Forms of Abuse and Neglect Against Children
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-FAN1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Forms of Abuse and Neglect Against Children |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 5 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia Fakultatywne dla 5 sem. (PZ) pedagogika zdolności i informatyki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Czyżewska, Maria Zsögön | |
Prowadzący grup: | Monika Czyżewska, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs ten obejmuje problematykę znęcania się nad dziećmi w szerokich ramach społeczno-kulturowych, włączając w to kluczowe tematy, takie jak definicje znęcania się i zaniedbywania, rodzin wieloproblemowych, rolę kapitału społecznego i społeczności lokalnych, ramy prawne zapobiegania przemocy w rodzinie oraz współpracę między zespołami multidyscyplinarnymi. Zajmuje się również międzynarodowymi dokumentami prawnymi, takimi jak Konwencja o prawach dziecka, i bada kwestie znęcania się nad dziećmi w Ameryce Łacińskiej, w tym pracę dzieci, małżeństwa, wykorzystywanie i przemoc w szkole, ze szczególnym uwzględnieniem regionów peryferyjnych. Opis sposobu pomiaru efektów kształcenia: ocena prezentacji przygotowanej w małych zespołach |
|
Pełny opis: |
Konwersatorium ma na celu przedstawienie zarysu problemu znęcania się nad dziećmi w szerokim kontekście społeczno-kulturowym. W związku z tym zostaną poruszone następujące zagadnienia: - zagadnienia pojęciowe i rozróżnienia terminologiczne znęcania się nad dziećmi i zaniedbywania ich, - problem rodziny wieloproblemowej, - kapitał społeczny i rola społeczności lokalnej w zapobieganiu znęcaniu się nad dziećmi, - współpraca służb w zapobieganiu znęcaniu się nad dziećmi (zespoły multidyscyplinarne), - system prawny zapobiegania przemocy w rodzinie, - typologia barier w interwencjach, - modele informowania o podejrzeniu znęcania się nad dziećmi przez profesjonalistów, - zasada dobra dziecka kontra zasada dobra rodziny. - znaczenie Konwencji o prawach dziecka i innych międzynarodowych dokumentów prawnych. Przeanalizujemy również sytuacje znęcania się nad dziećmi i przemocy wobec dzieci z Ameryki Łacińskiej, w szczególności różne formy eksploatacji dzieci: pracę dzieci, małżeństwa dzieci, formy współczesnego niewolnictwa, wykorzystywanie i nadużycia seksualne, dzieci uchodźców, przemoc w szkole, cyberprzemoc, szkołę w kontekście konfliktów zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji w Ameryce Łacińskiej i innych regionach peryferyjnych. |
|
Literatura: |
McDonald K. C. (2007). Child abuse: approach and management. American family physician, 75(2), 221–228. https://www.aafp.org/pubs/afp/issues/2007/0115/p221.pdf Nemeroff C. B. (2016). Paradise Lost: The Neurobiological and Clinical Consequences of Child Abuse and Neglect. Neuron, 89(5), 892–909. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2016.01.019 https://www.cell.com/action/showPdf?pii=S0896-6273%2816%2900020-9 Walsh, K., Eggins, E., Hine, L., Mathews, B., Kenny, M. C., Howard, S., Ayling, N., Dallaston, E., Pink, E., & Vagenas, D. (2022). Child protection training for professionals to improve reporting of child abuse and neglect. The Cochrane database of systematic reviews, 7(7), CD011775. https://doi.org/10.1002/14651858.CD011775.pub2 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9301923/pdf/CD011775.pdf Zeanah CH, Humphreys KL. Child Abuse and Neglect. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2018 Sep;57(9):637-644. doi: 10.1016/j.jaac.2018.06.007. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6615750/pdf/nihms-1038577.pdf |
|
Uwagi: |
Zagadnienia merytoryczne zostaną przedstawione w formie krótkiego wprowadzenia, natomiast większa część seminarium poświęcona będzie aktywnemu uczestnictwu studentów w formie ćwiczeń interaktywnych, zadań grupowych, dyskusji. Studenci będą zachęcani do udzielania sobie nawzajem informacji zwrotnych od rówieśników. METODY KSZTAŁCENIA wykład aktywizujący dyskusja praca zespołowa SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS: 2 Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje): 15 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 godz. Przygotowanie prezentacji: 5 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.