Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-KSZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura szkoły
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W06 ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o szkole jak środowisku wychowawczym

PC1_KK_W06 zna podstawowe zagadnienia związane ze szkołą, takie jak: kultura szkoły, klimat szkoły, organy szkoły, symbolizacja i rytualizacja życia szkolnego, polityka społeczna szkoły

PC1_KK_W06 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych zachodzących w środowisku szkolnym oraz o prawidłowościach rządzących tymi więziami;

Umiejętności

PC1_KK_U03 potrafi dokonać autoewaluacji swojej pracy, jest kandydatem na refleksyjnego praktyka;

Kompetencje społeczne

PC1_KS_U06 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Aktywna obecność w trakcie zajęć

Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Wykłady:

1.Przedstawienie tematyki przedmiotu, zapoznanie z literaturą oraz wymaganiami. Kultura, elementy kultury szkoły, klimat szkoły

2.Szkoła jako instytucja edukacyjna wychowawcza opiekuńcza i socjalna.

3.Organizacja szkoły.

4.Autoewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna szkoły. Autoewaluacja pracy nauczyciela.

5.Relacje społeczne w szkole: uczeń , nauczyciel, rodzic.

6.Bezpieczna i przyjazna szkoła

Ćwiczenia:

1. Teorie, metafory, typologie szkoły

2. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli

3. Warunki pracy nauczycieli

4. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli

5. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny.

6. Szkoła bez przemocy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017

3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014

4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007

5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011

Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE,

Warszawa 2015

6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.

9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,

10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.

Literatura uzupełniająca

1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002

2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz

M., Conviventia, Warszawa 2016

3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T.,

Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012

4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta (godz):

Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 15, wykład: 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Przygotowanie referatu, prezentacji 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

aktywność w czasie zajęć

praca własna

kolokwium

Pełny opis:

1. Teorie, metafory, typologie szkoły

2. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli

3. Warunki pracy nauczycieli

4. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli

5. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny.

6. Szkoła bez przemocy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017

3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014

4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007

5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011

Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE,

Warszawa 2015

6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.

9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,

10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.

Literatura uzupełniająca

1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002

2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz

M., Conviventia, Warszawa 2016

3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T.,

Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012

4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta (godz):

Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Przygotowanie referatu, prezentacji 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki, Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

aktywność w czasie zajęć

praca własna

kolokwium (Microsoft Forms)

Pełny opis:

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkół

2. Teorie, metafory, typologie szkoły

3. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli

4. Warunki pracy nauczycieli

5. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli

6. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny.

7. Szkoła bez przemocy.

8. Zaliczenie

Spotkania odbywają się zgodnie z przyjętym planem zajęć w aplikacji Teams (wideorozmowy) pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5b87858bebae4b54b180f906efdb2891%40thread.tacv2/conversations?groupId=2a7c3cc4-fff9-49b7-9a18-b309bf66aa65&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017

3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014

4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007

5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011

Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE,

Warszawa 2015

6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.

9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,

10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.

Literatura uzupełniająca

1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002

2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz

M., Conviventia, Warszawa 2016

3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T.,

Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012

4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna - zajęcia realizowane w trybie zdalnym w aplikacji Teams

Nakład pracy studenta (godz):

Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Przygotowanie referatu, prezentacji 10

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Agnieszka Strumińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Na zaliczenie przedmiotu składa się:

aktywność w czasie zajęć

praca własna

kolokwium (Microsoft Forms)

Pełny opis:

ZDALNA REALIZACJA ĆWICZEŃ- systematyczne udostępnianie autorskich prezentacji i materiałów, które stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci, doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

1. Akty prawne regulujące funkcjonowanie szkół

2. Teorie, metafory, typologie szkoły

3. Założenia dotyczące uczniów i nauczycieli

4. Warunki pracy nauczycieli

5. Doświadczenie, wiedza fachowa i kompetencje nauczycieli

6. Ocenianie nauczyciela. Takt pedagogiczny.

7. Szkoła bez przemocy.

8. Zaliczenie

Spotkania odbywają się zgodnie z przyjętym planem zajęć w aplikacji Teams (wideorozmowy) pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad9de1e4bd3374f728cbaf6b49fe9d378%40thread.tacv2/conversations?groupId=45ffc09b-8021-4db3-abba-24cecd9b0dda&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1.Adrjan B., Kultura szkoły, Impuls, 2007,

2. Bielski J. Nauczyciel doskonały. Impuls Kraków 2017

3. Łukasiewicz-Wieleba J. Nauczyciele i rodzice. Komunikacja Relacja Współpraca APS warszawa 2014

4. Petlak E. Klimat szkoły, klimat klasy wyd. Żak 2007

5. Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu. (red.) Kwiatkowski S, Michalak J, Nowosad I. Difin 2011

Przewłocka J. Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport ostanie badań. IBE,

Warszawa 2015

6. Tuohy D., Dusza szkoły, PWN, 2002,

7. Jagieła J., Narcystyczna szkoła, Rubikon, 2007,

8. Mendel M., Edukacja społeczna. Partnerstwo rodziny, szkoły i gminy w perspektywie amerykańskiej, Adam Marszałek, 2002.

9. Sajdak A (red.) Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Wyd. UJ, 2005,

10. Raport: Przemoc w szkole 2011; programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.

Literatura uzupełniająca

1. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Fraszka edukacyjna 2002

2. Mediacja szkolna: zasady, procedury, kompetencje (red.) Lukasek A., Bąkiewicz

M., Conviventia, Warszawa 2016

3. Przemoc w szkole Metody pracy wychowawczej, przeciwdziałanie, skuteczna interwencja, (red.) Garstka T.,

Grondas, M. Kiełczewska A, Węgrzynowska J., Raabe 2012

4. Sprawcy/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej (red.). Dudzikowa M Impuls, Kraków 2013

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, omawianie zagadnień teoretycznych, dyskusja dydaktyczna - zajęcia realizowane w trybie zdalnym w aplikacji Teams

Nakład pracy studenta (godz):

Godziny kontaktowe, ćwiczenia: 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie się do egzaminu: 10

Przygotowanie referatu, prezentacji 10

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)