie uwagą b) zwroty grzecznościowe c) budowanie atrakcyjności społecznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne. Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej. Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin Przygotowanie prezentacji: 20 godzin Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA - ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach, - przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej - ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową. Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej. Zakres tematyczny ćwiczeń Blok I Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka b) interakcje twarzą w twarz c) rozwój niewerbalnego dialogu d) kształtowanie się przywiązania e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym Blok II Emocje w życiu dziecka a) istota i funkcje emocji b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju c) początki języka emocji dziecka d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji Blok III Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków a) obdarzanie uwagą b) zwroty grzecznościowe c) budowanie atrakcyjności społecznej |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne. Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty) Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty) Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty) Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty) Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012 Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010 Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014 Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014 Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009 Literatura uzupełniająca: Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013 Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP. Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK. |
|
Uwagi: |
Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej. Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące Nakład pracy Studenta: Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin Przygotowanie prezentacji: 20 godzin Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2 Przedmiot realizowany w podczas indywidualnych konsultacji w ramach warunku przez 1 studenta |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.