Praca wychowawcza i kierowanie klasą szkolną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PWI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca wychowawcza i kierowanie klasą szkolną |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł dla IIr. PE-ASKn: edukacja wczesnoszkolna, stacjonarne I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
wiedza: kolokwium - pisemna odpowiedź na pytania otwarte sprawdzające znajomość i rozumienie treści realizowanych podczas wykładów i ćwiczeń; umiejętności: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych; kompetencje społeczne: udział w dyskusji podczas zajęć; rozwiązywanie zadań problemowych. |
Pełny opis: |
Klasa szkolna jako grupa społeczna: specyficzne właściwości klasy szkolnej jako małej grupy; normy grupowe w klasie szkolnej; struktura grupowa klasy szkolnej; spoistość klasy szkolnej; klimat społeczno-emocjonalny w zespole klasowym; typy interakcji w grupie. Praca wychowawcza i kierowanie klasą szkolną: style kierowania, zadania nauczyciela-wychowawcy jako kierownika grupy. Integracja grupy w pracy wychowawczej: czynniki wpływające na optymalną strukturę grupową, możliwe sposoby ingerowania nauczyciela w spoistość grupy i przywództwo grupowe. Ład i dyscyplina w klasie szkolnej: znaczenie dyscypliny w pracy wychowawczej; modele dyscypliny; zakres i zasięg działań dyscyplinarnych oraz warunki ich skuteczności. Działania rozpoznawcze (poznawanie uczniów i własnej praktyki wychowawczej) - zdobywanie informacji w pracy wychowawczej: cele działań rozpoznawczych; miejsce rozpoznawania w procesie wychowawczym; dziedziny rozpoznawania; zasięg działań rozpoznawczych prowadzonych przez nauczyciela; integracja działań rozpoznawczych; umiejętności ułatwiające poznawanie uczniów; metody uzyskiwania informacji; obszary rozpoznawania; rozpoznanie zwrotne. Współpraca wychowawcy z pozaszkolnymi środowiskami wychowawczymi (ze szczególnym uwzględnieniem środowiska rodzinnego): środowisko wychowawcze; rodzaje środowisk wychowawczych; znaczenie współdziałania nauczyciela z pozaszkolnymi środowiskami wychowawczymi; rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze; cele i zasady skutecznego współdziałania nauczycieli i rodziców; znaczenie rozmowy dla współpracy nauczycieli i rodziców; organizacyjne aspekty współdziałania nauczycieli i rodziców;zbiorowe i indywidualne formy współdziałania nauczycieli i rodziców. Wybrane metody i techniki pracy wychowawczej. Zadania i trudności w pracy wychowawczej: Podstawowe zadania pracy wychowawczej; wybrane sposoby wspomagania rozwoju społecznego uczniów; trudności wychowawcze, ich rodzaje i przejawy z warunkach klasy szkolnej; przyczyny trudności wychowawczych; Zapobieganie trudnościom wychowawczym (strategie profilaktyczne), ich diagnoza i terapia. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: C. H. Edwards, Dyscyplina i kierowanie klasą, Warszawa 2006: rozdz. 2., s. 40-69, rozdz. 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 15, s. 73-323; T. Garstka, Agresja uczniów podczas lekcji – jak sobie z nią radzić?, w: Przemoc w szkole. Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja pod red. T. Garstki, M. Grondasa, A. K. Kiełczewskiej, J. Węgrzynowskiej, Warszawa 2012, s. 92-118; J. Grochulska, Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992; A. Janowski, Pedagogika praktyczna: zarys problematyki, zdrowy rozsądek, wyniki badań, Warszawa 2002; A. Janowski , Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002; M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2006: rozdz. VII, Metody wychowania, s. 187-229; rozdz. VIII, Techniki oddziaływań wychowawczych, s. 231-264; S. Mieszalski, N. A. Flandersa system analizy interakcji w klasie szkolnej, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1984 nr 4; S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997, s. 85-116; J. Węgrzynowska, Jak przeciwdziałać przemocy w klasie, w: Przemoc w szkole. Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja pod red. T. Garstki, M. Grondasa, A. K. Kiełczewskiej, J. Węgrzynowskiej, Warszawa 2012, s. 21-38. E. Zwierzyńska, Poznawanie klasy szkolnej, CMPP-P, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: R. I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 1994; E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003; B. Badziukiewicz, M. Sałasiński, Vademecum wychowawcy, Warszawa 2005; M. Bardziejewska, Zarządzanie klasą szkolną, w: „Edukacja” 2003 nr 1, s. 75-86; E. Dąbrowska, Zapobieganie trudnościom wychowawczym (profilaktyka, diagnostyka, terapia), w: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą pod red. M. Łobockiego, Lublin 