Podstawy prawne opieki nad dzieckiem i pracy socjalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne opieki nad dzieckiem i pracy socjalnej |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Posiada podstawową wiedzę o dziecku jako uczestniku działalności wychowawczej i opiekuńczej. PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju dzieci i młodzieży . PCK1_KK_W07 Zna podstawowe założenia instytucjonalnej opieki i wychowania dzieci i młodzieży. PCK1_KK_U02 Potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie. PCK1_KK_U05 Umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. PCK1_KK_K01 Docenia znaczenie nauk pedagogicznych) dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci i młodzieży, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Zozula | |
Prowadzący grup: | Jolanta Zozula | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - aktywny udział w dyskusji podczas zajęć - pozytywny wynik testu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
1. Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie jako jedno z praw fundamentalnych. 2. Instytucja władzy rodzicielskiej. 3. Formy ingerencji sądu w wykonywanie władzy rodzicielskiej. 4. Kontakty rodziców z dziećmi. 5. Instytucja opieki prawnej. 6. Formy wsparcia dla rodzin z problemami natury opiekuńczo - wychowawczej (asystent rodziny, placówka wsparcia dziennego, rodzina wspierająca). 7. Rodzaje i formy pieczy zastępczej. 8. Zasada tymczasowości pieczy zastępczej. 9. Pomoc w usamodzielnieniu się wychowanków opuszczających pieczę zastępczą. 10. Instytucja przysposobienia (rodzaje przysposobienia, dwuetapowość procedury adopcyjnej). |
|
Literatura: |
1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526. 2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy, t.j. Dz. U. 2017, poz. 682. 3. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, t.j. Dz.U. 2019, poz. 1111. 4. B. Królak, M. Rączka, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz. Warszawa 2017. 5. S. Łakoma, Instytucja rodzin zastępczych w prawie administracyjnym, Łódź 2014. 6. P. Stolarczyk, Przyczyny pozbawienia władzy rodzicielskiej w świetle badań własnych aktowych, Probacja, 2017, nr 3, s. 19-46. 7. A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wyd. UKSW, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - wykład połączony z analizą aktów prawnych - dyskusja Nakład pracy studenta: - 15 godzin kontaktowych, - 15 godzin przygotowanie się do zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Instytucja władzy rodzicielskiej, 2. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej, 3. Regulacje dotyczące kontaktów rodziców z dzieckiem, 4. Sytuacja prawna małoletnich rodziców, 5. Praca z rodziną z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej - rola asystenta rodziny, 6. Pomoc dzieciom w rodzinie problemowej - placówki wsparcia dziennego, 7. Piecza zastępcza jako tymczasowa forma opieki nad małoletnim: - rodzinne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania), - instytucjonalne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania), - okresowa ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. 8. Pomoc w usamodzielnianiu podopiecznych pieczy zastępczej, 9. Prawna instytucja przysposobienia, 10. Zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego. 11. Etap administracyjnoprawny procedury adopcyjnej - działalność ośrodków adopcyjno - opiekuńczych. 12. Etap sądowy procedury adopcyjnej. 13. Pomoc dzieciom ofiarom przemocy domowej - rola pracownika socjalnego. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526, 2. Konwencja o ochronie dzieci i współpracy w dziedzinie przysposobienia międzynarodowego z dnia 29 maja 1993 r., Dz. U. Nr 39, poz. 448, 3. Europejska Konwencja o przysposobieniu dzieci z dnia 24 kwietnia 1967 r., Dz. U. Nr 99, poz. 1157, 4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 5. Ustawa z dnia , Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 292, poz. 720, 7. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie listy ośrodków adopcyjnych upoważnionych do współpracy z organami centralnymi innych państw lub z licencjonowanymi przez rządy innych państw organizacjami lub ośrodkami adopcyjnymi, Dz. U. 2013, poz. 850, 8. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie wyznaczenia ośrodka adopcyjnego właściwego do prowadzenia centralnego banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie, Dz. U. 2013, poz. 851. Literatura obowiązkowa: 1. Tryniszewska K., Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz., Wyd. LexisNexis, Warszawa 2012, 2. H. Dolecki, S. Sokołowski, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz., Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 2. Jaros P., Status dziecka w postępowaniu o przysposobienie, Rodzina i Prawo, 2008, Nr 1/2 (7/8), s. 84-88. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 27 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: - aktywny udział w dyskusji podczas zajęć - pozytywny wynik testu zaliczeniowego |
