Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-POE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PC1_KK_W06 posiada podstawową, teoretyczną wiedzę o dziecku w wieku wczesnoszkolnym jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej

PC1_KK_W10 posiada teoretyczną wiedzę o specyfice zawodu nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej

PC1_KK_W07 zna podstawowe założenia teoretycznych koncepcji instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym

PC1_KK_U02 na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym

PC1_KK_U03 potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii w procesie poznawania i uaktualniania swojej wiedzy teoretycznej w tym zakresie

PC1_KK_U04 ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań, zgodnie z różnymi teoretycznymi modelami i orientacjami metodologicznymi

PC1_KK_U05 umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej

PC1_KK_U01 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej

PC1_KK_K01 docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Józefa Bałachowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, analiza przypadków (przykładów), prezentacje multimedialne.

Pełny opis:

Wykład

1.Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki poszczególnych wykładów, zagadnienia egzaminacyjne. (1h)

2.Znaczenie edukacji wczesnej w kontekście przemian społeczno – gospodarczych na świecie. (3h)

4.Założenia i zasady konstruktywnego i pozytywistycznego uczenia się i nauczania w klasach niższych. – w świetle podstawy programowej. (2h)

5.Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej. Społeczno-kulturowa tożsamość szkoły. (2h)

7.Społeczno-instytucjonalne role nauczyciela edukacji początkowej. Nauczyciel w relacji wolności i przymusu. (2h)

8.Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika wczesnej edukacji. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych.(2h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

Bałachowicz J., Halvorsen V. Kirsti, Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Warszawa 2015, ISBN (taki sam jak prof. Bałachowicz), 155stron

Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009.

Cackowska M. (red.), Integralny system nauczania początkowego, Wyd. Ped. ZNP, Kielce 1992.

Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka? WSiP, Warszawa 2009.

Gołębniak B. D. (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002.

Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia).

Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010.

Klus-Stańska D., Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły, [w:] M. Dudzikowa,M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia procesy konteksty, GWP, Gdańsk 2010.

Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.

Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2016

Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Wyd. Impuls, Kraków 2001, (wybrane zagadnienia).

Muchacka B., Czaja-Chudyba I., Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007.

Sowińska H. (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.

Literatura dodatkowa

Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, wyd. Impuls, Kraków 2004.

Witkowska-Tomaszewska A., Rytualne sposoby oporu uczniów edukacji wczesnoszkolnej na przemoc symboliczną szkoły [w:] Adamek I., Bałachowicz J., Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany.

Uwagi:

Wykłady:

Zaliczenie egzaminu ustnego

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład 18 h

Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie lektury - 20 h

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)