Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Twórcze zabawy ze sztuką w tle

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-TZS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Twórcze zabawy ze sztuką w tle
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia realizowane są w formie stacjonarnej.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- aktywność na zajęciach (efekty pracy na zajęciach gromadzone w zespole TEAMS).

- zadanie zaliczeniowe realizowane w zespołach (projekt+realizacja gry/escape room).

Link do zespołu TEAMS:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aUP1nXMzTiSKeLLosYa-CFmLwrLEdEOXwG_ojxIxwlQI1%40thread.tacv2/conversations?groupId=09346321-248e-4ed9-8917-3fb63c08ac67&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej.

Pełny opis:

- Twórcze nauczanie a nauczanie do twórczości.

- Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność.

- Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną.

- Słowo i obraz – nawiązania do typografii.

- Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści.

- W kadrze – różne punkty widzenia.

- Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju.

- Edukacyjny escape-room w oparciu o wiedzę o kulturze.

- Twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking).

- Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną.

- Wspieranie kreatywności poprzez gry.

- Projektowanie okazji edukacyjnych.

Literatura:

Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski.

Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogiczne-go.

Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: GWP.

Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf

Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”.

Uwagi:

- Wiedza:

dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne).

- Umiejętności:

techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych.

- Kompetencje społeczne:

dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS

Liczba godzin kontaktowych: 30h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 22 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej.

Zaliczenie na podstawie zadań wykonywanych głównie w trakcie warsztatów. Efekty zadań gromadzone w aplikacji TEAMS.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82l-JIYgP8HPED_aSiK560UEo4VDdml7QEnAy6uk0lU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb86852b-0064-46ab-8b6b-90f336b998c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

- Twórcze nauczanie a nauczanie do twórczości.

- Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność.

- Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną.

- Słowo i obraz – nawiązania do typografii.

- Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści.

- W kadrze – różne punkty widzenia.

- Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju.

- Edukacyjny escape-room w oparciu o wiedzę o kulturze.

- Twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking).

- Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną.

- Wspieranie kreatywności poprzez gry.

- Projektowanie okazji edukacyjnych.

Literatura:

Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski.

Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej.

Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Hockney, D., Gayford, M. (2020). Historia obrazów dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Jałochowska, E. (2021). Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem. Warszawa: Bukowy Las.

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf

Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”.

Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

- Wiedza:

dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne).

- Umiejętności:

techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych.

- Kompetencje społeczne:

dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS

Liczba godzin kontaktowych: 30h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wiśniewska
Prowadzący grup: Ewa Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przede wszystkim rozwój kreatywności uczestników oraz zapoznanie ich z różnymi metodami wspierania wszechstronnego rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych. Zadania są w luźny sposób inspirowane różnymi dziedzinami sztuki – interdyscyplinarnie rozumianym dorobkiem kulturowym. Wykorzystamy znane wytwory sztuki czy nowatorskie idee do projektowania okazji edukacyjnych i własnej aktywności. Uwzględnimy różnorodne formy ekspresji i udowodnimy, że każdy może tworzyć. Zajęcia będą składały się z krótkiego wstępu teoretycznego i głównej części warsztatowej.

Zaliczenie na podstawie zadań wykonywanych głównie w trakcie warsztatów. Efekty zadań (np. plakaty, zdjęcia, opowiadania, kolaże) gromadzone w aplikacji TEAMS.

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82l-JIYgP8HPED_aSiK560UEo4VDdml7QEnAy6uk0lU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=cb86852b-0064-46ab-8b6b-90f336b998c8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Pełny opis:

- Świat sztuki jako inspiracja do zadań pobudzających kreatywność.

- Zabawy ze sztuką w tle - od malarstwa prehistorycznego po sztukę współczesną.

- Słowo i obraz – nawiązania do typografii.

- Storytelling – zabawa i nauka wokół opowieści.

- W kadrze – różne punkty widzenia.

- Picture-book jako inspiracja do działań w różnych obszarach rozwoju.

- Projektowanie przestrzeni - twórcze rozwiązywanie problemów społecznych (z elementami design-thinking).

- Kulturalne rekomendacje i spotkanie z edukacją muzealną.

- Wspieranie kreatywności poprzez gry.

- Projektowanie okazji edukacyjnych.

- Edukacyjny escape-room inspirowany dziełami sztuki.

Literatura:

Byszewski, J., Parczewska, M. (2004). Projektowanie sytuacji twórczych - designing creative situations. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Laboratorium Edukacji Twórcze; Instytut Kultury Polskiej. Uniwersytet Warszawski.

Cackowska, M., Dymel-Trzebiatowska, H., Szyłak, J. (red.). (2017). Książka obrazkowa. Wprowadzenie. Poznań: Wydawnictwo Instytut Kultury Popularnej.

Cieślak, A. (2016). Książka do zrobienia. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry.

Hockney, D., Gayford, M. (2020). Historia obrazów dla dzieci. Poznań: Wydawnictwo Rebis.

Jałochowska, E. (2021). Historia sztuki dla dzieci i rodziców. Rozmowy z Kajtkiem. Warszawa: Bukowy Las.

Karolak, W. (2000). Sztuka jako zabawa. Zabawa jako sztuka. Warszawa: Wydawnictwo CODN.

Nęcka, M. (2009). Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Pater Renata, Edukacja muzealna dla dzieci. Alternatywne przestrzenie, http://eetp.ignatianum.edu.pl/sites/eetp/files/artykuly/art.3.30.pater_.pdf

Sikorska, K. (red.). (2014, 2015, 2016). Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa. Tom 1, 2, 3. Poznań: Centrum Kultury „Zamek”.

Tkaczyk, P. (2017). Narratologia. Warszawa: PWN.

Uwagi:

- Wiedza:

dyskusja panelowa, prezentacja multimedialna z elementami wykładu, praca z wytworami kultury (teksty, obrazy, filmy, utwory muzyczne).

- Umiejętności:

techniki rozwijania kreatywności, twórcze rozwiązywanie problemów, dyskusja grupowa, projektowanie sytuacji edukacyjnych.

- Kompetencje społeczne:

dyskusja grupowa, współpraca w zespołach, wzajemne informacje zwrotne, metoda symulacji.

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 ECTS

Liczba godzin kontaktowych: 30h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 5h

Liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zaliczenia i innych zadań: 15h

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)