Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MWF |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej |
Jednostka: | Studium Wychowania Fizycznego i Sportu |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu III ROK ASKn-EW WIEDZA PE1 _W23 - posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI PE1 _U09 - posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, PE1 _U11 - potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Błachnio, Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Błachnio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
Treści ćwiczeń: 1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym. 2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka. 3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka. 4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności. 5. Funkcje aktywności ruchowej. 6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej. 7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej. 8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym. 9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo). 10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci. 11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988 2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991 3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000 5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004 6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004 7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014 8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012 9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016 10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996 2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010 3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009 4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015 5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - mini wykład - dyskusja dydaktyczna - praca w zespołach - praca indywidualna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe -15h Przygotowanie do zajęć - 5h Przygotowanie do zaliczania - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Siwicki | |
Prowadzący grup: | Marek Siwicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, cele nauczania i wychowania uczniów w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. 2. Organizacja nauczania i wychowania uczniów, plany nauczania w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej w edukacji wczesnoszkolnej. 3. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. 4. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć. 5. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej |
|
Literatura: |
1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 4. Strzyżewski S., (1997). Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. Warszawa: WSiP 5. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa 6. Tatarczuk J., (2004). Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski Literatura uzupełniająca: 7. Bondarowicz M., (1997). Zabawy w grach sportowych Warszawa |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład, dyskusja, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż Nakład pracy studenta: 1. Uczestnictwo z zajęciach - 15 godzin 2. Samodzielne opracowanie konspektu z wybranej formy aktywności ruchowej i praktyczne przeprowadzenie w trakcie zajęć Punkty ECTS: 1 W związku z sytuacją epidemiologiczną i zawieszeniem zajęć, proszę o przygotowanie i zebranie oraz przesłanie do mnie (w zwartej formie – tak jak ustaliliśmy na pierwszych zajęciach ) konspektów zajęć na wyznaczony (wybrany) profil zajęć 45 minutowych (rodzaj gier i zabaw). Proszę uwzględnić w szerszej formie: wątek pogadanki o tematyce zdrowotnej (w konspekcie), poszerzyć opis wybranych gier i zabaw do części głównej zajęć, opisać wybrane elementy do części wstępnej oraz końcowej zajęć. Rezygnujemy z oczywistych powodów z fotografii z prowadzonych zajęć (proszę je zastąpić rysunkami czy zdjęciami wybranymi z literatury). Na każdym konspekcie proszę o nazwiska osób, które go przygotowały. Całość przedstawią mi w przesłanej formie osoby do tego zadania wybrane na pierwszych zajęciach. Proszę o kontakt z jedną z tych osób (albo starościną grupy) – najlepiej mail i telefon, w celu wymiany szczegółowych informacji. Konspekt będzie podstawą uzyskania zaliczenia (oceny) z przedmiotu. STUDENTKI OTRZYMAŁY ZALICZENIE I OCENY NA PODSTAWIE ZESTAWIONEGO W MINI MONOGRAFIE ZBIORU KONSPEKTÓW DO ZAJĘĆ, KTÓRE PRAKTYCZNIE NIE MOGŁY SIE ODBYĆ. PLIKI PDF DO WGLĄDU NA PLATFORMIE ONE DRIVE "DR MAREK SIWICKI" https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/msiwicki_aps_edu_pl/EoPULzrGTNJEsXSX-V5MZ5IBjqEY7OXEfrN3mn5Wujzd8g?e=pvLb1W |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Jolanta Parzęcka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
1. Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej ( podstawa programowa ). 2.Bezpieczeństwo i higiena na zajęciach wychowania fizycznego. 3.Specyfika wychowania fizycznego i zdrowotnego w klasach I - III. 4.Rola gier i zabaw w wychowaniu fizycznym. 5.Organizacja lekcji - podstawowe zasady, cele, metody, formy. 6.Klasyfikacja zabaw i gier ruchowych oraz metodyka ich nauczania. 7.Korektywa i kompensacja na lekcjach wychowania fizycznego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dni 14 lutego 2017r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dz.U. z 2017r.,poz 356. 2.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 3.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 4.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 5.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura dostępna w IBUK libra i pdf. Literatura uzupełniająca: 1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls 2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa 4. Bondarowicz M., (1997). Zabawy w grach sportowych Warszawa |
|
Uwagi: |
- zajęcia odbywają się na platformie Teams - konsultacje indywidualne za pośrednictwem platformy Teams i poczty elektronicznej w domenie APS w godzinach dyżurów i zajęć dydaktycznych ( zgodnie z planem dostępnym w USOS ). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Jaworski | |
Prowadzący grup: | Ilona Jaworska, Michał Knittel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia odbywają się na platformie Teams. Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci. Ocenie podlega: - aktywność podczas zajęć - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych; |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, cele nauczania i wychowania uczniów w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. 2. Organizacja nauczania i wychowania uczniów, plany nauczania w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej w edukacji wczesnoszkolnej. 3. Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej ( podstawa programowa ). 4.Bezpieczeństwo i higiena na zajęciach wychowania fizycznego. 5.Specyfika wychowania fizycznego i zdrowotnego w klasach I - III. |
|
Literatura: |
Literatura - dr M. Knittel 1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dni 14 lutego 2017r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dz.U. z 2017r.,poz 356. 2.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa 3.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls 4.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz 5.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa Literatura - mgr. I. Jaworska 1. Kasperczyk T., (2000). Wady postawy ciała. Kraków. 2. Owczarek S., (1998 ). Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Warszawa. 3. Praca zbiorowa pod redakcją Seweryna Sulisza., (2000). Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym . WSziP 4. Listkowski M., (2007). Stretching. Łódź 5.Grodzka-Kubiak E. Aerobic czy fitness. Poznań |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wykład, dyskusja, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie do zajęć - 2h Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h Zajęcia odbywają się na platformie Teams, |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.