Szkoła i środowisko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-SZS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkoła i środowisko |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji, kwerenda materiałów i informacji Końcowa praca pisemna |
Literatura: |
1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001 2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004 3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995 |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży PCK1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży PCK1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie PCK1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej PCK1_KK_K01 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji, kwerenda materiałów i informacji Końcowa praca pisemna |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka 2. Szkoła jako środowisko wychowawcze 3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja 4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne 5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego 6. Promocja szkoły w środowisku |
|
Literatura: |
1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001 2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004 3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995 4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Wykład interaktywny, dyskusja kierowana Metody oparte na słowie, praca z książką Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe Wykład: 15 h Przygotowanie do zajęć, zaliczenia 15 h Sumaryczna liczba godzin: 30 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena pracy pisemnej końcowej, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka 2. Szkoła jako środowisko wychowawcze 3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja 4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne 5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego 6. Promocja szkoły w środowisku |
|
Literatura: |
1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001 2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004 3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995 4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f0bc18291d943e083da877dc4ad0991%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ecca79c3-28e3-42d9-8411-5e602f99bf6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 12 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 18 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin Liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena pracy pisemnej końcowej, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka 2. Szkoła jako środowisko wychowawcze 3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja 4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne 5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego 6. Promocja szkoły w środowisku |
|
Literatura: |
1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001 2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004 3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995 4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a49dc928269104544a0519d413072503f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6c9b4b98-4168-4cb8-bb86-336825101715&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 15 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 15 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin Liczba punktów ECTS – 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki, Katarzyna Ziomek-Michalak | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji): - ocena pracy pisemnej końcowej, - sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne), - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć, - pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte). Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka 2. Szkoła jako środowisko wychowawcze 3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja 4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne 5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego 6. Promocja szkoły w środowisku |
|
Literatura: |
1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001 2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004 3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995 4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f0bc18291d943e083da877dc4ad0991%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ecca79c3-28e3-42d9-8411-5e602f99bf6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA Godziny kontaktowe - wykłady: 12 godzin. Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 18 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin Liczba punktów ECTS – 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.