Integracja sensoryczna jako metoda wspomagająca w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-ISM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Integracja sensoryczna jako metoda wspomagająca w pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla 10 sem. (PC) pedagogiki specjalnej, 5-l niestacjonarne jednolite mgr |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zaliczenie przdmiotu: - przygotowanie ćwiczeń na zajęciach w tym planu terapeutycznego - aktywność na zajęciach - obecność na zajęciach Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Podstawowe założenia teoretyczne integracji sensorycznej 2. Budowa i funkcje poszczególnych zmysłów 3. Analiza zaburzeń i ich symptomów u dzieci z SPD: dzieci z zaburzeniami modalności, zaburzenia dyskryminacji sensorycznej, zaburzenia motoryczne o podłożu sensorycznym 4. Diagnoza dziecka (wywiad z rodzicami, elementy skali obserwacji klinicznej, wybrane elementy) – ocena dziecka 5. Projektowanie planu pracy terapeutycznej dla dziecka z zaburzeniami SPD i niepełnosprawności intelektualnej 6. Zaburzenia SPD a zaburzenia rozwoju dzieci (np. autyzm, dysleksja, MPD, niepełnosprawność intektualna) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego Maas V.(1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Delaney T. (2016). 101 ćwiczeń gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej. Wyd. Harmonia, Gdańsk. Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa. Maas V.(2007). Integracja sensoryczna a neuronauka. Wyd. WSiP, Warszawa. Pauli S., Kisch A.(2004). Co się dzieje z moim dzieckiem? Zaburzenia rozwoju ruchowego i postrzegania, Warszawa. Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa. Wagner E.(2002), Patrzeć-słyszeć-czuć. Zabawy rozwijające zmysły dla dzieci w wieku od 3 do 8 lat. Wyd. Jedność, Kielce. Wiśniewska M. (2008). Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Poradnik dla rodziców i terapeutów. Wyd. Impuls, Kraków. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metody poglądowe, metody praktyczne, analiza indywidualnych przypadków Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 24 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 26h Przygotowanie ćwiczeń na zajęciach: 15 Przygotowanie planu: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin, 31 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.