Pedagogiczne podstawy wychowania przedszkolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PPW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy wychowania przedszkolnego |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W06 posiada podstawową, teoretyczną wiedzę o dziecku w wieku przedszkolnym jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej. PC1_KK_W10 posiada teoretyczną wiedzę o specyfice zawodu nauczyciela przedszkola. PC1_KK_W07 zna podstawowe założenia teoretycznych koncepcji instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym.. PC1_KK_U02 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w wieku przedszkolnym. PC1_KK_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii w procesie poznawania i uaktualniania swojej wiedzy teoretycznej w tym zakresie. PC1_KK_U04 Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań, zgodnie z różnymi teoretycznymi modelami i orientacjami metodologicznymi. PC1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki przedszkolnej. PC1_KK_U01 Posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw z obszaru pedagogiki przedszkolnej PC1_KK_K01 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki przedszkolnej dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte |
|
Pełny opis: |
Pedagogika przedszkolna jako nauka, jej przedmiot i zadania. Przystosowanie dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania. Rola rodziny i przedszkola w zaspokajaniu potrzeb dziecka. Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i ich odbicie w organizacji ich pobytu i zajęć w przedszkolu. Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej Warsztat pracy nauczyciela. Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu, jego istota i specyfika. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000) Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka, Klim-Klimaszewska A. (2005) Pedagogika przedszkolna Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wprowadziło nową Podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego Literatura uzupełniająca: Waloszek Danuta (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza status |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: wykład - 15 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.