Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza i opiekuńczo-wychowawcza, edukacja wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-4E-PLO-ED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): pedagogika terapeutyczno-lecznicza i opiekuńczo-wychowawcza, edukacja wczesnoszkolna (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna. Limit w roku ak. 2018/2019 - 0 osób. |
Pełny opis: |
Specjalność pozwala na zdobycie wiedzy i umiejętności pedagogicznych potrzebnych do: a) nauczania w klasach początkowych obejmujących dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. dzieci z niepełnosprawnością ruchową (np. z MPD), autyzmem oraz z chorobami przewlekłymi; b) prowadzenia diagnozy edukacyjnej tych dzieci; c) organizowania zajęć lekcyjnych w formie zindywidualizowanej; d) pracy z dziećmi w świetlicy szkolnej oraz prowadzenia innych form zajęć pozalekcyjnych; e) diagnozy zachowań społecznych dzieci i projektowania pracy socjoterapeutycznej; f) prowadzenia zajęć z zakresu terapii zachowań społecznych zarówno w szkole, jak i w placówkach opiekuńczo-wychowawczych; g) prowadzenia zajęć pozalekcyjnych wspierających proces uczenia się dzieci w szkole i w placówkach pozaszkolnych; h) wspomaganie procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi; i) wspomagania procesu komunikacji z dziećmi, osobami dorosłymi i starszymi z zaburzeniami tej sfery poprzez korzystanie z alternatywnych i wspomagających form komunikacji; j) pracy wychowawczej i terapeutycznej w placówkach leczniczych; Studia przygotowują do: -korzystania ze współczesnej wiedzy pedagogicznej i nauk pokrewnych -realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkoły podstawowej ogólnodostępnej i integracyjnej; -realizowania zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w klasach początkowych szkół specjalnych dla dzieci chorych znajdujących się na terenie placówek leczniczych (szpitale i sanatoria); -realizowania zajęć w ramach ośrodków terapeutyczno – rewalidacyjnych mających wspierać rozwój dzieci z chorobami przewlekłymi i dzieci z niepełnosprawnością ruchową oraz specyficznymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; -diagnozowania przebiegu indywidualnego procesu edukacyjnego (ze szczególnym uwzględnieniem realizacji podstawy programowej); -prowadzenia zajęć wychowawczych ukierunkowanych na poprawę relacji w grupie rówieśniczej (na terenie szkoły, placówek opiekuńczo-wychowawczych i leczniczych); -prowadzenia zajęć w zakresie edukacji społecznej o charakterze socjoterapeutycznym, w tym umiejętności społecznych i zachowań agresywnych, integrowania dzieci odrzuconych z klasą, zapobiegania zaburzeniom zachowania; -projektowania działań w szkole w obszarze rozwiązywania problemów wychowawczych; -prowadzenia działań diagnostycznych, dotyczących funkcjonowania społecznego uczniów i poziomu integracji społecznej w klasie; -projektowania działań minimalizujących skutki zaburzeń rozwojowych przy współpracy z rodzicami; -podjęcia pracy w szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pozaszkolnych i leczniczych; |
Literatura: |
Lektur obowiązkowa na egzamin: Oskar i Pani Róża - Éric-Emmanuel Schmitt. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.