Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-GIR2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Wiedza

- liczba punktów uzyskanych podczas prac zaliczeniowych

- ocena poziomu merytorycznego przygotowanych prac na wybrany temat

- obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach

- suma nieobecności w trakcie zajęć

Umiejętności

- ocena umiejętności posługiwania się źródłami wiedzy

- ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej do sytuacji życiowych, przełożenia wiedzy teoretycznej na realizację zadań praktycznych.

- ocena poziomu merytorycznego udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć,

Kompetencje społeczne:

- ocena zaangażowania w uczestniczenie w dyskursie prowadzonym podczas zajęć;

- ocena zaangażowania w prace grupowe realizowane podczas zajęć

Pełny opis:

Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczej i wychowawczej jest niezmiernie ważnym zagadnieniem.

W dalszym ciągu jeszcze spotykamy się ze swoistym tabu w sygnalizowanym obszarze. Występuje brak umiejętności lub lęk przed budowaniem właściwych społecznie relacji, będących odpowiedzią na ludzkie potrzeby, w tym m.in. pensjonariuszy domów pomocy społecznej z niepełnosprawnością intelektualną, dotkniętych chorobą psychiczną, czy wychowanków placówek pieczy zastępczej, nie w pełni przygotowywanych do samodzielnego i odpowiedzialnego życia.

Treści programowe:

· Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej

· Edukacja seksualna jako element wspierania rozwoju

· Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego

· Wiktymizacja wychowanków pieczy zastępczej

· Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

· DeklaracjaPrawSeksualnych Declaration of Sexual Rights (World Association for Sexology 2002)

· Seksualność a niepełnosprawność

· Rola rodziców, opiekunów w rozwoju intymności u osób z niepełnosprawnościami

· Niebezpieczeństwo sytuacji intymnych w pracy wychowawczej i opiekuńczej. Określanie granic. Zasady postępowania

· Standardy edukacji seksualnej w Europie

Literatura:

Wybrana

• Dorastanie do miłości : propozycje działań wychowawczych dla uczniów kl. IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych / Maria Kwiek, Iwona Nowak. - Wyd. 2. - Wrocław : Oficyna Współczesna, 1994

• Edukacja czy deprawacja? / Dorota Kornas-Biela // Wychowawca. - 2015, nr 5

• Historia wychowania seksualnego w Polsce w latach 1925-2000 / Mirosława Furmanowska / Przegląd Historyczno-Oświatowy. - 2001

• O seksie w szkole? Ale jak? / Blandyna Kołodziej, Renata Krupa // W: Wezwani do działania : zasoby społeczne w profilaktyce zachowań destrukcyjnych / red. Iwona Niewiadomska, Mirosław Kalinowski. - Lublin : Wydaw. KUL, 2010

• Rola i miejsce edukacji seksualnej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej specjalnej Soczka Zuzanna - Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania 2019 | 2(31) | 95-121

• Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Monika Parchomiuk - IMPULS, 2017

• Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4

• Trudne tematy : propozycje godzin wychowawczych / Ewa Grzesiak, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005.

• Wybrane aspekty seksualności człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Czesław Gerard Tobola - Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2018 | nr 29 |

• Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym / Mirosława Huszcz. - Warszawa : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 1999.

Po wcześniejszym uzgodnieniu z grupą studencką literatura oraz zakres tematyczny może ulec nieznacznej modyfikacji w trakcie roku akademickiego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:
Pełny opis:

Opis szczegółowych treści programowych:

Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej

Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju.

Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży.

Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze

Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące.

Rodzina.•

Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny).

Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci.

Szkoła

Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista.

Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna?

Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania.

Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej).

Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami.

Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej.

Seksualność a niepełnosprawność.

Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"?

Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie.

Literatura:

Literatura proponowana:

· Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39)

· Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46)

· Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014

· Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004

· Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl

· Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej

· Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4

· Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010

· Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010

Uwagi:

Opis metod kształcenia (uczenia się):

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym:

- metody dydaktyczne podające: - opis, - opowiadanie, - pogadanka, - dyskusja kierowana.

- metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - klasyczna problemowa, - referatu, - praca z tekstem, -prezentacja, - analiza przypadków, - refleksja krytyczna,

- prezentacja referatu przygotowanego przez uczestników/czki zajęć w oparciu o analizę tekstów z piśmiennictwa tematycznego

- udział w dyskusjach, krytyczna ocena treści przedmiotowych w oparciu o materiał teoretyczny oraz doświadczenia praktyczne, obserwację otaczającej rzeczywistości edukacyjnej

Nakład pracy studenta/tki:

(z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = ok 25 godzin aktywności):

Godziny kontaktowe

- ćwiczenia: 15 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 20 godzin

Lektura i przygotowanie pisemnej refleksji - 5.

Łączna liczba godzin aktywności - 55 godzin

Liczba punktów ECTS – 2.

Zasady przygotowania eseju

1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić).

2. Esej powinien mieć objętość minimum 4 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12,

interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm).

3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju).

4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię.

5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów.

6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.).

7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-3 (2024-06-10)