Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-RMG1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Rozwój mowy, gotowość do nauki czytania i pisania – metodyka
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06

Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PCK1_KK_W04

Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U02

Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U03

Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PCK1_KK_U07

Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02

Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Pełny opis:

1. Rozwój mowy i języka u dzieci.

2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka.

3. Teoretyczne podstawy nabywania języka.

4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci.

5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy.

6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania.

7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne.

8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania.

9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania.

10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

11. Wspomaganie nauki czytania i pisania.

12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Smolińska
Prowadzący grup: Katarzyna Smolińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Pełny opis:

1. Rozwój mowy i języka u dzieci.

2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka.

3. Teoretyczne podstawy nabywania języka.

4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci.

5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy.

6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania.

7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne.

8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania.

9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania.

10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

11. Wspomaganie nauki czytania i pisania.

12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

studia dziennie: ćwiczenia - 30h

studia zaoczne: wykład -9h, ćwiczenia 15h

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Pełny opis:

1. Rozwój mowy i języka u dzieci.

2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka.

3. Teoretyczne podstawy nabywania języka.

4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci.

5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy.

6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania.

7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne.

8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania.

9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania.

10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

11. Wspomaganie nauki czytania i pisania.

12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

studia dziennie: ćwiczenia - 30h

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte, zadanie praktyczne na egzaminie końcowym

3. KOMPETENCJE

- egzamin końcowy (pisemny): pytania otwarte

Pełny opis:

1. Rozwój mowy i języka u dzieci.

2. Uwarunkowania rozwoju mowy i języka.

3. Teoretyczne podstawy nabywania języka.

4. Rola środowiska w rozwoju językowym dzieci.

5. Zakłócenia a zaburzenia rozwoju mowy.

6. Teoretyczne podstawy umiejętności czytania.

7. Metody nauki czytania: analityczne, synteteczne, analityczno - syntetyczne.

8. Teoretyczne podstawy umiejętności pisania.

9. Zakłócenia funkcji wzrokowo-słuchowych jako przyczyny trudności w nauce czytania i pisania.

10. Diagnozowanie rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym.

11. Wspomaganie nauki czytania i pisania.

12. Zaliczenie przedmiotu – kolokwium.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brzezińska, A. (1987). Umiejętność czytania i pisania – warunki jej rozwoju i kształtowania. W: A. Brzezińska (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka (s. 16-50). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

2. Kurcz, I. (2000). Psychologia języka i komunikacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

3. Piaget, J. (2012). Mowa i myślenie dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

studia dziennie: ćwiczenia - 30h

OPIS METOD KSZTAŁCENIA:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

studia zaoczne: wykład -9h, ćwiczenia 15h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)