Metodyka edukacji polonistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji polonistycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st. Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem. PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności. PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: kolokwium, praktyczne wykonanie zadania, aktywność na zajęciach. Student zalicza przedmiot na podstawie: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym. 3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym. 4. Opracowaniu scenariusza zajęć z edukacji polonistycznej (dla klasy I, II lub III) i przeprowadzeniu go na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa i program nauczania z zakresu edukacji polonistycznej. 2. Błędy językowe. 3. Podstawowe formy wypowiedzi (ustne i pisemne). 4. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym. 5. Proces pisania. 6. Praca z tekstem literackim. 7. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci. 8. Stymulacja kreatywności językowej. 9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012. Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. Literatura uzupełniająca: Aleksandrzak S., Wskazówki metodyczne do nauczania języka polskiego, Warszawa 1974. Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996. Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983. Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999. Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991. Jurek A., Metody nauki czytania i pisania z perspektywy trudności uczniów, Gdańsk 2012. Jurek A., Rozwój dziecka a metody nauczania czytania i pisania, Gdańsk 2012. Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999. Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005. Konopnicka I., Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym, Opole 2013. Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1995. Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994. Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa 1996. Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990. Węglińska M., Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych? Warszawa 2002. Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 2005. Zawodniak J., Rozwijanie sprawności pisania w dydaktyce językowej na etapie wczesnoszkolnym, Zielona Góra 2009. Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992. Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów: kolokwium na platformie Forms, praktyczne wykonanie zadania, aktywność na zajęciach. Student zalicza przedmiot na podstawie: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. Student zobligowany jest do przygotowywania się na kolejne zajęcia i studiowania wskazanych przez wykładowcę zagadnień. 2. Uzyskania pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego rekonstruującego wiedzę lub o charakterze erudycyjno-problemowym (na platformie Forms). 3. Zeszytu do ćwiczeń z pismem elementarzowym. 4. Opracowaniu scenariusza zajęć z edukacji polonistycznej (dla klasy I, II lub III) i przeprowadzeniu go na zajęciach. Zajęcia prowadzone są synchronicznie. Kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Temas. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa i program nauczania z zakresu edukacji polonistycznej. 2. Błędy językowe. 3. Podstawowe formy wypowiedzi (ustne i pisemne). 4. Metody nauki czytania i pisania w ujęciu porównawczym. 5. Proces pisania. 6. Praca z tekstem literackim. 7. Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci. 8. Stymulacja kreatywności językowej. 9. Rozwijanie twórczej aktywności uczniów. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2012 [zasoby elektroniczne APS] Czelakowska D., Stymulacja kreatywności językowej dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2005 Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002. Tanajewska A., Kiełpińska I., Kołodziejska D., Rozwijanie podstawowych form wypowiedzi ustnych i pisemnych ucznia szkoły podstawowej, Gdańsk 2014. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Rozmowa kierowana, pogadanka; gry dydaktyczne, metody aktywizujące, działania praktyczne. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 15 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Liczba punktów ECTS - 2 Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą odsyłani do wskazanej literatury przedmiotu dostępnej w zbiorze książek elektronicznych lub materiałów przesyłanych przez wykładowcę. W okresie pracy zdalnej zadania studentów będą polegały na: studiowaniu literatury, zgłębianiu zagadnień wskazanych przez wykładowcę, odpowiadaniu na pytania zadanie przez wykładowcę podczas ćwiczeń, opracowaniu scenariusza zajęć z edukacji polonistycznej (dla klasy I, II lub III) i przeprowadzeniu go na zajęciach, aktywnym udziale studenta podczas ćwiczeń, przesłanie zrealizowanych kart pracy i zadań wykładowcy we wskazanym terminie na platformie uczelnianej Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.