Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonalna ocena widzenia w kontekście trudności w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-FOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonalna ocena widzenia w kontekście trudności w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne.

Pełny opis:

Treści:

1. Prawidłowości i zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym.

2. Wpływ zaburzeń widzenia na naukę czytania i pisania.

3. Wady wzroku i zaburzenia widzenia typowe dla wieku szkolnego - wykrywanie, korygowanie, terapia.

4. Badania przesiewowe w zakresie funkcji wzrokowych i parametrów widzenia, które może przeprowadzić nauczyciel: ocena ruchomości oczu, ocena zbieżności i akomodacji, ocena ostrości wzroku za pomocą tablic, ocena widzenia barw (wykrywanie daltonizmu), ocena widzenia stereoskopowego.

5. Różnicowanie dysleksji i optodysleksji (zaburzeń w zakresie czytania wynikających z zaburzeń widzenia).

6. Trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci z dysleksją i u dzieci z optodysleksją.

Literatura:

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja i ćwiczenia w wykorzystaniu testów diagnostycznych.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład): 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie się do egzaminu:10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 45h

Liczba punktów ECTS: 2.

W dniu 21.02.2022 r, zajęcia odbywają się z wykorzystaniem MS Teams. Link do zajęć:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a63zHI_uKh-21mGC-fFuEcrr5Af7aQS4j-s677_nw9eg1%40thread.tacv2/1645215829693?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22d3c4fa2d-b6f9-4d0b-80b7-2d33cdf5ea3a%22%7d

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Prowadzący grup: Małgorzata Walkiewicz-Krutak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne.

Pełny opis:

Treści:

1. Prawidłowości i zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym.

2. Wpływ zaburzeń widzenia na naukę czytania i pisania.

3. Wady wzroku i zaburzenia widzenia typowe dla wieku szkolnego - wykrywanie, korygowanie, terapia.

4. Badania przesiewowe w zakresie funkcji wzrokowych i parametrów widzenia, które może przeprowadzić nauczyciel: ocena ruchomości oczu, ocena zbieżności i akomodacji, ocena ostrości wzroku za pomocą tablic, ocena widzenia barw (wykrywanie daltonizmu), ocena widzenia stereoskopowego.

5. Różnicowanie dysleksji i optodysleksji (zaburzeń w zakresie czytania wynikających z zaburzeń widzenia).

6. Trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci z dysleksją i u dzieci z optodysleksją.

Literatura:

Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja i ćwiczenia w wykorzystaniu testów diagnostycznych.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład): 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do egzaminu:5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h

Liczba punktów ECTS: 2.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)