Funkcjonalna ocena widzenia w kontekście trudności w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-FOW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonalna ocena widzenia w kontekście trudności w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Prawidłowości i zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym. 2. Wpływ zaburzeń widzenia na naukę czytania i pisania. 3. Wady wzroku i zaburzenia widzenia typowe dla wieku szkolnego - wykrywanie, korygowanie, terapia. 4. Badania przesiewowe w zakresie funkcji wzrokowych i parametrów widzenia, które może przeprowadzić nauczyciel: ocena ruchomości oczu, ocena zbieżności i akomodacji, ocena ostrości wzroku za pomocą tablic, ocena widzenia barw (wykrywanie daltonizmu), ocena widzenia stereoskopowego. 5. Różnicowanie dysleksji i optodysleksji (zaburzeń w zakresie czytania wynikających z zaburzeń widzenia). 6. Trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci z dysleksją i u dzieci z optodysleksją. |
|
Literatura: |
Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja i ćwiczenia w wykorzystaniu testów diagnostycznych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład): 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie się do egzaminu:10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 45h Liczba punktów ECTS: 2. W dniu 21.02.2022 r, zajęcia odbywają się z wykorzystaniem MS Teams. Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a63zHI_uKh-21mGC-fFuEcrr5Af7aQS4j-s677_nw9eg1%40thread.tacv2/1645215829693?context=%7b%22Tid%22%3a%22aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%22%2c%22Oid%22%3a%22d3c4fa2d-b6f9-4d0b-80b7-2d33cdf5ea3a%22%7d |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Walkiewicz-Krutak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: kolokwium pisemne. |
|
Pełny opis: |
Treści: 1. Prawidłowości i zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym. 2. Wpływ zaburzeń widzenia na naukę czytania i pisania. 3. Wady wzroku i zaburzenia widzenia typowe dla wieku szkolnego - wykrywanie, korygowanie, terapia. 4. Badania przesiewowe w zakresie funkcji wzrokowych i parametrów widzenia, które może przeprowadzić nauczyciel: ocena ruchomości oczu, ocena zbieżności i akomodacji, ocena ostrości wzroku za pomocą tablic, ocena widzenia barw (wykrywanie daltonizmu), ocena widzenia stereoskopowego. 5. Różnicowanie dysleksji i optodysleksji (zaburzeń w zakresie czytania wynikających z zaburzeń widzenia). 6. Trudności w rozwoju percepcji wzrokowej u dzieci z dysleksją i u dzieci z optodysleksją. |
|
Literatura: |
Walkiewicz-Krutak M. (2020). Zaburzenia funkcji wzrokowych u dzieci w wieku szkolnym oraz ich wpływ na naukę czytania i pisania. Forum Pedagogiczne, 2(10), 61-74. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja i ćwiczenia w wykorzystaniu testów diagnostycznych. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład): 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do egzaminu:5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 30h Liczba punktów ECTS: 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.