Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-ME2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiot ma uświadomić studentom istotę nauczania zintegrowanego jako podstawowego paradygmatu edukacji wczesnoszkolnej. Ukazać wpływ edukacji zintegrowanej na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Uświadomić wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem. Ma również wyposażyć studentów w wiedzę normatywną z zakresu treści nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej, kształtować umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, a w szczególności przy realizacji celów kształcenia i wychowania w klasach młodszych, a także ukazać potrzebę integrowania wiedzy o charakterze normatywnym z posiadaną przez studentów wiedzą i umiejętnościami z zakresu innych przedmiotów kierunkowych.

Pełny opis:

Teoretyczne aspekty integracji. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. Filozoficzno-psychologiczne przesłanki idei integracji.

Reforma edukacji w kontekście nauczania zintegrowanego. Cele reformy polskiego systemu edukacji. Specyfika poszczególnych etapów kształcenia w reformowanej szkole. Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat reformy edukacji. Wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem.

Edukacja wczesnoszkolna w systemie zreformowanej oświaty. Cele kształcenia na etapie wczesnoszkolnym. Zadania edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Edukacja językowa i edukacja poprzez język jako podstawowa płaszczyzna integracji na etapie wczesnoszkolnym.

Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

Integracja treściowa i integracja funkcjonalna jako możliwe typy nauczania zintegrowanego na poziomie wczesnoszkolnym. Integrować - tylko jak i co? Integracja czy korelacja? Studenckie wprawki w konstruowaniu zajęć zintegrowanych.

Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Budowa konspektu/scenariusza. Planowanie pracy dydaktycznej. Cele kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Rozpoznawanie poprawnie sformułowanych celów ogólnych, szczegółowych, operacyjnych.

Prezentacja przykładowych scenariuszy zajęć zintegrowanych.

Realizacja idei integracji metodą projektów. Pojęcie metody projektów. Przykłady realizacji metody projektów - autorskie projekty edukacyjne.

Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera i jej praktyczne zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Teoretyczne podstawy aktywizującego procesu nauczania. Metody integracyjne, tworzenia i definiowania pojęć, hierarchizacji, twórczego rozwiązywania problemów, pracy w grupie, ewaluacji. Ćwiczenia dramowe i inscenizacja - jako formy zintegrowanego i aktywizującego kształcenia.

Cienie i blaski reformy edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczycieli z realizacją kształcenia zintegrowanego. Czytanie, pisanie i kształcenie matematyczne jako zaniedbane obszary edukacji wczesnoszkolnej w kontekście kształcenia zintegrowanego.

Prezentacja studenckich scenariuszy projektów edukacyjnych realizujących cele

nauczania zintegrowanego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołebniak D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Kopaczyńska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Moroz H., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole [red.], Kraków 2001.

Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Metody i kryteria oceniania:

METODY KSZTAŁCENIA

Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, gier dydaktycznych,metody aktywizujące, mikronauczanie, drama

STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE:

1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach.

2. Uzyskania pozytywnej oceny z zaprezentowanego scenariusza projektu edukacyjnego

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność na zajęciach/ zdalny kontakt,udział w zdalnych zajęciach na platformie Teams, opisy zajęć z hospitacji, sprawdzian dla poszczególnych klas, scenariusz zajęć, realizacja zadań na odległość udokumentowana w Teams

Pełny opis:

Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych

cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści

kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego

przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej.

Edukacja polonistyczna:

a. Cele edukacji polonistycznej.

b. Metody nauki pisania i czytania.

c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

d. Praca z tekstem literackim.

e. Nauczanie gramatyki.

f. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

i. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja matematyczna:

a. Cele edukacji matematycznej.

b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie.

c. Monografia liczby naturalnej.

d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

f. Kształtowanie pojęć geometrycznych.

g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe.

h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych.

i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

j. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja społeczno – przyrodnicza:

a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej.

b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla

środowiska.

c. Poznawanie otoczeni społecznego.

d. Edukacja ekologiczna.

e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez

uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

f. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja muzyczno – plastyczna:

a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej.

b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego.

c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych.

d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez

uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

e. Analiza zajęć w szkole.

Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III

szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP.

2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych

umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP.

3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN.

4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach

przedszkolnych. Warszawa: WSiP.

