Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Małoletnie rodzicielstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-MRD1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Małoletnie rodzicielstwo
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 60 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: Jolanta Zozula
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- Pisemna praca zaliczeniowa na wybrany temat z zakresu analizowanej problematyki.

Pełny opis:

W ramach zajęć realizowane będą następujące treści:

1. Przyczyny i skala małoletniego rodzicielstwa w Polsce.

2. Sytuacja prawna małoletnich rodziców.

3. Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez małoletnich rodziców (obowiązki szkoły, znaczenie pomocy i wsparcia).

4. Zasady przeprowadzania badań oraz udzielania świadczeń zdrowotnych osobom małoletnim.

5. Sytuacja małoletnich rodziców przebywających w placówkach opiekuńczo - wychowawczych i resocjalizacyjnych.

6. Najczęstsze problemy małoletnich rodziców (zdrowotne, psychologiczne, finansowe, rodzinne, rówieśnicze),

7. Wsparcie małoletnich rodziców - potrzeby a rzeczywistość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny, Dz.U. 2020, poz. 1740 z późn. zm.

2. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. kodeks rodzinny i opiekuńczy, Dz.U. 2020, poz. 1359.

3. Ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, Dz.U. 1993, Nr 17, poz. 78.

4. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2020, poz. 821 z późn. zm.

5. Ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Dz.U. 2020, poz. 514 z późn. zm.

6. Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Dz.U. 2020, poz. 849.

7.. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, Dz.U. 2020, poz. 111 z późn. zm.

8. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, Dz.U. 2021, poz. 877.

9. Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, Dz.U. 2019, poz. 2407 z późn. zm.

10. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2020, poz. 1876 z późn. zm.

Literatura uzupełniająca:

1. Bieńko M. , Izdebski Z., Wąż K., Edukacja seksualna w polskiej szkole. Perspektywa uczniów i dyrektorów., Wyd. Difin S.A., Warszawa 2016.

2. Bidzan M. Nastoletnie rodzicielstwo. Perspektywa psychologiczna, Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk, 2013.

3. Ratajczak Ł. P., Rodzicielstwo osób niepełnoletnich, (w:) Matysiak – Błaszczyk A., Modrzewski J. (red.), Socjalizacja dysocjacyjna w doświadczeniu indywidualnym i społecznym: inspiracje teoretyczne i próby pedagogicznych ingerencji, Wyd. UAM, Poznań 2012, s. 223-239.

4. Zbierzchowska A., Rodziny pochodzenia nastoletnich matek i ojców – funkcjonowanie, zasoby, wsparcie, Pedagogika Społeczna, 2020, Nr 2 (76), s. 115-136.

5. Kempińska U., Niepełnoletnie ojcostwo – przegląd badań, Pedagogika Społeczna 2020, Nr 2 (76), s. 137-152.

Uwagi:

Stosowane metody kształcenia:

- wykład

- prezentacja multimedialna

Nakład pracy studenta - 1 pkt ECTS:

- 15 godz. kontaktowych,

- 10 godz. zapoznanie się z literaturą

- 5 godz. przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Zozula
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)