Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-RMG1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Rozwój mowy i języka u dzieci. 2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka. 3. Teoretyczne podstawy nabywania języka. 4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci. 5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy. 6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania. 7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne. 8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania. 9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania. 10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. 11. Wspomaganie nauki czytania i pisania. 12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Smolińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Smolińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Rozwój mowy i języka u dzieci. 2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka. 3. Teoretyczne podstawy nabywania języka. 4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci. 5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy. 6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania. 7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne. 8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania. 9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania. 10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. 11. Wspomaganie nauki czytania i pisania. 12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: studia dziennie: ćwiczenia - 30h studia zaoczne: wykład -9h, ćwiczenia 15h liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Rozwój mowy i języka u dzieci. 2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka. 3. Teoretyczne podstawy nabywania języka. 4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci. 5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy. 6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania. 7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne. 8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania. 9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania. 10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. 11. Wspomaganie nauki czytania i pisania. 12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: studia dziennie: ćwiczenia - 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Radosław Piotrowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. WIEDZA - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte 2. UMIEJĘTNOŚCI - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym 3. KOMPETENCJE - egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte |
|
Pełny opis: |
1. Rozwój mowy i języka u dzieci. 2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka. 3. Teoretyczne podstawy nabywania języka. 4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci. 5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy. 6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania. 7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne. 8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania. 9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania. 10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. 11. Wspomaganie nauki czytania i pisania. 12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”. 3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: studia dziennie: ćwiczenia - 30h OPIS METOD KSZTAŁCENIA: dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: studia zaoczne: wykład -9h, ćwiczenia 15h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.