5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III.

Warszawa.

6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w

wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4.

8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków:

Oficyna Wyd. Impuls.

9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń.

10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy.

Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego

w klasach początkowych. Warszawa:

12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania

początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji

wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i

praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.

16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki,

T. 1-4. Warszawa: WSiP.

17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie

wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd.

Naukowe AP.

18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w

szkole specjalnej. Lublin.

Literatura uzupełniająca:

1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP.

Warszawa.

2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu

początkowym. Warszawa: WSiP.

3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.

4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i

syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa.

Uwagi:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

zdalne metody pracy

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 75

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

liczba godzin hospitacji - 30 - 40 godzin

sumaryczna liczba punktów ECTS - 5

Zalecenia metodyczno - organizacyjne związane z prowadzeniem edukacji na odległość:

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów w podanych poniżej datach w każdą środę w godz. 8.50 - 11.20.

-18.03.2020

Przesłanie na adres mailowy grupy wwr2018@wp.pl zadań do wykonania oraz prezentacji z dodatkowymi komentarzami:

W oparciu o rozpoczęte omawianie treści z podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej z obszaru edukacji matematycznej - konstrukcja sprawdzianu dla dzieci.

Sprawdzian ma obejmować 5 zadań wraz z poleceniami. Wersję elektroniczną studencie przesyłają do prowadzącego na adres mailowy do 23.03. włącznie. Możliwość kontaktu z wykładowcą w sytuacji wątpliwości poprzez adres mailowy.

- 25.03.2020

Przesłanie na adres mailowy grupy wwr2018@wp.pl zadań do wykonania oraz prezentacji z dodatkowymi komentarzami: Ocena opisowa i jej funkcje - analiza regulacji prawnych, przykłady oceny opisowej; ewaluacja działań w edukacji wczesnoszkolnej. Pytania do przesłanych materiałów: Jakie akty prawne warunkują system oceniania? Czym jest proces oceniania i ewaluacji? Czym różni się ocena opisowa semestralna i roczna? Czym różnią się sposoby formułowania oceny opisowej w zakresie możliwości doboru określeń.

-1.04.2020

Przesłanie materiałów z zakresu - pojęcie liczby naturalnej, pojęcia zbioru, działania na zbiorach i liczbach naturalnych - zadania praktyczne, metodyczny tok postępowania z dziećmi oraz z zakresu pojęcie dodawania i odejmowania, dzielenia i mnożenia. Możliwość kontaktu na platformie Teams, jak też stały kontakt mailowy.

-8.04.2020

Przesłanie materiałów z zakresu pojęć z geometrii w odniesieniu do podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, przykładowe ćwiczenia rozwijające komeptencje dzieci w omawianym obszarze.Możliwość kontaktu na platformie Teams, jak też stały kontakt mailowy.

-15.04.2020

Utrwalenie treści z zakresu pojęcia stałości i objętości, dokonywanie pomiaru wagi, długości; prezentacja wybranych ćwiczeń do każdej treści z podstawy programowej. Możliwość kontaktu na platformie Teams.

- 22.04.2020 i 29.04.2020

Indywidualne omówienie obserwacji z zajęć hospitacyjnych, jak też zadań realizowanych w grupach (ustalonych na początku semestru), zaliczenie przedmiotu. Zajęcia realizowane na platformie Teams.

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1c8dc4de845b4c96bf1f731281b758d8%40thread.tacv2/conversations?groupId=c166eb0d-525c-4f89-b705-7289d9361fe4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Z uwagi na hospitacje realizowane od 2 do 11.03.2020 studenci od 6.05. 2020 kończą przedmiot.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obecność na zajęciach/ zdalny kontakt,udział w zdalnych zajęciach na platformie Teams, opracowanie sprawdzianu dla poszczególnych klas, scenariusz zajęć

Pełny opis:

Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych

cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści

kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego

przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej.

