Twórcze zabawy ze sztuką w tle
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-TZS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Twórcze zabawy ze sztuką w tle |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej. Sposób pomiaru efektów kształcenia: - aktywność na zajęciach (efekty pracy na zajęciach gromadzone w zespole TEAMS). - zadanie zaliczeniowe realizowane w zespołach (projekt+realizacja gry/escape room). Link do zespołu TEAMS: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUP1nXMzTiSKeLLosYa-CFmLwrLEdEOXwG_ojxIxwlQI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=09346321-248e-4ed9-8917-3fb63c08ac67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej. |
|
Pełny opis: |
- Twórcze nauczanie a nauczanie do twórczości. - Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność. - Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną. - Słowo i obraz – nawiązania do typografii. - Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści. - W kadrze – różne punkty widzenia. - Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju. - Edukacyjny escape-room w oparciu o wiedzę o kulturze. - Twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking). - Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną. - Wspieranie kreatywności poprzez gry. - Projektowanie okazji edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski. Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry. Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogiczne-go. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP. Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”. |
|
Uwagi: |
- Wiedza: dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne). - Umiejętności: techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych. - Kompetencje społeczne: dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej. Zaliczenie na podstawie zadań wykonywanych głównie w trakcie warsztatów. Efekty zadań gromadzone w aplikacji TEAMS. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82l-JIYgP8HPED_aSiK560UEo4VDdml7QEnAy6uk0lU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb86852b-0064-46ab-8b6b-90f336b998c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
- Twórcze nauczanie a nauczanie do twórczości. - Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność. - Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną. - Słowo i obraz – nawiązania do typografii. - Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści. - W kadrze – różne punkty widzenia. - Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju. - Edukacyjny escape-room w oparciu o wiedzę o kulturze. - Twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking). - Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną. - Wspieranie kreatywności poprzez gry. - Projektowanie okazji edukacyjnych. |
|
Literatura: |
Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski. Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej. Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry. Hockney, D., Gayford, M. (2020). Historia obrazów dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Rebis. Jałochowska, E. (2021). Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem. Warszawa: Bukowy Las. Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”. Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
- Wiedza: dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne). - Umiejętności: techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych. - Kompetencje społeczne: dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Ewa Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej. Zaliczenie na podstawie zadań wykonywanych głównie w trakcie warsztatów. Efekty zadań (np. plakaty, zdjęcia, opowiadania, kolaże) gromadzone w aplikacji TEAMS. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82l-JIYgP8HPED_aSiK560UEo4VDdml7QEnAy6uk0lU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb86852b-0064-46ab-8b6b-90f336b998c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
|
Pełny opis: |
- Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność. - Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną. - Słowo i obraz – nawiązania do typografii. - Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści. - W kadrze – różne punkty widzenia. - Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju. - Projektowanie przestrzeni - twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking). - Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną. - Wspieranie kreatywności poprzez gry. - Projektowanie okazji edukacyjnych. - Edukacyjny escape-room inspirowany dziełami sztuki. |
|
Literatura: |
Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski. Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej. Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry. Hockney, D., Gayford, M. (2020). Historia obrazów dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Rebis. Jałochowska, E. (2021). Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem. Warszawa: Bukowy Las. Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”. Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
- Wiedza: dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne). - Umiejętności: techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych. - Kompetencje społeczne: dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS Liczba godzin kontaktowych: 30h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.