Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MWS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Agnieszka Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec własnych dzieci, ale i w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w przedszkolu i szkole, do roli wychowawcy, ale i wspomagania wychowawczej roli rodziców.

Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w poszukiwaniu rozwiązań problemów, które są przedmiotem zajęć.

Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie prac pisemnych.

W okresie epidemii zajęcia zdalne w trybie asynchronicznym

W okresie pracy zdalnej zajęcia prowadzone asynchronicznie przy pomocy platformy USOS.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z otoczenia i mediów. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja).

Literatura:

Lit. obowiązkowa:

Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992.

Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007.

Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006.

Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001.

Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.

Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 2000

Lit. uzupełniająca:

Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.

Reddy L, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, Warszawa 2014.

Sokołowska - Dzioba T. (red), Kształtowanie umiejętności wychowawczych, Lublin 2002.

Uwagi:

Ocena aktywności studentów w poszukiwaniu rozwiązywań problemów stanowiących materię zajęć.

Ocena wiedzy na podst. pracy pisemnej.

Punkty ECTS:

godziny kontaktowe: 15h

praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 25h

kontakty wykładowca-grupa w okresie pracy zdalnej: w domenie aps.edu.pl oraz Microsoft Forms / Teams

PROSZĘ STAROSTÓW GRUP O KONTAKT MAILOWY

ZAJĘCIA ZDALNE W TRYBIE ASYNCHRONICZNYM lub SYNCHRONICZNYM

21.04-28.04

Lektura: proszę zapoznać się z wyborem tekstów (przesłane na email) dotyczących społecznego tła wychowania

Zadanie: proszę o research w mediach nt. „Opinia społeczna o nauczycielach i szkole w czasie pracy zdalnej” (instrukcja i link do miejsca przesyłania wyników pracy - w mailu)

5.05-12.05

Proszę o lekturę opracowania ORE „ Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”

http://static.scholaris.pl/main-file/102/537/podniesienie_efektywnosci_66013.pdf

rozdz. MODEL PRACY Z UCZNIEM NIEDOSTOSOWANYM SPOŁECZNIE LUB ZAGROŻONYM NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM oraz MODEL PRACY Z UCZNIEM Z ADHD

Zadanie w mailu (zajęcia 12.05 - rozpisane w mailu)

19-26.05

Link do filmu i zadanie w mailu

2.06

Spotkanie w Teams o godz. wg planu zajęć (gr. 1: 9.40; gr. 2: 11.40)

materiały do pracy własnej w mailu

9.06

Zajęcia w czasie rzeczywistym (Teams)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)