Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Godność, intymność rozwój seksualny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-GOI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Godność, intymność rozwój seksualny
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) nirstacjonarne I stopnia
Fakultatywne dla 5 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 42 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych (wkład pracy, zaangażowanie, wykorzystanie źródeł - przygotowanie eseju)

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Zasady przygotowania eseju

1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić).

2. Esej powinien mieć objętość minimum 5 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,

interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm).

3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju).

4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię.

5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów.

6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.).

7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu.

Pełny opis:

Opis szczegółowych treści programowych:

Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej

Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju.

Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży.

Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze

Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące.

Rodzina.•

Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny).

Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci.

Szkoła

Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista.

Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna?

Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania.

Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej).

Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami.

Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Seksualność a niepełnosprawność.

Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"?

Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie.

Literatura:

Literatura proponowana:

• Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39)

• Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46)

• Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014

• Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004

• Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl

• Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej

• Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4

• Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010

• Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - nauczanie problemowe.

Godziny kontaktowe

- wykłady: 30 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy), napisanie końcowego eseju - 35 godzin

Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin

Liczba punktów ECTS – 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW UCZENIA (w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji):

- ocena wykonania prac cząstkowych (wkład pracy, zaangażowanie, wykorzystanie źródeł - przygotowanie eseju)

- sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne),

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Zasady przygotowania eseju

1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić).

2. Esej powinien mieć objętość minimum 5 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,

interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm).

3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju).

4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię.

5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów.

6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.).

7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu.

Pełny opis:

Opis szczegółowych treści programowych:

Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej

Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju.

Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży.

Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze

Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące.

Rodzina.•

Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny).

Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci.

Szkoła

Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista.

Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna?

Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania.

Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej).

Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami.

Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Seksualność a niepełnosprawność.

Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"?

Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie.

Literatura:

Literatura proponowana:

• Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39)

• Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46)

• Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014

• Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004

• Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl

• Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej

• Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4

• Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010

• Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - nauczanie problemowe.

Godziny kontaktowe

- wykłady: 18 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy), napisanie końcowego eseju - 47 godziny.

Łączna liczba godzin aktywności - 65 godzin

Liczba punktów ECTS – 3.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)