Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MWS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec własnych dzieci, ale i w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w przedszkolu i szkole, do roli wychowawcy, ale i wspomagania wychowawczej roli rodziców. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w poszukiwaniu rozwiązań problemów, które są przedmiotem zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie prac pisemnych. W okresie epidemii zajęcia zdalne w trybie asynchronicznym W okresie pracy zdalnej zajęcia prowadzone asynchronicznie przy pomocy platformy USOS. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z otoczenia i mediów. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006. Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 2000 Lit. uzupełniająca: Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. Reddy L, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, Warszawa 2014. Sokołowska - Dzioba T. (red), Kształtowanie umiejętności wychowawczych, Lublin 2002. |
|
Uwagi: |
Ocena aktywności studentów w poszukiwaniu rozwiązywań problemów stanowiących materię zajęć. Ocena wiedzy na podst. pracy pisemnej. Punkty ECTS: godziny kontaktowe: 15h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 25h kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: w domenie aps.edu.pl oraz Microsoft Forms / Teams PROSZĘ STAROSTÓW GRUP O KONTAKT MAILOWY ZAJĘCIA ZDALNE W TRYBIE ASYNCHRONICZNYM lub SYNCHRONICZNYM 21.04-28.04 Lektura: proszę zapoznać się z wyborem tekstów (przesłane na email) dotyczących społecznego tła wychowania Zadanie: proszę o research w mediach nt. „Opinia społeczna o nauczycielach i szkole w czasie pracy zdalnej” (instrukcja i link do miejsca przesyłania wyników pracy - w mailu) 5.05-12.05 Proszę o lekturę opracowania ORE „ Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” http://static.scholaris.pl/main-file/102/537/podniesienie_efektywnosci_66013.pdf rozdz. MODEL PRACY Z UCZNIEM NIEDOSTOSOWANYM SPOŁECZNIE LUB ZAGROŻONYM NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM oraz MODEL PRACY Z UCZNIEM Z ADHD Zadanie w mailu (zajęcia 12.05 - rozpisane w mailu) 19-26.05 Link do filmu i zadanie w mailu 2.06 Spotkanie w Teams o godz. wg planu zajęć (gr. 1: 9.40; gr. 2: 11.40) materiały do pracy własnej w mailu 9.06 Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.