Metodyka pracy z rodziną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MPI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy z rodziną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z zakresu poszczególnych zakresów treści wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą. PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania. 2. UMIEJĘTNOŚCI Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych. PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dziećmi i młodzieżą. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Po zakończeniu przedmiotu student: PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby oceny: obecność na zajęciach kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Współczesna rodzina w kontekście przemian społecznych (m.in. rozwody, bezrobocie, emigracja, ubóstwo, bezdomność, uzależnienia, przemoc - praca z rodziną w kryzysie) Metody pracy z rodziną: 1) Dialog motywujący 2) Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach 3) Wideotrening Komunikacji 4) Podejście feministyczne 5) Konferencja Grupy Rodzinnej 6) Genogram 7) Ekogram 8) Kulturogram 9) Interwencja kryzysowa 10) Metoda indywidualnego przypadku 11) Socjoterapia 12) Arteterapia 2. Znaczenie umiejętności interpersonalnych 3. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krasiejko, I. i Cieczkowska-Gierudziun, M. (2016). Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Kantowicz, E. (2013). Metodyka pracy socjalno-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Literatura uzupełniająca: Kołaczkowski, B. i Ratajczak, M. (2013). Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku. Warszawa: Wolters Kluwer. Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15 Przygotowanie do kolokwium 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Prowadzący grup: | Eliza Mazur, Milena Miałkowska-Kozaryna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
sposoby oceny: obecność na zajęciach kolokwium |
|
Pełny opis: |
1. Współczesna rodzina w kontekście przemian społecznych (m.in. rozwody, bezrobocie, emigracja, ubóstwo, bezdomność, uzależnienia, przemoc - praca z rodziną w kryzysie) Metody pracy z rodziną: 1) Dialog motywujący 2) Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach 3) Wideotrening Komunikacji 4) Podejście feministyczne 5) Konferencja Grupy Rodzinnej 6) Genogram 7) Ekogram 8) Kulturogram 9) Interwencja kryzysowa 10) Metoda indywidualnego przypadku 11) Socjoterapia 12) Arteterapia 2. Znaczenie umiejętności interpersonalnych 3. Praca z rodziną w multikulturowym kontekście |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Krasiejko, I. i Cieczkowska-Gierudziun, M. (2016). Praca socjalno-wychowawcza z rodziną w ujęciu wybranych koncepcji. Analiza metodycznego działania z osobami potrzebującymi pomocy. Warszawa: Instytut Rozwoju Służb Społecznych. Kantowicz, E. (2013). Metodyka pracy socjalno-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Literatura uzupełniająca: Kołaczkowski, B. i Ratajczak, M. (2013). Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku. Warszawa: Wolters Kluwer. Krasiejko, I. (2010). Metodyka działania asystenta rodziny. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach w pracy socjalnej. Katowice: "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 12 Przygotowanie do kolokwium 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA zaliczenie na ocenę regularne uczestnictwo w zajęciach |
|
Pełny opis: |
1) Teoretyczne podstawy pracy wychowawczej i socjalnej z rodziną jako systemem. 2) Modele praktyki interpersonalnej w pracy z rodziną. Diagnozowanie systemu rodzinnego. 3) Planowanie interwencji w system rodzinny (plany pomocy). 4) Zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną ważną dla a) nawiązywania satysfakcjonującej relacji z klientem, b) diagnozowania sytuacji rodziny oraz c) budowania planu pomocy wspólnie z klientem, 5) różne metody diagnozowania rodziny (genogramy, ekomapy) 6) sposoby budowania planu pomocy dla rodziny |
|
Literatura: |
Krasiejko I., (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. ”Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Garvin D.Ch., Seabury B. A., (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, „Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Geldard K., Geldard D., (2009). Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład aktywizujący NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 15h przygotowanie zadania zaliczeniowego - 15h 30h - 1pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Anna Kieszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA zaliczenie na ocenę regularne uczestnictwo w zajęciach |
|
Pełny opis: |
1) Teoretyczne podstawy pracy wychowawczej i socjalnej z rodziną jako systemem. 2) Modele praktyki interpersonalnej w pracy z rodziną. Diagnozowanie systemu rodzinnego. 3) Planowanie interwencji w system rodzinny (plany pomocy). 4) Zagadnienia związane z komunikacją interpersonalną ważną dla a) nawiązywania satysfakcjonującej relacji z klientem, b) diagnozowania sytuacji rodziny oraz c) budowania planu pomocy wspólnie z klientem, 5) różne metody diagnozowania rodziny (genogramy, ekomapy) 6) sposoby budowania planu pomocy dla rodziny |
|
Literatura: |
Krasiejko I., (2012). Metodyka działania asystenta rodziny. ”Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Garvin D.Ch., Seabury B. A., (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej, T 2, „Śląsk”, Katowice (wybrane rozdziały) Geldard K., Geldard D., (2009). Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, PARPA, Warszawa (wybrane rozdziały). |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA wykład aktywizujący NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontaktowe - 12h przygotowanie zadania zaliczeniowego - 15h 30h - 1pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.