Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-GIR2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Wiedza - liczba punktów uzyskanych podczas prac zaliczeniowych - ocena poziomu merytorycznego przygotowanych prac na wybrany temat - obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach - suma nieobecności w trakcie zajęć Umiejętności - ocena umiejętności posługiwania się źródłami wiedzy - ocena umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej do sytuacji życiowych, przełożenia wiedzy teoretycznej na realizację zadań praktycznych. - ocena poziomu merytorycznego udziału w aktywnościach realizowanych podczas zajęć, Kompetencje społeczne: - ocena zaangażowania w uczestniczenie w dyskursie prowadzonym podczas zajęć; - ocena zaangażowania w prace grupowe realizowane podczas zajęć |
Pełny opis: |
Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczej i wychowawczej jest niezmiernie ważnym zagadnieniem. W dalszym ciągu jeszcze spotykamy się ze swoistym tabu w sygnalizowanym obszarze. Występuje brak umiejętności lub lęk przed budowaniem właściwych społecznie relacji, będących odpowiedzią na ludzkie potrzeby, w tym m.in. pensjonariuszy domów pomocy społecznej z niepełnosprawnością intelektualną, dotkniętych chorobą psychiczną, czy wychowanków placówek pieczy zastępczej, nie w pełni przygotowywanych do samodzielnego i odpowiedzialnego życia. Treści programowe: · Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej · Edukacja seksualna jako element wspierania rozwoju · Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego · Wiktymizacja wychowanków pieczy zastępczej · Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych · DeklaracjaPrawSeksualnych Declaration of Sexual Rights (World Association for Sexology 2002) · Seksualność a niepełnosprawność · Rola rodziców, opiekunów w rozwoju intymności u osób z niepełnosprawnościami · Niebezpieczeństwo sytuacji intymnych w pracy wychowawczej i opiekuńczej. Określanie granic. Zasady postępowania · Standardy edukacji seksualnej w Europie |
Literatura: |
Wybrana • Dorastanie do miłości : propozycje działań wychowawczych dla uczniów kl. IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych / Maria Kwiek, Iwona Nowak. - Wyd. 2. - Wrocław : Oficyna Współczesna, 1994 • Edukacja czy deprawacja? / Dorota Kornas-Biela // Wychowawca. - 2015, nr 5 • Historia wychowania seksualnego w Polsce w latach 1925-2000 / Mirosława Furmanowska / Przegląd Historyczno-Oświatowy. - 2001 • O seksie w szkole? Ale jak? / Blandyna Kołodziej, Renata Krupa // W: Wezwani do działania : zasoby społeczne w profilaktyce zachowań destrukcyjnych / red. Iwona Niewiadomska, Mirosław Kalinowski. - Lublin : Wydaw. KUL, 2010 • Rola i miejsce edukacji seksualnej dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w szkole podstawowej specjalnej Soczka Zuzanna - Niepełnosprawność - zagadnienia, problemy, rozwiązania 2019 | 2(31) | 95-121 • Seksualność człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Monika Parchomiuk - IMPULS, 2017 • Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4 • Trudne tematy : propozycje godzin wychowawczych / Ewa Grzesiak, Renata Janicka-Szyszko, Magdalena Steblecka. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005. • Wybrane aspekty seksualności człowieka z niepełnosprawnością intelektualną Czesław Gerard Tobola - Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy 2018 | nr 29 | • Wychowanie seksualne dzieci specjalnej troski w młodszym wieku szkolnym / Mirosława Huszcz. - Warszawa : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, 1999. Po wcześniejszym uzgodnieniu z grupą studencką literatura oraz zakres tematyczny może ulec nieznacznej modyfikacji w trakcie roku akademickiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: | ||
Pełny opis: |
