Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Integracja sensoryczna jako metoda wspomagająca w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-ISM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Integracja sensoryczna jako metoda wspomagająca w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, 5-l niestacjonarne jednolite mgr
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przdmiotu:

- przygotowanie ćwiczeń na zajęciach w tym planu terapeutycznego

- aktywność na zajęciach

- obecność na zajęciach

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej

2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów

3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym

4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka

5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD i niepełnosprawności intelektualnej

6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD, niepełnosprawność intektualna)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego

Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa.

Literatura uzupełniająca:

Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa.

Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce.

Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Metody kształcenia:

metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 24

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 26h

Przygotowanie ćwiczeń na zajęciach: 15

Przygotowanie planu: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin, 31 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)