Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Forms of Abuse and Neglect Against Children

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-FAN1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Forms of Abuse and Neglect Against Children
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 5 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Fakultatywne dla 5 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czyżewska, Maria Zsögön
Prowadzący grup: Monika Czyżewska, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs ten obejmuje problematykę znęcania się nad dziećmi w szerokich ramach społeczno-kulturowych, włączając w to kluczowe tematy, takie jak definicje znęcania się i zaniedbywania, rodzin wieloproblemowych, rolę kapitału społecznego i społeczności lokalnych, ramy prawne zapobiegania przemocy w rodzinie oraz współpracę między zespołami multidyscyplinarnymi. Zajmuje się również międzynarodowymi dokumentami prawnymi, takimi jak Konwencja o prawach dziecka, i bada kwestie znęcania się nad dziećmi w Ameryce Łacińskiej, w tym pracę dzieci, małżeństwa, wykorzystywanie i przemoc w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem regionów peryferyjnych.

Opis sposobu pomiaru efektów kształcenia:

ocena prezentacji przygotowanej w małych zespołach

Pełny opis:

Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu znęcania się nad dziećmi w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym zostaną poruszone następujące zagadnienia:

- zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne znęcania się nad dziećmi i zaniedbywania ich,

- problem rodziny wieloproblemowej,

- kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w zapobieganiu znęcaniu się nad dziećmi,

- współpraca służb w zapobieganiu znęcaniu się nad dziećmi (zespoły multidyscyplinarne),

- system prawny zapobiegania przemocy w rodzinie,

- typologia barier w interwencjach,

- modele informowania o podejrzeniu znęcania się nad dziećmi przez profesjonalistów,

- zasada dobra dziecka kontra zasada dobra rodziny.

- znaczenie Konwencji o prawach dziecka i innych międzynarodowych dokumentów prawnych.

Przeanalizujemy również sytuacje znęcania się nad dziećmi i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, w szczególności różne formy eksploatacji dzieci: pracę dzieci, małżeństwa dzieci, formy współczesnego niewolnictwa, wykorzystywanie i nadużycia seksualne, dzieci uchodźców, przemoc w szkole, cyberprzemoc, szkołę w kontekście konfliktów zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Ameryce Łacińskiej i innych regionach peryferyjnych.

Literatura:

McDonald K. C. (2007). Child abuse: approach and management. American family physician, 75(2), 221–228.

https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2007/0115/p221.pdf

Nemeroff C. B. (2016). Paradise Lost: The Neurobiological and Clinical Consequences of Child Abuse and Neglect. Neuron, 89(5), 892–909. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.01.019

https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S0896-6273%2816%2900020-9

Walsh, K., Eggins, E., Hine, L., Mathews, B., Kenny, M. C., Howard, S., Ayling, N., Dallaston, E., Pink, E., & Vagenas, D. (2022). Child protection training for professionals to improve reporting of child abuse and neglect. The Cochrane database of systematic reviews, 7(7), CD011775. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011775.pub2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9301923/pdf/CD011775.pdf

Zeanah CH, Humphreys KL. Child Abuse and Neglect. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2018 Sep;57(9):637-644. doi: 10.1016/j.jaac.2018.06.007.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6615750/pdf/nihms-1038577.pdf

Uwagi:

Zagadnienia merytoryczne zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większa część seminarium poświęcona będzie aktywnemu uczestnictwu studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji. Studenci będą zachęcani do udzielania sobie nawzajem informacji zwrotnych od rówieśników.

METODY KSZTAŁCENIA

wykład aktywizujący

dyskusja

praca zespołowa

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz.

Przygotowanie prezentacji: 5 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)