Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MWF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
Jednostka: Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych

praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

III ROK ASKn-EW

WIEDZA

PE1 _W23

- posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1 _U09

- posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,

PE1 _U11

- potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K08

- przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błachnio, Paweł Jaworski
Prowadzący grup: Katarzyna Błachnio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci.

Ocenie podlega:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych;

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym.

2. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka.

3. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka.

4. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności.

5. Funkcje aktywności ruchowej.

6. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej.

7. Zabawa jako forma aktywności ruchowej.

8. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym.

9. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo).

10. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci.

11. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988

2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991

3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996

4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000

5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004

6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014

8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012

9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016

10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996

2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010

3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009

4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015

5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- mini wykład

- dyskusja dydaktyczna

- praca w zespołach

- praca indywidualna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe -15h

Przygotowanie do zajęć - 5h

Przygotowanie do zaliczania - 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Marek Siwicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci.

Ocenie podlega:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych;

Pełny opis:

1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, cele nauczania i wychowania uczniów w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej.

2. Organizacja nauczania i wychowania uczniów, plany nauczania w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej w edukacji wczesnoszkolnej.

3. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczacych - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej.

4. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów okresowo zwolnionych z zajęć.

5. Specyfika kontroli i oceny wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej

Literatura:

1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls

2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

3. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

4. Strzyżewski S., (1997). Wychowanie fizyczne poza salą gimnastyczną. Warszawa: WSiP

5. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa

6. Tatarczuk J., (2004). Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski

Literatura uzupełniająca:

7. Bondarowicz M., (1997). Zabawy w grach sportowych Warszawa

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład, dyskusja, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż

Nakład pracy studenta:

1. Uczestnictwo z zajęciach - 15 godzin

2. Samodzielne opracowanie konspektu z wybranej formy aktywności ruchowej i praktyczne przeprowadzenie w trakcie zajęć

Punkty ECTS: 1

W związku z sytuacją epidemiologiczną i zawieszeniem zajęć, proszę o przygotowanie i zebranie oraz przesłanie do mnie (w zwartej formie – tak jak ustaliliśmy na pierwszych zajęciach ) konspektów zajęć na wyznaczony (wybrany) profil zajęć 45 minutowych (rodzaj gier i zabaw). Proszę uwzględnić w szerszej formie: wątek pogadanki o tematyce zdrowotnej (w konspekcie), poszerzyć opis wybranych gier i zabaw do części głównej zajęć, opisać wybrane elementy do części wstępnej oraz końcowej zajęć. Rezygnujemy z oczywistych powodów z fotografii z prowadzonych zajęć (proszę je zastąpić rysunkami czy zdjęciami wybranymi z literatury). Na każdym konspekcie proszę o nazwiska osób, które go przygotowały. Całość przedstawią mi w przesłanej formie osoby do tego zadania wybrane na pierwszych zajęciach. Proszę o kontakt z jedną z tych osób (albo starościną grupy) – najlepiej mail i telefon, w celu wymiany szczegółowych informacji. Konspekt będzie podstawą uzyskania zaliczenia (oceny) z przedmiotu.

STUDENTKI OTRZYMAŁY ZALICZENIE I OCENY NA PODSTAWIE ZESTAWIONEGO W MINI MONOGRAFIE ZBIORU KONSPEKTÓW DO ZAJĘĆ, KTÓRE PRAKTYCZNIE NIE MOGŁY SIE ODBYĆ. PLIKI PDF DO WGLĄDU NA PLATFORMIE ONE DRIVE "DR MAREK SIWICKI"

https://apsedupl-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/msiwicki_aps_edu_pl/EoPULzrGTNJEsXSX-V5MZ5IBjqEY7OXEfrN3mn5Wujzd8g?e=pvLb1W

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Jaworski
Prowadzący grup: Jolanta Parzęcka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci.

Ocenie podlega:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych;

Pełny opis:

1. Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej ( podstawa programowa ).

2.Bezpieczeństwo i higiena na zajęciach wychowania fizycznego.

3.Specyfika wychowania fizycznego i zdrowotnego w klasach I - III.

4.Rola gier i zabaw w wychowaniu fizycznym.

5.Organizacja lekcji - podstawowe zasady, cele, metody, formy.

6.Klasyfikacja zabaw i gier ruchowych oraz metodyka ich nauczania.

7.Korektywa i kompensacja na lekcjach wychowania fizycznego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dni 14 lutego 2017r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dz.U. z 2017r.,poz 356.

2.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa

3.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls

4.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz

5.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa

Literatura dostępna w IBUK libra i pdf.

Literatura uzupełniająca:

1. Bielski J., (2005). Metodyka wychowania fizycznego i zdrowotnego. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls

2. Nitecka -Walerych A.(2007). (red..) Kultura fizyczna i zdrowie w kształceniu zintegrowanym. Gdańsk. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

3. Trześniowski R., (1972). Gry i zabawy ruchowe. Warszawa

4. Bondarowicz M., (1997). Zabawy w grach sportowych Warszawa

Uwagi:

- zajęcia odbywają się na platformie Teams

- konsultacje indywidualne za pośrednictwem platformy Teams i poczty elektronicznej w domenie APS w godzinach dyżurów i zajęć dydaktycznych

( zgodnie z planem dostępnym w USOS ).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Jaworski
Prowadzący grup: Ilona Jaworska, Michał Knittel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się na platformie Teams. Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci.

Ocenie podlega:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych;

Pełny opis:

1. Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, cele nauczania i wychowania uczniów w zakresie wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej.

2. Organizacja nauczania i wychowania uczniów, plany nauczania w zakresie edukacji fizycznej i zdrowotnej w edukacji wczesnoszkolnej.

3. Analiza dokumentów regulujących realizację wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej ( podstawa programowa ).

4.Bezpieczeństwo i higiena na zajęciach wychowania fizycznego.

5.Specyfika wychowania fizycznego i zdrowotnego w klasach I - III.

Literatura:

Literatura - dr M. Knittel

1.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dni 14 lutego 2017r. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dz.U. z 2017r.,poz 356.

2.Bondarowicz M.,Staniszewski T. ( 2015 ). Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych. AWF Warszawa

3.Kierczak U.( 2013 ). Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik metodyczny. Oficyna Wyd.Impuls

4.Warchoł K.( 2014 ). Autorski program nauczania wychowania fizycznego. Fosz

5.Kutzner -Kozińska M.(1997). Korekcja wad postawy.AWF Warszawa

Literatura - mgr. I. Jaworska

1. Kasperczyk T., (2000). Wady postawy ciała. Kraków.

2. Owczarek S., (1998 ). Atlas ćwiczeń korekcyjnych. Warszawa.

3. Praca zbiorowa pod redakcją Seweryna Sulisza., (2000). Wychowanie fizyczne w kształceniu zintegrowanym . WSziP

4. Listkowski M., (2007). Stretching. Łódź

5.Grodzka-Kubiak E. Aerobic czy fitness. Poznań

Uwagi:

Metody kształcenia:

Wykład, dyskusja, pokaz zajęć praktycznych, instruktaż

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - 15h

Przygotowanie do zajęć - 2h

Przygotowanie scenariusza zajęć - 2h

Zajęcia odbywają się na platformie Teams,

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)