1998, s. 134-140; Dziecko w rodzinie i w środowisku rówieśniczym pod red. J. Izdebskiej, Białystok 2003; K. Duraj-Nowakowa, Kształtowanie pojęć społeczno-moralnych uczniów klas początkowych, Kraków 1998; J. Grochulska, Praca wychowawcza z uczniem agresywnym, w: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą pod red. M. Łobockiego, Lublin 1998, s. 119-131; A. Kołakowski, T. Wolańczyk, ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców, Gdańsk 2007 K. Konarzewski, Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa 1987; E. Kościńska, Edukacja zdrowotna w szkole podstawowej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 292-300; E. Kozioł, Klasa szkolna jako specyficzna mała grupa społeczna, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona Góra 2000, s.51-59; E. Lemańska-Lewandowska, Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Bydgoszcz 2013. T. Lewandowska-Kidoń, Drama w procesie wychowania, w: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą pod red. M. Łobockiego, Lublin 1998, s. 57-65; J. Lubowiecka, Więzi i role społeczne w klasie szkolnej, w: Zaniedbane i zaniechane obszary edukacji w szkole pod red. M. Suświłło, Olsztyn 2006, s. 59-71; A. Łobaza, B. Magoń, Z. Piwońska, Edukacja regionalna: poradnik dla nauczycieli szkoły podstawowej, Rzeszów 2001; M. Łobocki, ABC wychowania, Warszawa 1992; M. Łobocki, Wychowanie w klasie szkolnej, Warszawa 1985; M. Łobocki, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Warszawa 1985; M. Łobocki, Trudności wychowawcze w szkole, Warszawa 1989; M. Magda, Kształtowanie wrażliwości moralnej, w: Pedagogika wobec problemów wychowania końca XX wieku pod red. E. Kozioła i E. Kobyłeckiej, Zielona Góra 2000, s. 29-39; A.Marzec-Tarasińska, Szkoła a zachowania agresywne uczniów, w: Wychowanie wobec wyzwań współczesności pod red. J. Kirenko, D. Wosik-Kawali, T. Zubrzyckiej-Maciąg, Lublin 2011, s. 77-99; J. Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Warszawa 2009; M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, t.2., Warszawa 2002: rozdz. 35. Trudności wychowawcze; J. Radziewicz, Praca wychowawcy klasy. Poradnik programowo-metodyczny, Warszawa 1980; J. Robertson, Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, Warszawa 1998; B. Skałbania, Instytucjonalne poradnictwo wychowawcze w okresie zmian społeczno- edukacyjnych, w: Wychowanie wobec wyzwań współczesności pod red. J. Kirenko, D. Wosik-Kawali, T. Zubrzyckiej-Maciąg, Lublin 2011, s. 275-289. |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018: WIEDZA PE1_W08 - Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka. PE1_U03 - Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia. PE1_U05 - Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej lub korekcyjnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań. PE1_U07 - Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji. PE1_U08 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. PE1_U12 - Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej. PE1_U15 - Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K05 - Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty. PE1_K06 - Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej. PE1_K09 - Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i potrafi projektować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu treści społecznych. ---------------------------------------------------------------------------------------------------- PE1_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji PE1_U02 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka PE1_U03 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia PE1_U05 Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej lub korekcyjnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań PE1_U07 Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji PE1_U08 Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów PE1_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej PE1_U15 Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji PE1_K05 Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty PE1_K06 Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru diagnozy pedagogicznej PE1_K09 Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i potrafi projektować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu treści społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną; dyskusja w grupach; metoda inscenizacji; praca z tekstem; metoda problemowa. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych (wykłady, ćwiczenia): 30; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia: 15; sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.