Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-WKU1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wychowanie i kształtowanie umiejętności społecznych dzieci – metodyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 Zna prawidłowości rozwoju społecznego i emocjonalnego i wie, w jakim zakresie muszą być one rozwijane w wieku przedszkolnym.

PC1_KK_W04 Zna sposoby i formy wspomagania dzieci w rozwoju społeczno – emocjonalnym.

Umiejętności

PC1_KS_U03 Umie przeprowadzić zajęcia, których celem jest kształtowanie umiejętności społecznych dzieci.

PC1_KK_U08 Potrafi współpracować z rodzicami w obszarze rozwoju społecznego dzieci.

PC1_KS_U03 Potrafi porozumiewać się z dziećmi w sposób werbalny i niewerbalny na tyle, aby prowadzić zajęcia, gry i zabawy.

Kompetencje społeczne

PC1_KK_K03 Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne, aktywność podczas zajęć, warsztaty w placówce (nie mogły się odbyć ze względu na konieczność pracy zdalnej).

W okresie pracy zdalnej praca weryfikująca wiedzę studentów z zakresu treści, które zostały opracowane w okresie i formie pracy zdalnej: praca zaliczeniowa przesłana na adres: ajegier@aps.edu.pl do 30.05.2020r.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Scharakteryzowanie poruszanych zagadnień, wymagań oraz sposobu zaliczenia.

2. Wczesne uspołecznienie. Przywiązanie, styl wychowawczy rodziców – podwaliny rozwoju społecznego.

3. Charakterystyka rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka w wieku przedszkolnym (z uwzględnieniem rozwoju moralnego).

4. Metodyka kształtowania umiejętności społecznych – zasady w grupie.

5. Zabawa a kształtowanie relacji społecznych; poznawanie ról społecznych w zabawie.

6. Klasyfikacja umiejętności społecznych wg. Goldstaina

7. Diagnozowanie dziecięcej wiedzy z zakresu umiejętności społecznych

8. Etapy nauczania umiejętności społecznych: modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer.

9. Kolokwium pisemne, sprawdzające przygotowanie teoretyczne do zajęć metodycznych.

10. Kształtowanie odporności emocjonalnej. Emocje i sposoby radzenia sobie z nimi.

11. Kształtowanie u dzieci wartości społecznych.

12. Granice w wychowaniu.

13. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

14. Dzieci z trudnościami w rozwoju, kształtowanie umiejętności społecznych – jak z nimi pracować?

15. Więź osobowa pomiędzy rodzicem/nauczycielem a dzieckiem gwarantem skuteczności uczenia umiejętności społecznych – wykład J. McDowall

W okresie pracy zdalnej kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz drogą telefoniczną. Numer telefonu do prowadzącego zajęcia studenci otrzymują na pierwszych zajęciach.

Literatura:

Literatura:

Literatura potrzebna do pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): McGinnes E., Goldstein A.P. (2003), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, Wyd. Amity.(wybrane fragmenty)

Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241

Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180

Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003

Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241

Cieszyńska, J. Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008, s. 223-260

Esteve Pujol i Pons, Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości …? Wyd. Jedność, Kielce, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne? Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2010

Schaffer, R. Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006

Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180

Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008

Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004

Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007

Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa:

Eliot, L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań, 2003, (rozdział 12 Rozwój społeczny i emocjonalny, s. 396-447)

Matczak, A. Zarys psychologii rozwoju. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2003, (rozdział 6, Rozwój społeczny, s.154-183)

Seria Biblioteki ORE: One są wśród nas:

http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20h

Przygotowanie się do kolokwium: 15h

Przygotowanie pracy zaliczeniowej:10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia prowadzone od 21.03. w trybie asynchronicznym zgodnie z planem zajęć z wykorzystaniem domeny: aps.edu.pl

Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w wyznaczonych terminach dyżurów: wtorki 8:00-10:00.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Gogacz
Prowadzący grup: Emilia Gogacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach,

- przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej

- ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową.

Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl

Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej.

Zakres tematyczny ćwiczeń

Blok I

Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II

Emocje w życiu dziecka

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III

Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków

a) obdarzanie uwagą

b) zwroty grzecznościowe

c) budowanie atrakcyjności społecznej

Literatura:

Literatura podstawowa:

Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne.

Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany):

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty)

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej.

Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin

Przygotowanie prezentacji: 20 godzin

Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl

Mail Wykładowcy: egogacz@aps.edu.pl

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena prezentacji multimedialnej przygotowanej w małych podgrupach,

- przygotowanie wypowiedzi pisemnej na wskazany temat podczas edukacji zdalnej

- ocena jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

Studenci w ramach zajęć opracowują zagadnienia (w formie prezentacji). Listę zagadnień wraz z literaturą podstawową i terminem realizacji Studenci uzyskają droga mailową.