Opis szczegółowych treści programowych: Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej Standardy edukacji seksualnej. Edukacja seksualna jako element wspierania w rozwoju. Media (Internet, telewizja, gry elektroniczne, prasa) - godność, intymność, rozwój seksualny dzieci i młodzieży. Zagrożenia - charakterystyka zjawisk, dane statystyczne, tendencje. Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne, chroniące i lecznicze Inne miejsca stwarzające zagrożenia (np. galerie handlowe, miejsca i centra rozrywki). Ofiary i sprawcy. Przykłady z praktyki - działania profilaktyczne i chroniące. Rodzina.• Funkcje i zadania rodziny (i placówek wsparcia wobec rodziny). Wychowanie i edukacja (seksualna) w rodzinie. Charakterystyka zagadnień, w tym w odniesieniu do rodzin tzw. "zdrowych" i dysfunkcyjnych. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego. Ofiary i sprawcy. Ochrona dzieci. Szkoła Cele i zadania placówek edukacyjnych. Rola założona, a rzeczywista. Wychowanie do życia w rodzinie, czy edukacja seksualna? Współpraca szkoły i rodziny. Procedury, zasady i praktyka postępowania. Placówki wsparcia (poprawcze, wychowawcze, opiekuńczo-wychowawcze, pieczy zastępczej, pomocy społecznej). Funkcje, role, zadania. Współpraca z rodziną, szkołą i innymi instytucjami. Wiktymizacja na tle seksualnym wychowanek i wychowanków placówek wsparcia. Skala zjawiska - tendencje, dane statystyczne, przykłady. Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej. Seksualność a niepełnosprawność. Osoba z niepełnosprawnością jako "osoba seksualna", czy "aseksualna"? Osoby z niepełnosprawnościami jako pacjenci (placówek medycznych), mieszkańcy (domów pomocy społecznej), wychowanki i wychowankowie (instytucji wsparcia). Prawa OzN i ich respektowanie. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: · Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39) · Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46) · Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014 · Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004 · Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl · Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej · Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4 · Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010 · Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia (uczenia się): Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, w tym: - metody dydaktyczne podające: - opis, - opowiadanie, - pogadanka, - dyskusja kierowana. - metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - klasyczna problemowa, - referatu, - praca z tekstem, -prezentacja, - analiza przypadków, - refleksja krytyczna, - prezentacja referatu przygotowanego przez uczestników/czki zajęć w oparciu o analizę tekstów z piśmiennictwa tematycznego - udział w dyskusjach, krytyczna ocena treści przedmiotowych w oparciu o materiał teoretyczny oraz doświadczenia praktyczne, obserwację otaczającej rzeczywistości edukacyjnej Nakład pracy studenta/tki: (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = ok 25 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 15 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 20 godzin Lektura i przygotowanie pisemnej refleksji - 5. Łączna liczba godzin aktywności - 55 godzin Liczba punktów ECTS – 2. Zasady przygotowania eseju 1 W eseju Autor/ka powinien/na sformułować problem, czyli postawić tezę/zy, którą/re będzie się starał/a zweryfikować (udowodnić lub obalić). 2. Esej powinien mieć objętość minimum 4 stron standardowego tekstu, tj. praca nie powinna być mniejsza niż 10 000 znaków ze spacjami (wliczając przypisy). Czcionka: Times New Roman Normal, rozmiar 12, interlinia: 1,5 wiersza, marginesy standardowe (górne, dolne, lewe i prawe: 2,5 cm). 3. Esej powinien zawierać spis wykorzystanej literatury - bibliografię (przy czym - objętość bibliografii nie wlicza się w ogólną objętość eseju). 4. Struktura eseju powinna obejmować: wstęp, rozwinięcie, zakończenie oraz bibliografię. 5. Literatura przedmiotowa eseju powinna obejmować pozycje książkowe oraz z artykułów. 6. Esej musi być opatrzony dolnymi przypisami (bibliograficznymi, źródłowymi i/lub odsyłającymi): publikacje zwarte - inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł pisany kursywą, miejsce i rok wydania, wydawca, numer strony; artykuły pochodzące z czasopism: inicjał imienia i nazwisko autora, tytuł artykułu, tytuł czasopisma w cudzysłowie, rok wydania, numer, numer strony; strony internetowe: pełny adres strony wraz z datą jej użycia, np. http://www.sejm.gov.pl/projekty/legislacja, (dostęp:25.01.2024r.). 7. Esej nie może być napisany poprzez wykorzystanie Sztucznej Inteligencji (AI). Uprawdopodobnione podejrzenie tego rodzaju zdyskwalifikuje pracę i będzie podstawą nie zaliczenia przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.