Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-ZRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 33 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć Egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat Aktywność podczas zajęć |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zachowań problemowych i zachowań ryzykownych.- Teoria zachowań problemowych Richarda Jessora.- Uwarunkowania podejmowania zachowań ryzykownych. Bunt okresu dojrzewania i jego funkcje.- Nieprzystosowanie społeczne -źródła, diagnoza jego ryzyka.- Przemoc w szkole -przemoc rówieśnicza, sprawcy i ofiary przemocy, przemoc symboliczna. przemoc dorosłych, uwarunkowania przemocy, diagnoza, rozpoznawanie zjawiska przemocy.- Cyberprzemoc –formy, uwarunkowania, konsekwencje.- Uzależnienia fizyczne i behawioralne –uzależnieni od alkoholu, narkotyków, dopalaczy, od komputera i Internetu.- Grupy nieformalne. Podkultury młodzieżowe. -Konflikty w klasie, szkole.- Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia.- Profilaktyka. Czynniki chroniące oraz czynniki ryzyka związane z zachowaniami ryzykownymi.- Kształtowanie postaw prospołecznych -wychowanie do wartości i odpowiedzialności. |
|
Literatura: |
Pospiszyl I., K., Żabczyńska E. (1985). Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie. Warszawa: PWN Hollin, C.R., Brownie, D., Palmer, E.J. (2004). Przestępczość wśród młodzieży. Rozpoznanie zjawiska, diagnozowanie i profilaktyka. Gdańsk: GWP Kołakowski, A., Pisula, A. (2018). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Gdańsk: GWP. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków, UJ. Urban, B., (2005) Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: UJ. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Kraków: UJ Kozak, S. (2007). Patologie wśród dzieci i młodzieży. Warszawa, Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, prezentacja, praca z materiałami źródłowymi Godziny kontaktowe 15 przygotowanie do zajęć 5 przygotowanie prezentacji 5 zapoznanie się z literaturą 5 Punkty ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.