Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogiczne podstawy wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-PPW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogiczne podstawy wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W06 posiada podstawową, teoretyczną wiedzę o dziecku w wieku przedszkolnym jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej.

PC1_KK_W10 posiada teoretyczną wiedzę o specyfice zawodu nauczyciela przedszkola.

PC1_KK_W07 zna podstawowe założenia teoretycznych koncepcji instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w wieku przedszkolnym..

PC1_KK_U02 Na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w wieku przedszkolnym.

PC1_KK_U03 Potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki przedszkolnej i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii w procesie poznawania i uaktualniania swojej wiedzy teoretycznej w tym zakresie.

PC1_KK_U04 Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań, zgodnie z różnymi teoretycznymi modelami i orientacjami metodologicznymi.

PC1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki przedszkolnej.

PC1_KK_U01 Posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw z obszaru pedagogiki przedszkolnej

PC1_KK_K01 Docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki przedszkolnej dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- egzamin końcowy (pisemny): pytania zamknięte i/lub otwarte

Pełny opis:

Pedagogika przedszkolna jako nauka, jej przedmiot i zadania.

Przystosowanie dziecka do przedszkola, jego istota i uwarunkowania.

Rola rodziny i przedszkola w zaspokajaniu potrzeb dziecka.

Prawidłowości rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i ich odbicie w organizacji ich pobytu i zajęć w przedszkolu.

Etapy osiągania umiejętności i sposoby realizacji w ramach obszarów edukacji przedszkolnej

Warsztat pracy nauczyciela.

Proces wychowawczo – dydaktyczny w przedszkolu, jego istota i specyfika.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Harwas-Napierała B., Trempała J. (2000) Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka,

Klim-Klimaszewska A. (2005) Pedagogika przedszkolna

Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wprowadziło nową Podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego

Literatura uzupełniająca:

Waloszek Danuta (2006) Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza status

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

wykład - 15

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

sumaryczna liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)