Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-POE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogiczne podstawy edukacji wczesnoszkolnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC I r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W06 posiada podstawową, teoretyczną wiedzę o dziecku w wieku wczesnoszkolnym jako uczestniku działalności wychowawczej, edukacyjnej, kulturalnej i pomocowej PC1_KK_W10 posiada teoretyczną wiedzę o specyfice zawodu nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej PC1_KK_W07 zna podstawowe założenia teoretycznych koncepcji instytucjonalnego kształcenia i wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym PC1_KK_U02 na podstawie poznanych teorii pedagogicznych i psychologicznych potrafi dokonywać podstawowych obserwacji i prostych interpretacji zjawisk społecznych zachodzących w grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym PC1_KK_U03 potrafi samodzielnie zdobywać podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej, i rozwijać profesjonalne umiejętności korzystając z polsko- i obcojęzycznych źródeł oraz nowoczesnych technologii w procesie poznawania i uaktualniania swojej wiedzy teoretycznej w tym zakresie PC1_KK_U04 ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań, zgodnie z różnymi teoretycznymi modelami i orientacjami metodologicznymi PC1_KK_U05 umie w sposób spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień teoretycznych z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej PC1_KK_U01 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych teoretycznych perspektyw z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej PC1_KK_K01 docenia znaczenie wiedzy teoretycznej z obszaru pedagogiki wczesnoszkolnej dla prawidłowego wspierania rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym, rozumienia ich potrzeb i poszanowania autonomii |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Józefa Bałachowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
METODY KSZTAŁCENIA Wykład, analiza przypadków (przykładów), prezentacje multimedialne. |
|
Pełny opis: |
Wykład 1.Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki poszczególnych wykładów, zagadnienia egzaminacyjne. (1h) 2.Znaczenie edukacji wczesnej w kontekście przemian społeczno – gospodarczych na świecie. (3h) 4.Założenia i zasady konstruktywnego i pozytywistycznego uczenia się i nauczania w klasach niższych. – w świetle podstawy programowej. (2h) 5.Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej. Społeczno-kulturowa tożsamość szkoły. (2h) 7.Społeczno-instytucjonalne role nauczyciela edukacji początkowej. Nauczyciel w relacji wolności i przymusu. (2h) 8.Potrzeby rozwojowe dziecka a specyfika wczesnej edukacji. Aktywność dziecka jako podstawa doświadczeń rozwojowych.(2h) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Bałachowicz J., Halvorsen V. Kirsti, Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, Warszawa 2015, ISBN (taki sam jak prof. Bałachowicz), 155stron Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wyd. WSP TWP, Warszawa 2009. Cackowska M. (red.), Integralny system nauczania początkowego, Wyd. Ped. ZNP, Kielce 1992. Czaja-Chudyba I., Jak rozwijać zdolności dziecka? WSiP, Warszawa 2009. Gołębniak B. D. (red.), Uczenie metodą projektów, WSiP, Warszawa 2002. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 (wybrane zagadnienia). Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Żak, Warszawa 2010. Klus-Stańska D., Dzień jak co dzień. O barierach zmiany kultury szkoły, [w:] M. Dudzikowa,M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia procesy konteksty, GWP, Gdańsk 2010. Kopaczyńska I., Nowak-Łojewska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A., Edukacja dla zrównoważonego rozwoju wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy, Warszawa 2016 Moroz H. (red.), Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole, Wyd. Impuls, Kraków 2001, (wybrane zagadnienia). Muchacka B., Czaja-Chudyba I., Strategia wspierania strukturyzacji wiedzy dziecka w sytuacjach edukacyjnych, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. Sowińska H. (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011. Literatura dodatkowa Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, wyd. Impuls, Kraków 2004. Witkowska-Tomaszewska A., Rytualne sposoby oporu uczniów edukacji wczesnoszkolnej na przemoc symboliczną szkoły [w:] Adamek I., Bałachowicz J., Pomiędzy dwiema edukacjami. Dziecko/uczeń wobec czasu zmiany. |
|
Uwagi: |
Wykłady: Zaliczenie egzaminu ustnego Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład 18 h Przygotowanie się do egzaminu, przygotowanie lektury - 20 h Liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.