Edukacja polonistyczna:

a. Cele edukacji polonistycznej.

b. Metody nauki pisania i czytania.

c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych.

d. Praca z tekstem literackim.

e. Nauczanie gramatyki.

f. Nauczanie ortografii i interpunkcji.

g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej.

h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

i. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja matematyczna:

a. Cele edukacji matematycznej.

b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie.

c. Monografia liczby naturalnej.

d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania.

e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia.

f. Kształtowanie pojęć geometrycznych.

g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe.

h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych.

i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

j. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja muzyczno – plastyczna:

a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej.

b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego.

c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych.

d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez

uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

e. Analiza zajęć w szkole.

Edukacja techniczna i komputerowa:

a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zintegrowanym.

b. Cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego w pracy z dziećmi.

c. Gry i zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne.

d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez

uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

e. Analiz zajęć w szkole.

Edukacja fizyczna:

a. Cele edukacji fizycznej.

b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy

podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i

higiena ćwiczących - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej.

c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

d. Analiza zajęć w szkole.

Scenariusz zajęć.

Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III

szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP.

2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych

umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP.

3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN.

4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach

przedszkolnych. Warszawa: WSiP.

5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III.

Warszawa.

6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w

wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4.

8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków:

Oficyna Wyd. Impuls.

9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko

upośledzonych umysłowo. Toruń.

10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy.

Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP.

11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego

w klasach początkowych. Warszawa:

12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania

początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls.

13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji

wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK.

14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.

15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością

intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i

praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne.

16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki,

T. 1-4. Warszawa: WSiP.

17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie

wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd.

Naukowe AP.

18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w

szkole specjalnej. Lublin.

Literatura uzupełniająca:

1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP.

Warszawa.

2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu

początkowym. Warszawa: WSiP.

3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP.

4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i

syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa.

Uwagi:

dyskusja

praca z tekstem

działania praktyczne

metoda sytuacyjna

metody zdalnego nauczania

NAKŁAD PRACY STUDENTÓW

liczba godzin kontaktowych:

ćwiczenia - 30

liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10

liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10

liczba godzin hospitacji - 30 - 40 godzin

sumaryczna liczba punktów ECTS - 5

Zalecenia metodyczno - organizacyjne związane z prowadzeniem edukacji na odległość:

Zajęcia realizowane w trybie synchronicznym zgodnie z planem studiów.

- 22.03.2020 godz. 10.30 - 12.50

przesłanie na adres mailowy grupy wwr.przedszkolna@gmail.com materiałów i zadań do wykonania w oparciu o rozpoczęte omawianie treści z podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej z obszaru edukacji polonistycznej - analiza sprawdzianu z edukacji polonistycznej; określenie umiejętności kluczowych jakie dziecko powinno posiadać, aby rozwiązać poszczególne zadania; przypisanie punktacji wraz z uzasadnieniem.

- 4.04.2020 godz. 13.15 - 15.40 - 5.04.2020 godz. 10.30 - 12.50

Przesłanie na adres mailowy grupy wwrprzedszkolna@gmail.com zadań do wykonania oraz prezentacji z dodatkowymi komentarzami: Ocena opisowa i jej funkcje - analiza regulacji prawnych, przykłady oceny opisowej; ewaluacja działań w edukacji wczesnoszkolnej. Pytania do przesłanych materiałów: Jakie akty prawne warunkują system oceniania? Czym jest proces oceniania i ewaluacji? Czym różni się ocena opisowa semestralna i roczna? Czym różnią się sposoby formułowania oceny opisowej w zakresie możliwości doboru określeń.

- indywidualny kontakt mailowy i na platformie Teams.

- 26.04. 2020 godz. 10.30 - 12.50

Zajęcia realizowane na platformie Teams, ponadto wysłanie materiałów studentom mających trudności informatyczne. Omówienie treści z zakresu edukacji matematycznej, projektowanie scenariusza zajęć integrujących treści Temat: Wiosna wokół nas

link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab853daff73224cd7922c76d53e928cf1%40thread.tacv2/conversations?groupId=f018f076-3724-46c0-a169-efd443596719&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Prowadzący grup: Małgorzata Cichoń-Piasecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma uświadomić studentom istotę nauczania zintegrowanego jako podstawowego paradygmatu edukacji wczesnoszkolnej. Ukazać wpływ edukacji zintegrowanej na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Uświadomić wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem. Ma również wyposażyć studentów w wiedzę normatywną z zakresu treści nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej, kształtować umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, a w szczególności przy realizacji celów kształcenia i wychowania w klasach młodszych, a także ukazać potrzebę integrowania wiedzy o charakterze normatywnym z posiadaną przez studentów wiedzą i umiejętnościami z zakresu innych przedmiotów kierunkowych.

