Diagnoza środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-DSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza środowiska |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 spec.: ERI, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 spec.: PRE, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, stac. i niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W08 Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji PC1_KK_W09 Ma wiedzę dotyczącą organizacji i udzielania, na różne sposoby i w różnych zakresach zdeterminowanych potrzebami jednostki, wsparcia pedagogicznego dzieci i młodzieży i ich rodzin Umiejętności PC1_KK_U01 Potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych PC1_KK_U02 Umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i opieki PC1_KK_U06 Ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji PC1_KK_U08 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i opiekuńczych Kompetencje społeczne PC1_KK_K03 Dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty PC1_KK_K03 Wykazuje zrozumienie i wrażliwość oraz gotowość do działania na rzecz dzieci ze specjalnymi potrzebami |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria oceniania: obecność na zajęciach, aktywność w prezentowaniu zadanej literatury, opracowanie i prezentacja diagnozy, ocena końcowego kolokwium. Na zaliczenie przygotowanie dowolnie wybranego rodzaju diagnozy i wysłanie do prowadzącego, w terminie do 17 czerwca 2020. Link do zespołu w Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0013a676e99946c98e7cbdca0e0b0dff%40thread.tacv2/conversations?groupId=f534e501-44a4-4107-97a5-2414b2130d1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
1, 2. Diagnoza środowiska - wybrane zagadnienia terminologiczne. 3. Etapy postępowania diagnostycznego. 4. Cele diagnozy i jej zastosowanie. Zdalna kontynuacja zajęć W dniu 20.03.20r. - wysłano przez USOSmail materiały do ćwiczeń z dnia 18.03.20 r.(wcześniej studenci otrzymali materiały na maila grupowego). • Prezentacje i ćwiczenia i wytyczne dla studentów do zrealizowania z zakresu: Diagnoza Środowiska - Wybrane zagadnienia terminologiczne. 2. W dniu 21.03.20r. - wysłano przez USOSmail materiały do ćwiczeń w dniu 25.03.20 r. i 01.04.20 r. • Prezentacje i ćwiczenia i wytyczne dla studentów do zrealizowania z zakresu: Prezentacja i omówienie przykładowych diagnoz. Praca diagnostyczna z grupą. 3. W dniu 03.04.20r. - wysłano przez USOSmail dodatkową literaturę w PDF do ćwiczeń. 4. W dniu 03.04.20r. - wysłano przez USOSmail materiały do ćwiczeń w dniu 08.04.20 r. • Diagnoza skazanej - środowiska domowego, lokalnego, szkolnego, karty ćwiczeń dla studentów i edukacyjny materiał filmowy. Kontynuacja zajęć zgodnie z planem w aplikacji Teams, środy 17.10- 18.45 Link do zespołu w Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a0013a676e99946c98e7cbdca0e0b0dff%40thread.tacv2/conversations?groupId=f534e501-44a4-4107-97a5-2414b2130d1a&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 5. W dniu 08.04.20 r. odbyły się zajęcia online z grupą na platformie Teams, zgodnie z planem. 6. W dniu 10.04.20r. - wysłano przez USOSmail materiały do ćwiczeń w dniu 15.04.20r. • Prezentacje i ćwiczenia i wytyczne dla studentów do zrealizowania z zakresu: Miejsce wywiadu, kwestionariusza ankiety i obserwacji w diagnozie środowiska. 7. W dniu 15.04.20 r. odbyły się zajęcia online z grupą na platformie Teams, zgodnie z planem. 8. W dniu 19.04.20r. - wysłano przez USOSmail materiały do ćwiczeń w dniu 22.04.20r. • Prezentacje i ćwiczenia i wytyczne dla studentów do zrealizowania z zakresu: Wpływ sytuacji badania, osoby badanej oraz osoby badającej na proces diagnostyczny. 9,10. Projektowanie diagnozy - praca grupowa. 11,12,13. Prezentacja opracowanych diagnoz przez studentów. 14. Wnioski dla teorii i praktyki pedagogicznej wynikające z opracowanych diagnoz. 15. Kolokwium zaliczeniowe |
|
Literatura: |
Litaratura podstawowa 1. Piszczek M. (red.) (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno - terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa: Kompendium. 2. Popowska D. (2012). Metody, techniki i narzędzia diagnostyczne w poradnictwie zawodowym. Warszawa: KOWEZIU. 3.Ziemski S. (1973). Problemy dobrej diagnozy. Warszawa: Wiedza Powszechna Literatura uzupełniająca 1.Jarosz E., Wysocka E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 2.Kawula S. (1980). Istota i zakres diagnostyki pedagogicznej środowiska. W: S. Kawula, Z.Dąbrowski, M. Gałaś, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska (s. 40-80). Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika. 3.Skałbania B. (2011). Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. 4.Wysocka E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: podająca, prezentacje grupowe studentów, zajęcia warsztatowe, okresie zawieszenia zajęć dydaktycznych treści programowe będą realizowane zdalnie za pomocą poczty usos i aplikacji Teams Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe - 30 ćwiczeń, przygotowanie się do zajęć - 15 godzin, opracowanie diagnozy - 15 godzin Liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Kwiatkowski, Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kwiatkowski | |
Prowadzący grup: | Michał Kwiatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.