|
Pełny opis: |
1. Prawo dziecka do wychowania się w rodzinie jako jedno z praw fundamentalnych. 2. Instytucja władzy rodzicielskiej. 3. Formy ingerencji sądu w wykonywanie władzy rodzicielskiej. 4. Kontakty rodziców z dziećmi. 5. Instytucja opieki prawnej. 6. Formy wsparcia dla rodzin z problemami natury opiekuńczo - wychowawczej (asystent rodziny, placówka wsparcia dziennego, rodzina wspierająca). 7. Rodzaje i formy pieczy zastępczej. 8. Zasada tymczasowości pieczy zastępczej. 9. Pomoc w usamodzielnieniu się wychowanków opuszczających pieczę zastępczą. 10. Instytucja przysposobienia (rodzaje przysposobienia, dwuetapowość procedury adopcyjnej). |
|
Literatura: |
1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz.U. 1991, nr 120, poz. 526. 2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy, t.j. Dz. U. 2017, poz. 682. 3. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, t.j. Dz.U. 2019, poz. 1111. 4. B. Królak, M. Rączka, Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz. Warszawa 2017. 5. S. Łakoma, Instytucja rodzin zastępczych w prawie administracyjnym, Łódź 2014. 6. P. Stolarczyk, Przyczyny pozbawienia władzy rodzicielskiej w świetle badań własnych aktowych, Probacja, 2017, nr 3, s. 19-46. 7. A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości Analiza dyskursu retoryki politycznej, Wyd. UKSW, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a79a9bfd7ddd34e9fb765168f3d2e8f5f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=879a9b00-9569-4b3f-ac9b-98482bdd2441&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 15 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
1. Kolokwium pisemne końcowe - test jednokrotnego wyboru 2. Ocena ustnej wypowiedzi studenta podczas zajęć 3. Obserwacja aktywności studentów podczas ćwiczeń (przygotowanie do zajęć) 4. Ocena pracy studentów w grupach podczas zajęć. |
|
Pełny opis: |
Instytucja władzy rodzicielskiej, 2. Sposoby ingerencji sądu w sprawowanie władzy rodzicielskiej, 3. Regulacje dotyczące kontaktów rodziców z dzieckiem, 4. Sytuacja prawna małoletnich rodziców, 5. Praca z rodziną z trudnościami w realizacji funkcji opiekuńczo - wychowawczej - rola asystenta rodziny, 6. Pomoc dzieciom w rodzinie problemowej - placówki wsparcia dziennego, 7. Piecza zastępcza jako tymczasowa forma opieki nad małoletnim: - rodzinne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania), - instytucjonalne formy pieczy zastępczej (cel, organizacja, zasady działania), - okresowa ocena sytuacji dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. 8. Pomoc w usamodzielnianiu podopiecznych pieczy zastępczej, 9. Prawna instytucja przysposobienia, 10. Zasada subsydiarności przysposobienia zagranicznego. 11. Etap administracyjnoprawny procedury adopcyjnej - działalność ośrodków adopcyjno - opiekuńczych. 12. Etap sądowy procedury adopcyjnej. 13. Pomoc dzieciom ofiarom przemocy domowej - rola pracownika socjalnego. |
|
Literatura: |
Akty prawne: 1. Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r., Dz. U. 1991, Nr 120, poz. 526, 2. Konwencja o ochronie dzieci i współpracy w dziedzinie przysposobienia międzynarodowego z dnia 29 maja 1993 r., Dz. U. Nr 39, poz. 448, 3. Europejska Konwencja o przysposobieniu dzieci z dnia 24 kwietnia 1967 r., Dz. U. Nr 99, poz. 1157, 4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 149, poz. 887, ze zm. 5. Ustawa z dnia , Kodeks rodzinny i opiekuńczy, 6. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dz. U. 2011, Nr 292, poz. 720, 7. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie listy ośrodków adopcyjnych upoważnionych do współpracy z organami centralnymi innych państw lub z licencjonowanymi przez rządy innych państw organizacjami lub ośrodkami adopcyjnymi, Dz. U. 2013, poz. 850, 8. Obwieszczenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie wyznaczenia ośrodka adopcyjnego właściwego do prowadzenia centralnego banku danych o dzieciach oczekujących na przysposobienie, Dz. U. 2013, poz. 851. Literatura obowiązkowa: 1. Tryniszewska K., Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Komentarz., Wyd. LexisNexis, Warszawa 2012, 2. H. Dolecki, S. Sokołowski, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz., Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2013. Literatura uzupełniająca: 2. Jaros P., Status dziecka w postępowaniu o przysposobienie, Rodzina i Prawo, 2008, Nr 1/2 (7/8), s. 84-88. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a79a9bfd7ddd34e9fb765168f3d2e8f5f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=879a9b00-9569-4b3f-ac9b-98482bdd2441&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: wykład, dyskusja, metody aktywizujące, pokaz liczba godzin kontaktowych 27 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć 10 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu 10 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.