Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-4E-ERI-PI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)
Jednostka: Wydział Nauk Pedagogicznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna.

Limit w roku ak. 2018/2019 - 64 osoby.

Pełny opis:

Po ukończeniu studiów absolwent m. in.:

• posiada umiejętność posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń i ograniczeń psychicznych i społecznych

• zna możliwości edukacyjne, rehabilitacyjne i terapeutycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną

• potrafi rozpoznać i samodzielnie rozwiązać problemy edukacyjne i rehabilitacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną

• uzyskał wiedzę w zakresie metodyki nauczania, wychowania, opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

• potrafi opracować i realizować programy zajęć edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem wieku i stopnia niepełnosprawności intelektualnej osoby

• posiada umiejętność udzielania konsultacji i instruktażu rodzicom osoby z niepełnosprawnością intelektualną.

Absolwent studiów posiada wiedzę dotyczącą problematyki osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także wykształconą postawę szacunku dla człowieka i wrażliwości na jego potrzeby.

Absolwent studiów I stopnia edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do m. in.:

1. NAUCZYCIELA

• w przedszkolach specjalnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

• w podstawowych szkołach specjalnych dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym,

• w szkołach podstawowych specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na I etapie edukacji i w świetlicy (na II etapie po uzyskaniu dodatkowych kwalifikacji w zakresie prowadzania zajęć lub przedmiotu)

• w ośrodkach rehabilitacyjno–edukacyjno–wychowawczych

2. NAUCZYCIELA WSPIERAJĄCEGO

• w przedszkolach (oddziałach) integracyjnych

• w szkołach podstawowych integracyjnych

3. TERAPEUTY – PEDAGOGA SPECJALNEGO

• w ośrodkach wczesnej interwencji

• poradniach rehabilitacyjnych

Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotowany jest do pracy w szkole jako pedagog szkolny, jako wychowawca w świetlicy, animator zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, organizator współpracy z rodzicami i z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym. Jego miejscem zatrudnienia mogą być także różne inne placówki wychowawczo-opiekuńcze (internaty, ośrodki szkolno-wychowawcze).

Literatura:

Literatura na egzamin (1 pozycja do wyboru):

1. H. Gagelmann "Kaj znów się śmieje", Warszawa: Iskry 1988.

2. A. Sobolewska "Cela: Odpowiedź na Zespół Downa", Warszawa: Wyd. W.A.B. 2002.

3. M. Kwiatkowska "Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski", Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 2006.

4. "Egzamin z miłości. Refleksje matek dzieci z zespołem Downa", Warszawa: Stowarzyszenie "Bardziej Kochani" 2011.

5. E. Pisula "Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia", Warszawa: PSOUU 2008

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)