Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-4E-ERI-PI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Egzamin na specjalność (nauczycielska): edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (3-l, pedagogika specjalna, st. stacjonarne) |
Jednostka: | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Specjalność nauczycielska kierowana do studentów I stopnia studiów stacjonarnych, kierunek: pedagogika specjalna. Limit w roku ak. 2018/2019 - 64 osoby. |
Pełny opis: |
Po ukończeniu studiów absolwent m. in.: • posiada umiejętność posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, odchyleń i ograniczeń psychicznych i społecznych • zna możliwości edukacyjne, rehabilitacyjne i terapeutycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną • potrafi rozpoznać i samodzielnie rozwiązać problemy edukacyjne i rehabilitacyjne osób z niepełnosprawnością intelektualną • uzyskał wiedzę w zakresie metodyki nauczania, wychowania, opieki i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. • potrafi opracować i realizować programy zajęć edukacyjno-terapeutycznych z uwzględnieniem wieku i stopnia niepełnosprawności intelektualnej osoby • posiada umiejętność udzielania konsultacji i instruktażu rodzicom osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Absolwent studiów posiada wiedzę dotyczącą problematyki osób z niepełnosprawnością intelektualną, a także wykształconą postawę szacunku dla człowieka i wrażliwości na jego potrzeby. Absolwent studiów I stopnia edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną posiada przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje do m. in.: 1. NAUCZYCIELA • w przedszkolach specjalnych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, • w podstawowych szkołach specjalnych dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym, • w szkołach podstawowych specjalnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim na I etapie edukacji i w świetlicy (na II etapie po uzyskaniu dodatkowych kwalifikacji w zakresie prowadzania zajęć lub przedmiotu) • w ośrodkach rehabilitacyjno–edukacyjno–wychowawczych 2. NAUCZYCIELA WSPIERAJĄCEGO • w przedszkolach (oddziałach) integracyjnych • w szkołach podstawowych integracyjnych 3. TERAPEUTY – PEDAGOGA SPECJALNEGO • w ośrodkach wczesnej interwencji • poradniach rehabilitacyjnych Absolwent specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza przygotowany jest do pracy w szkole jako pedagog szkolny, jako wychowawca w świetlicy, animator zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, organizator współpracy z rodzicami i z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym. Jego miejscem zatrudnienia mogą być także różne inne placówki wychowawczo-opiekuńcze (internaty, ośrodki szkolno-wychowawcze). |
Literatura: |
Literatura na egzamin (1 pozycja do wyboru): 1. H. Gagelmann "Kaj znów się śmieje", Warszawa: Iskry 1988. 2. A. Sobolewska "Cela: Odpowiedź na Zespół Downa", Warszawa: Wyd. W.A.B. 2002. 3. M. Kwiatkowska "Zwyczajne towarzyszenie zamiast specjalnej troski", Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej 2006. 4. "Egzamin z miłości. Refleksje matek dzieci z zespołem Downa", Warszawa: Stowarzyszenie "Bardziej Kochani" 2011. 5. E. Pisula "Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną - szanse i zagrożenia", Warszawa: PSOUU 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.