Kultura i klimat szkoły. Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej placówki edukacyjnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-KKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura i klimat szkoły. Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej placówki edukacyjnej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 6 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy kultury i klimatu placówki edukacyjnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć będzie uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy i analizy kultury i klimatu placówki edukacyjnej. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: „Intelektualne” i „emocjonalne” podejście do kultury szkoły. Klimat szkoły jako społeczna atmosfera środowiska edukacyjnego. Typy kultur szkoły. Badanie kultury i klimatu szkoły. Klimat społeczny szkoły, który chroni przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Klimat społeczny klasy. Rola nauczyciela – wychowawcy. Ocena działań szkoły na rzecz budowania przyjaznego klimatu społecznego. System norm i zasad bezpiecznej i przyjaznej szkoły. |
|
Literatura: |
Cameron K.S., Quinn R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer Czerepaniak-Walczak M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A. (2015). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kulesza M. (2011). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Nowosad I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Nowosad I. (2018). Kultura szkoły versus klimat szkoły. Kultura i Edukacja, nr 1 (119), s. 41–53. Petlak E., Fenyvesiova L. (2012), Przyjazna szkoła. Kraków: Petrus Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Sajdak A., (2005)(red.), Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Krajów: Wydawnictwo UJ Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U. (2018). Model kultury szkoły La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego: Holistyczne i analityczne podejście do badania środowiska szkolnego. Seminare. Poszukiwana naukowe, t. 39, nr 1, s. 105-117. |
|
Uwagi: |
Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2fe93c288594df9acc7c934236a9992%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=01a8df0d-c980-4836-9710-796a94a9a823&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Kryteria: obecność, aktywność, projekt (do wyboru) 1. Projekt pt. Diagnoza kultury/klimatu szkoły – projekt powinien polegać na zdiagnozowaniu za pomocą wybranej metod/y kultury lub/i klimatu szkoły. Efektem powinna być prezentacja kultury danej szkoły (lub/i klimatu) oraz sformułowanie wniosków praktycznych dla danej placówki lub ogólnie. 2. Projekt pt. Przykład dobrej praktyki „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – projekt powinien polegać na zaprezentowaniu szkoły, która dba/zabiega o kształtowanie pozytywnego, odpowiedniego klimatu szkoły. Należy przedstawić, w jaki sposób dana placówka to robi, jakie są tego efekty; wyciągnąć wnioski. Projekt należy zaprezentować na zajęciach oraz złożyć w formie pisemnej (jako sprawozdanie). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Tłuściak-Deliowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Opis przedmiotu: Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć będzie uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy oraz analizy kultury i klimatu placówki edukacyjnej. Warunki zaliczenia (ZO): · obecność (2 nieobecności możliwe); · aktywność na zajęciach, wywiązywanie się z bieżących zadań; · projekt (do wyboru): „Diagnoza kultury/klimatu szkoły” lub przykład dobrej praktyki „Przyjazna i bezpieczna szkoła”. Projekt należy zaprezentować na zajęciach (terminy prezentacji zostaną ustalone wspólnie) oraz złożyć w formie pisemnej jako sprawozdanie z realizacji projektu. |
|
Pełny opis: |
1. Kultura szkoły, jej typy, funkcje i elementy. 2. Diagnozowanie kultury szkoły. 3. Kultura współpracy w szkole; współpraca w gronie pedagogicznym, współpraca szkoła – dom; współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym. 4. Klimat szkoły jako społeczna atmosfera środowiska edukacyjnego; klimat klasy. 5. Badanie klimatu szkoły; klimat społeczny szkoły, który chroni przed podejmowaniem zachowań ryzykownych; 6. Bezpieczeństwo w szkole - przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A. (2015). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2023). Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze. Warszawa: Wydawnictwo APS. Cameron K.S., Quinn R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer Nowosad I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kulesza M. (2011). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ. Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. Literatura uzupełniająca: Nowosad I. (2018). Kultura szkoły versus klimat szkoły. Kultura i Edukacja, 1 (119), s. 41–53. Petlak E., Fenyvesiova L. (2012), Przyjazna szkoła. Kraków: Petrus Sajdak A. (2005) (red.), Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Krajów: Wydawnictwo UJ |
|
Uwagi: |
Stosowane metody uczenia się: - rozmowa kierowana - dyskusja - praca z tekstem - analiza przypadków - gry dydaktyczne - metoda projektu Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10 liczba godzin potrzebnych do zrealizowania projektu na zaliczenie: 20 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.