Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia sądowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-PSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia sądowa
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy: Fakultatywne dla V r. (PY) psychologia, stacjonarne jednolite studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Celem zajęć jest przedstawienie studentom wybranych zagadnień z zakresu psychologii sądowej. Wiedza psychologiczna wykorzystywana jest zarówno na etapie tworzenia przepisów prawa, działań profilaktycznych jak i w procesie resocjalizacyjnym wobec sprawców przestępstw. Studenci w ramach zajęć będą mieli możliwość zdobycia wiedzy z zakresu opiniowania sądowo-psychologicznego, mediacji i negocjacji, profilowania sprawców przestępstw, opracowywania prognozy kryminologicznej oraz szacowania ryzyka popełnienia przestępstwa w przyszłości. Zapoznają się również z funkcjonowaniem sądów powszechnych, a w ramach zajęć przeprowadzą symulację rozprawy sądowej.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej w wybranych obszarach.

W trakcie wykładów studenci poznają zagadnienia związane z::

1. Psychologia sądowa, czym jest, definicje, związki psychologii z prawem, psycholog w wymiarze sprawiedliwości, udział psychologa w sprawach karnych, w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,

2. Opiniowanie sądowo-psychologiczne (m.in. ocena poczytalności, ocena wiarygodności zeznań świadków, opiniowanie w sprawach nieletnich, opiniowanie w sprawach dotyczących przestępczości seksualnej).

3. Mediacje i negocjacje, różnice pomiędzy negocjacjami a mediacją, zasady prowadzenia mediacji i negocjacji. Symulacja mediacji i negocjacji.

4. Organizacja pracy placówek wymiaru sprawiedliwości, organizacja systemu penitencjarnego, problematyka izolacji więziennej, praca z personelem więziennym, praca ze skazanymi, opiniowanie skazanych, opracowywanie prognozy kryminologicznej, szacowanie prawdopodobieństwa popełnienia przestępstwa w przyszłości.

5. Profilowanie sprawców przestępstw, metody profilowania, opracowanie przykładowego profilu sprawcy przestępstwa seksualnego na podstawie dokumentacji z akt sprawy (opinie sądowo-psychologiczne, seksuologiczne, psychiatryczne, wywiady środowiskowe, protokoły przesłuchań świadków, podejrzanego).

6. Organizacja wymiaru sprawiedliwości w Polsce, rodzaje postępowań, formy prowadzenia przez policję, sposoby pozyskiwania informacji w postępowaniu przygotowawczym, sądowym. Przebieg rozprawy sądowej. Zadania stron w postępowaniu sądowym (prokurator, adwokat, oskarżony).

7. Przygotowanie i przeprowadzenie symulacji rozprawy sądowej.

Literatura:

1. Ackerman M..J. ( 2005): Podstawy psychologii sądowej . Gdańskie Wyd. Psychol., Gdańsk 2005.

2 Ciosek M. (2001) : Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Prawnicze, Warszawa.

3.Gierowski J..K, Szymusik A. (red.): Postępowanie karne i cywilne wobec osób zaburzonych psychicznie. Collegium Medicum UJ. (1996).

4. Gierowski J.K.,Jaśkiewicz-Obydzyńska T., Najda M. (2008)Psychologia w postępowaniu karnym. Warszawa:Lexis. Cz.II. rozdz. 3,4,6 i 7.

5. Lipczyński A. (2007) Psychologia sądowa Warszaw, Delfin,

6. MacFarlane K i inn. (2002).: Przesłuchanie i diagnoza małego dziecka .Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa. .

7. Majchrzyk Z. (1995) : Motywacja zabójczyń. Alkohol i przemoc w rodzinie. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa. 8. Majchrzyk Z. (2001): Nieletni, młodociani i dorośli sprawcy zabójstw. IPiN , Warszawa.

9. Majchrzyk Z.( red.): Stany afektywne w opiniowaniu sądowo-psychiatryczno-psychiatrycznym. Wyd PTP, Warszawa. (1991)

10. Z.Majchrzyk (2008) Zabójczynie i zabójcy. Wyd. UKSW. Warszawa

11.Z. Majchrzyk (2012) Psychologia sadowa. Aktualne problemy opiniowania dorosłych. Wyd. UKSW, Warszawa.

12. Stanik J.M., Przybyła H.( 1981): Opinia biegłego psychologa w spawach karnych nieletnich. U.Śl, Katowice.

13. Stanik J..M., Majchrzyk Z. (red.): Etyczno- zawodowe problemy biegłego sądowego psychologa i psychiatry w praktyce sądowej. U .Śl. Katowice. 1995.

14. Stanik J.M., Majchrzyk Z. (red.): Przemoc w rodzinie: diagnoza, orzecznictwo, profilaktyka. Wydawnictwo Anima, Katowice 1998.

15.Stanik J.M., .Majchrzyk Z. (red.)::Psychologiczne i psychiatryczne opiniodawstwo sądowe w ramach nowych uregulowań prawnych ,Wydawnictwo Anima, Katowice 2001.

16. Stanik J.M. (red.). : Przestępczość nieletnich: aspekty psychospołeczne i prawne,Wyd. UŚl. Katowice 2005.

17. Stanik J.M.(red.) :Zastosowanie wybranych technik diagnostycznych w psychologicznej praktyce klinicznej i sądowej. Wyd. UŚL, Katowice 2006.

18.Stanik J. Psychologia sadowa. PWN 2013.

19.Toeplitz-Winiewska M.(2004) Etyczne problemy sądowej ekspertyzy psychologicznej W;J.Brzeziński, M.Toeplitz- Winiewska (red.) Etyczne dylematy psychologii. Warszawa Wyd. SWPS Academica

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.

2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.

3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.

Umiejętności

1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.

2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę dotyczącą poruszanego tematu.

3. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Kompetencje społeczne

1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.

2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób, w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu: Obecność na zajęciach, aktywność, kolokwium końcowe.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 35 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zajęcia prowadzone będą na platformie Teams wg planu zajęć

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a977f70bade9d41df8c73570a882507af%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=42fa837d-5623-48ae-ae59-0c3e81e1e0e2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zajęcia będą prowadzone na platformie Teams wg planu zajęć i terminów zjazdów

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a363abf62d5d343ca94327151b47252c5%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=cc334014-5da7-4458-9eef-3d0a02285b28&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla stacjonarnych 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Więcek-Durańska
Prowadzący grup: Anna Więcek-Durańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-1 (2025-04-18)