Pełny opis:

Teoretyczne aspekty integracji. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. Filozoficzno-psychologiczne przesłanki idei integracji.

Reforma edukacji w kontekście nauczania zintegrowanego. Cele reformy polskiego systemu edukacji. Specyfika poszczególnych etapów kształcenia w reformowanej szkole. Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat reformy edukacji. Wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem.

Edukacja wczesnoszkolna w systemie zreformowanej oświaty. Cele kształcenia na etapie wczesnoszkolnym. Zadania edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Edukacja językowa i edukacja poprzez język jako podstawowa płaszczyzna integracji na etapie wczesnoszkolnym.

Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

Integracja treściowa i integracja funkcjonalna jako możliwe typy nauczania zintegrowanego na poziomie wczesnoszkolnym. Integrować - tylko jak i co? Integracja czy korelacja? Studenckie wprawki w konstruowaniu zajęć zintegrowanych.

Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Budowa konspektu/scenariusza. Planowanie pracy dydaktycznej. Cele kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Rozpoznawanie poprawnie sformułowanych celów ogólnych, szczegółowych, operacyjnych.

Prezentacja przykładowych scenariuszy zajęć zintegrowanych.

Realizacja idei integracji metodą projektów. Pojęcie metody projektów. Przykłady realizacji metody projektów - autorskie projekty edukacyjne.

Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera i jej praktyczne zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Teoretyczne podstawy aktywizującego procesu nauczania. Metody integracyjne, tworzenia i definiowania pojęć, hierarchizacji, twórczego rozwiązywania problemów, pracy w grupie, ewaluacji. Ćwiczenia dramowe i inscenizacja - jako formy zintegrowanego i aktywizującego kształcenia.

Cienie i blaski reformy edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczycieli z realizacją kształcenia zintegrowanego. Czytanie, pisanie i kształcenie matematyczne jako zaniedbane obszary edukacji wczesnoszkolnej w kontekście kształcenia zintegrowanego.

Prezentacja studenckich scenariuszy projektów edukacyjnych realizujących cele

nauczania zintegrowanego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołebniak D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Kopaczyńska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Moroz H., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole [red.], Kraków 2001.

Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl)

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail.

1 grupa ćwiczeniowa III DZPC-WWR-WY

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 45 godzin

przygotowanie do zajęć - 25 godzin

przygotowanie projektu - 15 godzin

PUNKTY ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Rola
Prowadzący grup: Beata Rola
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma uświadomić studentom istotę nauczania zintegrowanego jako podstawowego paradygmatu edukacji wczesnoszkolnej. Ukazać wpływ edukacji zintegrowanej na rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny, wrażliwość etyczną i estetyczną dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Uświadomić wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem. Ma również wyposażyć studentów w wiedzę normatywną z zakresu treści nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej, kształtować umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce, a w szczególności przy realizacji celów kształcenia i wychowania w klasach młodszych, a także ukazać potrzebę integrowania wiedzy o charakterze normatywnym z posiadaną przez studentów wiedzą i umiejętnościami z zakresu innych przedmiotów kierunkowych

Pełny opis:

Teoretyczne aspekty integracji. Jedność, holizm, integracja w edukacyjnym wymiarze. Filozoficzno-psychologiczne przesłanki idei integracji.

Reforma edukacji w kontekście nauczania zintegrowanego. Cele reformy polskiego systemu edukacji. Specyfika poszczególnych etapów kształcenia w reformowanej szkole. Nauczanie zintegrowane jako podstawowy paradygmat reformy edukacji. Wpływ nauczania zintegrowanego na sposób funkcjonowania szkoły, jej unowocześnienie, wzbogacenie płaszczyzny wychowawczej i nowe relacje między uczniem i nauczycielem.

Edukacja wczesnoszkolna w systemie zreformowanej oświaty. Cele kształcenia na etapie wczesnoszkolnym. Zadania edukacji polonistycznej w integrowaniu treści i metod kształcenia oraz budowaniu scalonego obrazu świata w umyśle ucznia. Edukacja językowa i edukacja poprzez język jako podstawowa płaszczyzna integracji na etapie wczesnoszkolnym.

