Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła i środowisko

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-SZS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Szkoła i środowisko
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Uczestnictwo w dyskusji, kwerenda materiałów i informacji

Końcowa praca pisemna

Literatura:

1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001

2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004

3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06

Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej

PCK1_KK_W06

Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży

PCK1_KK_W07

Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży

PCK1_KK_U02

Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie

PCK1_KK_U05

Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej

PCK1_KK_K01

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Uczestnictwo w dyskusji, kwerenda materiałów i informacji

Końcowa praca pisemna

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka

2. Szkoła jako środowisko wychowawcze

3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja

4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne

5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego

6. Promocja szkoły w środowisku

Literatura:

1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001

2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004

3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995

4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Wykład interaktywny, dyskusja kierowana

Metody oparte na słowie, praca z książką

Nakład pracy studenta:

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe

Wykład: 15 h

Przygotowanie do zajęć, zaliczenia 15 h

Sumaryczna liczba godzin: 30 h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka

2. Szkoła jako środowisko wychowawcze

3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja

4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne

5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego

6. Promocja szkoły w środowisku

Literatura:

1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001

2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004

3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995

4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f0bc18291d943e083da877dc4ad0991%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ecca79c3-28e3-42d9-8411-5e602f99bf6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 12 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 18 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin

Liczba punktów ECTS – 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka

2. Szkoła jako środowisko wychowawcze

3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja

4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne

5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego

6. Promocja szkoły w środowisku

Literatura:

1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001

2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004

3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995

4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a49dc928269104544a0519d413072503f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6c9b4b98-4168-4cb8-bb86-336825101715&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 15 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 15 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin

Liczba punktów ECTS – 1.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki, Katarzyna Ziomek-Michalak
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA SIĘ (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena pracy pisemnej końcowej,

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć online (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć,

- pisemne kolokwium końcowe sprawdzające wiedzę (pytania zamknięte i otwarte).

Egzaminy/zaliczenia końcowe – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Szkoła jako środowisko społeczne dziecka

2. Szkoła jako środowisko wychowawcze

3. Program współpracy w lokalnym systemie społeczno- wychowawczym; rola szkoły w koordynacji działań. Ewaluacja

4. Jakość pracy szkoły a środowisko lokalne

5. Szkoła jako centrum środowiska lokalnego

6. Promocja szkoły w środowisku

Literatura:

1.MENDEL, Maria, Edukacja społeczna : partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej / Maria Mendel. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 2001

2.NAUCZYCIELE i rodzice : w poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy / red. nauk Irmina Nowosąd, Mirosław J. Szymański. – Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Wydaw. Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2004

3.PEDAGOGICZNA relacja rodzina – szkoła : dylematy czasu przemian / pod red. Andrzeja W. Janke. – Bydgoszcz : Wydaw. WSP, 1995

4.ŚRODOWISKO lokalne – rodzina, funkcje, przemiany / Tadeusz Pilch // W : Pedagogika społeczna / pod red. Tadeusza Pilcha i Ireny Lepalczyk. Wyd. 2 rozsz. i popr. – Warszawa : Wydaw. „Żak”, 1995. - s. 155-173

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f0bc18291d943e083da877dc4ad0991%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=ecca79c3-28e3-42d9-8411-5e602f99bf6b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe

- wykłady: 12 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia/egzaminu końcowego - 18 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin

Liczba punktów ECTS – 1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)