Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychology of Language and Communication Across Life-span: a Cross-cultural Approach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-PLC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychology of Language and Communication Across Life-span: a Cross-cultural Approach
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia

Udział w zajęciach: 20%

frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)

Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%

Lider dyskusji: 25%

prowadzenie dyskusji w jednej klasie

Recenzja artykułu: 15%

podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach

Ostateczny zapis 30%

(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):

Pełny opis:

opis szczegółowych treści programowych:

Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe.

Literatura:

Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.

Bloom, P. (2001). Précis of how children learn the meanings of words. Behavioral and brain Sciences, 24(6), 1095-1103.

Braginsky, M., Yurovsky, D., Marchman, V. A., & Frank, M. C. (2019). Consistency and variability in children’s word learning across languages. Open Mind, 3, 52-67.

Cenoz, J. (2013). The influence of bilingualism on third language acquisition: Focus on multilingualism. Language Teaching, 46(1), 71-86.

Clerkin, E. M., Hart, E., Rehg, J. M., Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Real-world visual statistics and infants' first-learned object names. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1711), 20160055.

Embick, D, White, Y and Tamminga, M (2020) Heritage languages and variation: Identifying shared factors. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000476

Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A test of the critical-period hypothesis for second-language acquisition. Psychological science, 14(1), 31-38.

Polinsky, M and Scontras, G (2020a) Understanding heritage languages. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000245

Surrain, S. (2018). ‘Spanish at home, English at school’: how perceptions of bilingualism shape family language policies among Spanish-speaking parents of preschoolers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-15.

Metody i kryteria oceniania:

sposoby pomiaru efektów kształcenia

Udział w zajęciach: 20%

frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)

Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%

Lider dyskusji: 25%

prowadzenie dyskusji w jednej klasie

Recenzja artykułu: 15%

podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach

Ostateczny zapis 30%

(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia

Udział w zajęciach: 20%

frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)

Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%

Lider dyskusji: 25%

prowadzenie dyskusji w jednej klasie

Recenzja artykułu: 15%

podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach

Ostateczny zapis 30%

(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):

Pełny opis:

opis szczegółowych treści programowych:

Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe.

Literatura:

Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.

Bloom, P. (2001). Précis of how children learn the meanings of words. Behavioral and brain Sciences, 24(6), 1095-1103.

Braginsky, M., Yurovsky, D., Marchman, V. A., & Frank, M. C. (2019). Consistency and variability in children’s word learning across languages. Open Mind, 3, 52-67.

Cenoz, J. (2013). The influence of bilingualism on third language acquisition: Focus on multilingualism. Language Teaching, 46(1), 71-86.

Clerkin, E. M., Hart, E., Rehg, J. M., Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Real-world visual statistics and infants' first-learned object names. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1711), 20160055.

Embick, D, White, Y and Tamminga, M (2020) Heritage languages and variation: Identifying shared factors. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000476

Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A test of the critical-period hypothesis for second-language acquisition. Psychological science, 14(1), 31-38.

Polinsky, M and Scontras, G (2020a) Understanding heritage languages. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000245

Surrain, S. (2018). ‘Spanish at home, English at school’: how perceptions of bilingualism shape family language policies among Spanish-speaking parents of preschoolers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-15.

Uwagi:

metody kształcenia oraz nakład pracy:

-mini wykłady

-dyskusje

-praca w grupach

-praca w parach

Nakład:

-przygotowanie do zajęć: ok. 15h

-udział w zajęciach: 30h

-esej zaliczeniowy: ok. 10h

materiały z zajęć dostępne będą na kanale MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOoKSh-65lL3jKjaqxkR-47ug1c6LL0FpzhumkTvEkWs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=df6889cb-8b2a-406e-ba6a-ad2465f4fa47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia

Udział w zajęciach: 20%

frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)

Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%

Lider dyskusji: 25%

prowadzenie dyskusji w jednej klasie

Recenzja artykułu: 15%

podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach

Ostateczny zapis 30%

(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):

Pełny opis:

opis szczegółowych treści programowych:

Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe.

Literatura:

Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.

Bloom, P. (2001). Précis of how children learn the meanings of words. Behavioral and brain Sciences, 24(6), 1095-1103.

Braginsky, M., Yurovsky, D., Marchman, V. A., & Frank, M. C. (2019). Consistency and variability in children’s word learning across languages. Open Mind, 3, 52-67.