Programy, podręczniki, rozkłady materiału w kl. I-III. Porównanie wybranych programów pod kątem płaszczyzny integrującej.

Integracja treściowa i integracja funkcjonalna jako możliwe typy nauczania zintegrowanego na poziomie wczesnoszkolnym. Integrować - tylko jak i co? Integracja czy korelacja? Studenckie wprawki w konstruowaniu zajęć zintegrowanych.

Jak przygotować się do zajęć zintegrowanych? Budowa konspektu/scenariusza. Planowanie pracy dydaktycznej. Cele kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Rozpoznawanie poprawnie sformułowanych celów ogólnych, szczegółowych, operacyjnych.

Prezentacja przykładowych scenariuszy zajęć zintegrowanych.

Realizacja idei integracji metodą projektów. Pojęcie metody projektów. Przykłady realizacji metody projektów - autorskie projekty edukacyjne.

Teoria inteligencji wielorakich H. Gardnera i jej praktyczne zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej.

Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej. Teoretyczne podstawy aktywizującego procesu nauczania. Metody integracyjne, tworzenia i definiowania pojęć, hierarchizacji, twórczego rozwiązywania problemów, pracy w grupie, ewaluacji. Ćwiczenia dramowe i inscenizacja - jako formy zintegrowanego i aktywizującego kształcenia.

Cienie i blaski reformy edukacji wczesnoszkolnej. Trudności nauczycieli z realizacją kształcenia zintegrowanego. Czytanie, pisanie i kształcenie matematyczne jako zaniedbane obszary edukacji wczesnoszkolnej w kontekście kształcenia zintegrowanego.

Prezentacja studenckich scenariuszy projektów edukacyjnych realizujących cele nauczania zintegrowanego.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2009.

Czelakowska D., Twórczość a kształcenie języka dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 1996.

Dziedzic A., Gudro M., Drama w szkole podstawowej, Kielce 1998.

Gołebniak D., Uczenie metodą projektów, Warszawa 2002.

Gołębniak D., Teusz G., Edukacja poprzez język. O całościowym uczeniu się, Warszawa 1999.

Grondas M., Ujęcie holistyczne w edukacji, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa. Warszawa 1999.

Kamińska K., Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1999.

Kopaczyńska I., Wymiary edukacji zintegrowanej, Kraków 2007.

Mnich M., Sprawność językowa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2002.

Moroz H., Edukacja zintegrowana w reformowanej szkole [red.], Kraków 2001.

Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.

Sielatycki M., Metodyka nauczania zintegrowanego, [w:] Program Nowa Szkoła. Materiały szkoleniowe dla rad pedagogicznych. Integracja międzyprzedmiotowa, Warszawa 1999.

Węglińska M.,Jak się przygotować do zajęć zintegrowanych?, Warszawa 2002.

Wybrane programy i podręczniki edukacji wczesnoszkolnej

Żuchowska W., Oswajanie ze sztuką słowa. Początki edukacji literackiej, Warszawa 1992.

Żytko M., Pisanie – żywy język dziecka, Warszawa 2006.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Frankiewicz W., Technika swobodnych tekstów jako metoda kształcenia myślenia twórczego, Warszawa 1983.

Jedut A., Pleskot A., Nauczanie ortografii w klasach I-III, Warszawa 1991.

Klus-Stańska D., Renesans(?)nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.

Klus-Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005.

Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Suwałki 1998.

Sawa B., Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, Warszawa 1994.

Way B., Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1990.

Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń, Warszawa 1999.

Uwagi:

W okresie stanu epidemii zajęcia będą realizowane w formie zdalnej za pomocą aplikacji TEAMS. Materiały do zajęć będą przesyłane studentom przez prowadzącego i zamawiane przez studentów drogą elektroniczną z biblioteki APS (bibl@aps.edu.pl)

Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3afa4daea30a4c45e79ebe267d0c8adccd%40thread.tacv2/conversations?groupId=aa4b4ef1-bfb9-4b7b-a8bc-0d65625c58f7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

godziny kontaktowe - 45 godzin

przygotowanie do zajęć - 25 godzin

przygotowanie projektu - 15 godzin

PUNKTY ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)