Egzamin na specjalność (nauczycielska): surdopedagogika, pedagogika wczesnoszkolna (studia niestacjonarne I stopnia)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 000N-4E-SUR-PW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): surdopedagogika, pedagogika wczesnoszkolna (studia niestacjonarne I stopnia) |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalność kierowana do studentów I stopnia studiów niestacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna. |
Pełny opis: |
Studia I stopnia na kierunku pedagogika specjalna specjalność surdopedagogika przygotowują do pracy w zawodzie nauczyciela surdopedagoga w placówkach edukacyjnych, w których uczą się dzieci i młodzież z uszkodzonym słuchem. Absolwent uzyskuje wiedzę i umiejętności w zakresie: 1) Edukacji; - umie: dokonać analizy teorii i praktyki pedagogicznej; tworzyć autorskie plany i programy dydaktyczne i realizować je w praktyce; współpracować ze środowiskiem w celu realizacji potrzeb edukacyjnych, wychowawczych i rehabilitacyjnych osób z wadą słuchu oraz kształtować pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych; 2) Neuro- i psychopatologii rozwoju: - umie rozpoznawać zaburzenia w rozwoju dzieci i młodzieży, realizować programy wczesnej interwencji pedagogicznej; 3) Diagnostyki psychopedagogicznej oraz metod terapii. Absolwent surdopedagogiki posiada ponadto wiedzę i umiejętności z zakresu: audiologii i technicznych środków korekcyjnych; psycholingwistycznych podstaw komunikacji językowej; alternatywnych metod komunikowania się z dzieckiem z wadą słuchu; dydaktyki wczesnoszkolnej (szkoły specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej); dydaktyki pracy w internacie dla dzieci z uszkodzonym słuchem oraz organizacji czasu wolnego; specjalnych metod korekcyjno-kompensacyjnych przeznaczonych dla dzieci z wadą słuchu. Absolwent studiów I stopnia kierunku pedagogika specjalna specjalności surdopedagogika jest przygotowany do pracy: na stanowisku nauczyciela: w szkołach podstawowych dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących na I etapie nauczania w klasach I-III; w przedszkolach dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących ; wychowawcy internatu dla dzieci niesłyszących lub słabo słyszących; nauczyciela wspomagającego w szkołach podstawowych integracyjnych na I etapie nauczania (klasy I-III); w przedszkolach integracyjnych (brak podstawy prawnej); surdopedagoga w specjalistycznych poradniach dla dzieci z wadą słuchu. Absolwent studiów I stopnia może kontynuować kształcenia na studiach II stopnia oraz studiach podyplomowych w zakresie nauk pedagogicznych w tym surdopedagogiki, wczesnej rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych. Absolwent pedagogiki wczesnoszkolnej zdobywa kwalifikacje do prowadzenia zajęć w kl. I-III, organizacji pracy w szkole podstawowej, współpracy z rodzicami oraz wiedzę z zakresu metod nauczania i uczenia się dziecka, obszarów integracji i kierunków zmian w edukacji wczesnoszkolnej, współczesnych koncepcji edukacji początkowej, charakteru pracy nauczyciela – wychowawcy. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.