Cenoz, J. (2013). The influence of bilingualism on third language acquisition: Focus on multilingualism. Language Teaching, 46(1), 71-86.

Clerkin, E. M., Hart, E., Rehg, J. M., Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Real-world visual statistics and infants' first-learned object names. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1711), 20160055.

Embick, D, White, Y and Tamminga, M (2020) Heritage languages and variation: Identifying shared factors. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000476

Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A test of the critical-period hypothesis for second-language acquisition. Psychological science, 14(1), 31-38.

Polinsky, M and Scontras, G (2020a) Understanding heritage languages. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000245

Surrain, S. (2018). ‘Spanish at home, English at school’: how perceptions of bilingualism shape family language policies among Spanish-speaking parents of preschoolers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-15.

Uwagi:

metody kształcenia oraz nakład pracy:

-mini wykłady

-dyskusje

-praca w grupach

-praca w parach

Nakład:

-przygotowanie do zajęć: ok. 15h

-udział w zajęciach: 30h

-esej zaliczeniowy: ok. 10h

materiały z zajęć dostępne będą na kanale MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aOoKSh-65lL3jKjaqxkR-47ug1c6LL0FpzhumkTvEkWs1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=df6889cb-8b2a-406e-ba6a-ad2465f4fa47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Banasik-Jemielniak
Prowadzący grup: Natalia Banasik-Jemielniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

sposoby pomiaru efektów kształcenia

Udział w zajęciach: 20%

frekwencja + aktywne uczestnictwo (komentowanie i zadawanie pytań na zajęciach, jeśli komuś się nie podoba, zamiast tego będzie możliwość napisania odpowiedzi)

Pytania tygodniowe (krótkie zadanie domowe): 10%

Lider dyskusji: 25%

prowadzenie dyskusji w jednej klasie

Recenzja artykułu: 15%

podsumowanie i przedstawienie jednej z referatów na zajęciach

Ostateczny zapis 30%

(esej na wybrany z omawianych na zajęciach temat, ok. 5 stron):

Pełny opis:

opis szczegółowych treści programowych:

Język ma kluczowe znaczenie dla poznania i funkcjonowania w społeczeństwie. Pozwala jednostkom i społecznościom wysyłać i odbierać niezwykle złożone informacje, a także umożliwia przekazywanie tych informacji z pokolenia na pokolenie. Odgrywa również rolę w tworzeniu więzi między jednostkami i grupami społecznymi oraz w postrzeganiu ich przez innych ludzi. Ten kurs wprowadzi studentów w wybrane podstawowe zagadnienia dotyczące natury używania języka w życiu codziennym. Na seminarium zgłębimy tematykę akwizycji/nabywania pierwszego języka, wielojęzyczności, nauki drugiego i obcego języka, teorii okresu krytycznego w nauce języków oraz pragmatyki komunikacji międzyludzkiej. Poznamy różnorodność metod wykorzystywanych w badaniach językowych, w tym eksperymenty psycholingwistyczne, podejście etnograficzne, jakościowe badania wywiadów i badania korpusowe.

Literatura:

Bergelson, E., & Swingley, D. (2012). At 6–9 months, human infants know the meanings of many common nouns. Proceedings of the National Academy of Sciences, 109(9), 3253-3258.

Bloom, P. (2001). Précis of how children learn the meanings of words. Behavioral and brain Sciences, 24(6), 1095-1103.

Braginsky, M., Yurovsky, D., Marchman, V. A., & Frank, M. C. (2019). Consistency and variability in children’s word learning across languages. Open Mind, 3, 52-67.

Cenoz, J. (2013). The influence of bilingualism on third language acquisition: Focus on multilingualism. Language Teaching, 46(1), 71-86.

Clerkin, E. M., Hart, E., Rehg, J. M., Yu, C., & Smith, L. B. (2017). Real-world visual statistics and infants' first-learned object names. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1711), 20160055.

Embick, D, White, Y and Tamminga, M (2020) Heritage languages and variation: Identifying shared factors. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000476

Hakuta, K., Bialystok, E., & Wiley, E. (2003). Critical evidence: A test of the critical-period hypothesis for second-language acquisition. Psychological science, 14(1), 31-38.

Polinsky, M and Scontras, G (2020a) Understanding heritage languages. Bilingualism: Language and Cognition. doi:10.1017/S1366728919000245

Surrain, S. (2018). ‘Spanish at home, English at school’: how perceptions of bilingualism shape family language policies among Spanish-speaking parents of preschoolers. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 1-15.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)