Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza i opiekuńczo-wychowawcza, edukacja wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-4E-PLO-ED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza i opiekuńczo-wychowawcza, edukacja wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna.

Limit w roku ak. 2018/2019 - 0 osób.

Pełny opis:

Specjalność pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności pedagogicznych potrzebnych do:

a) nauczania w klasach początkowych obejmujących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. dzieci z niepełnosprawnością ruchową (np. z MPD), autyzmem oraz z chorobami przewlekłymi;

b) prowadzenia diagnozy edukacyjnej tych dzieci;

c) organizowania zajęć lekcyjnych w formie zindywidualizowanej;

d) pracy z dziećmi w świetlicy szkolnej oraz prowadzenia innych form zajęć pozalekcyjnych;

e) diagnozy zachowań społecznych dzieci i projektowania pracy socjoterapeutycznej;

f) prowadzenia zajęć z zakresu terapii zachowań społecznych zarówno w szkole, jak i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;

g) prowadzenia zajęć pozalekcyjnych wspierających proces uczenia się dzieci w szkole i w placówkach pozaszkolnych;

h) wspomaganie procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi;

i) wspomagania procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi z zaburzeniami tej sfery poprzez korzystanie z alternatywnych i wspomagających form komunikacji;

j) pracy wychowawczej i terapeutycznej w placówkach leczniczych;

Studia przygotowują do:

-korzystania ze współczesnej wiedzy pedagogicznej i nauk pokrewnych

-realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej;

-realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkół specjalnych dla dzieci chorych znajdujących się na terenie placówek leczniczych (szpitale i sanatoria);

-realizowania zajęć w ramach ośrodków terapeutyczno – rewalidacyjnych mających wspierać rozwój dzieci z chorobami przewlekłymi i dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

-diagnozowania przebiegu indywidualnego procesu edukacyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem realizacji podstawy programowej);

-prowadzenia zajęć wychowawczych ukierunkowanych na poprawę relacji w grupie rówieśniczej (na terenie szkoły, placówek opiekuńczo-wychowawczych i leczniczych);

-prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej o charakterze socjoterapeutycznym, w tym umiejętności społecznych i zachowań agresywnych, integrowania dzieci odrzuconych z klasą, zapobiegania zaburzeniom zachowania;

-projektowania działań w szkole w obszarze rozwiązywania problemów wychowawczych;

-prowadzenia działań diagnostycznych, dotyczących funkcjonowania społecznego uczniów i poziomu integracji społecznej w klasie;

-projektowania działań minimalizujących skutki zaburzeń rozwojowych przy współpracy z rodzicami;

-podjęcia pracy w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pozaszkolnych i leczniczych;

Literatura:

Lektur obowiązkowa na egzamin: Oskar i Pani Róża - Éric-Emmanuel Schmitt.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)