Wobec zaleceń Rektora Uczelni do podjęcia edukacji na odległość Studenci opracowane zagadnienia przesyłają na adres mailowy Wykładowcy, Starosty grupy i całej grupy ćwiczeniowej z zachowaniem domeny aps.edu.pl

Wykładowca po zapoznaniu się z prezentacjami podkreśla i rozszerza najważniejsze elementy zawarte w prezentacjach - istotne z punktu widzenia realizowanego tematu. Podaje wskazania metodyczne do pracy z dzieckiem (w formie rozszerzonego komentarza do prezentacji lub dodatkowego dokumentu word). W razie potrzeby Wykładowca przesyła: dodatkową literaturę, prezentację, materiał filmowy i ćwiczenia do pracy własnej.

Zakres tematyczny ćwiczeń

Blok I

Prawidłowości rozwoju społeczno – emocjonalnego dziecka w pierwszych latach życia

Rozwój społeczno- emocjonalny w pierwszym roku życia

a) płacz – jako pierwszy akt komunikacji dziecka

b) interakcje twarzą w twarz

c) rozwój niewerbalnego dialogu

d) kształtowanie się przywiązania

e) rewolucja 9-go miesiąca – wspólna uwaga

Rozwój społeczno- emocjonalny w wieku poniemowlęcym

Rozwój społeczno – emocjonalny w wieku przedszkolnym

Blok II

Emocje w życiu dziecka

a) istota i funkcje emocji

b) podstawy biologiczne emocji i droga ich rozwoju

c) początki języka emocji dziecka

d) wyrażanie emocji w sposób społecznie akceptowany

e) radzenie sobie ze skutkami lub rozmiarem przeżywanych emocji

Blok III

Kształtowanie umiejętności społecznych starszych przedszkolaków

a) obdarzanie uwagą

b) zwroty grzecznościowe

c) budowanie atrakcyjności społecznej

Literatura:

Literatura podstawowa:

Studenci w czasie edukacji na odległość korzystają ze zbiorów biblioteki APS – IBUK libra – książki elektroniczne.

Literatura, która nie jest dostępna w zbiorach elektronicznych, a jest niezbędna do podjęcia pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany):

Cieszyńska, J.,Korenko M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo edukacyjne, Kraków, 2014 – (fragmenty)

Schaffer H.R. Psychologia dziecka. PWN, Warszawa,2014 (fragmenty)

Goldstein, A.P., McGinnis E. Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka. Instytut Amity, Warszawa, 2003 (fragmenty)

Gruszczyk – Kolczyńska, E.,Zielińska, E., Jelinek, J.A. Starsze przedszkolaki. Bliżej przedszkola, Kraków, 2013 (fragmenty)

Gąstół, A., Jegier A. Mój złośnik. Difin, Warszawa, 2012

Schaffer, H. R. Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. WUJ, Kraków, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne. Gry i zabawy grupowe dla dzieci od lat pięciu do jedenastu. Fraszka edukacyjna, Warszawa, 2010

Ready, L.A. Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, PWN, Warszawa 2014

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M. Psychologia wychowawcza, tom 2, Warszawa 2014

Rosenberg, M.R. Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Jacek Santorski&Agencja Wydawnicza, Warszawa 2009

Literatura uzupełniająca:

Blok, B., Brzeska, Z., Marszałek, M.,Michalewska, K. Uczę się rozumieć innych. Emocje

i gesty. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, 2013

Kendall, P. „Terapia poznawczo-behawioralna zaburzeń lękowych u dzieci”. Wydawnictwo GWP.

Baron-Cohen, S. „Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu”. Wydawnictwo JAK.

Uwagi:

Realizacja zajęć w trybie zdalnym odbywa się w sposób asynchroniczny za pomocą poczty elektronicznej w domenie aps.edu.pl

Studenci są systematycznie informowani o ich postępach, mają możliwość zadawania pytań, zgłaszania wątpliwości lub niejasności względem realizowanych treści, a także zgłaszania potrzeb wynikających z podjęcia pracy zdalnej.

Metody kształcenia: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia, praca w zespołach, metody aktywizujące

Nakład pracy Studenta:

Godziny kontaktowe: 15 h ćwiczenia

Przygotowanie studenta do zajęć, lektura: 15 godzin

Przygotowanie prezentacji: 20 godzin

Sumaryczna liczba punktów ćwiczenia ECTS – 2

Przedmiot realizowany w podczas indywidualnych konsultacji w ramach warunku przez 1 studenta

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)