Dogoterapia. Wprowadzenie do kynopedagogiki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-DWK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dogoterapia. Wprowadzenie do kynopedagogiki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 52 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: wiedza - kolokwium pisemne, umiejętności - dyskusja, kompetencje społeczne - pogłębiona świadomość znaczenia dogoterapii w wspieraniu osoby z niepełnosprawnością. |
|
Pełny opis: |
1. Historia kontaktów człowiek - pies. 2. Społeczny obraz psa w systemach religijnych, filozoficznych i kulturowych. 3. Początki dogoterapii - rys historyczny. 4. Dogoterapia w kontekście współczesnych paradygmatów pedagogiki specjalnej. 5. Dogoterapia w leczeniu wybranych zaburzeń somatycznych i neuropsychiatrycznych. a) Dogoterapia w leczeniu wybranych zaburzeń somatycznych. b) Dogoterapia w leczeniu wybranych zaburzeń neuropsychiatrycznych. c) Dogoterapia a nauka oparta na faktach. 6. Dogoterapia w Polsce na tle rozwiązań anglosaskich. 7. Dogoterapia a ochrona prawna zwierzą |
|
Literatura: |
- Cohen Berger, A.M. (2015). Effects of Pet Therapy on Pain in Cancer Patients. New York: National Institutes of Health. - Kokocińska, A.M. (2016). Zooterapia z elementami etologii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. - Levinson, B. (1969). Pet-oriented child psychotherapy. Springfield: Charles C. Thomas. - Olbrich, E., Otterstadt, C. (red.), Menschen brauchen Tiere. Grundlagen und Praxis der tiergestützten Pädagogik und Therapie. Stuttgart: Franckh-Kosmos Verlags-GmbH & Co. - Penkowa, M. (2015). Dogs & Human Health: The New Science of Dog Therapy & Therapy Dogs. Sydney: Balboa Press. - Pichot, T. (2013). Animal-Assisted Brief Therapy. A Solution-Focused Approach. New York: Taylor & Francis. - Sipowicz, K., Najbert, E., Pietras, T. (2016). Dogoterapia. Terapia z udziałem psa. Podstawy kynopedagogiki. Warszawa: WN PWN. - Schöll, Ch. (2015). Tiergestützte Pädagogik und Therapie. Betrachtung unter bindungstheoretischen Gesichtspunkten. Hamburg: Diplomica Verlag GmbH. - Wilson, E.O. (1984). Biophilia. The human Bond with Other Species. Cambridge: Harvard University Press. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: - metoda podająca wykład z użyciem technik audiowizualnych (15 godz.) Ocenie poddana jest: - wiedza na temat dogoterapii i jej zastosowania w pracy pedagoga specjalnego. Nakład pracy własnej studenta: - godziny kontaktowe (15godz.) - analiza zalecanej literatury przedmiotu (5 godz.) - analiza treści wykładów (5 godz.) - przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego (5 godz.) (Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punkt ECTS). Sumaryczna liczba punktów ECTS: 1. ............................................................................................................. Kod do zespołu MS Teams: j6y3d82 Link do zespołu MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9df7026789f849b49f4be3e5ac25e053%40thread.tacv2/conversations?groupId=91c32d6f-4047-43ec-8bc9-ed46372caa53&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.