Czy zło jest bardziej atrakcyjne niż dobro w życiu społecznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-CZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Czy zło jest bardziej atrakcyjne niż dobro w życiu społecznym |
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Treści programowe zależą od tematyki zajęć i dobierane są przez osobę prowadzącą, która zgłasza fakultet. Fakultet może być realizowany w języku obcym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. K_W01 Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia. 2. K_W01 Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia. 3. K_W01 Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska. Umiejętności 1. K_U01 Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia. 2. K_U02 Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę odnośnie poruszanego tematu. 3. K_U04 Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób. Kompetencje społeczne 1. K_K01 Student/-ka jest nastawiony/-a krytycznie do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań. 2. K_K02 Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty z zakresu wiedza będą sprawdzone poprzez: esej na zadany temat, Efekty z zakresu umiejętności będą sprawdzone poprzez: Wygłoszenie referatu na wybrany temat Efekty z zakresu kompetencje będą sprawdzone poprzez: dyskusja na temat omawiany na konwersatorium |
|
Pełny opis: |
Tematy: 1) Problem sprawiedliwości w kontekście egoizmu 2) Pojęcie szczęścia i dobrostanu w życiu społecznym 3) Obłuda, kłamstwo, samozakłamanie w stosunkach społecznych 4) Eksperymenty medyczne na ludziach i zwierzętach 5) Dylematy moralne związane z umieraniem i śmiercią 6) Plagiat w nauce i sztuce 7) Religia sprawa prywatna czy publiczna 8) „McDonaldyzacja” społeczeństwa 9) Media społecznościowe i problem agresji i ekshibicjonizmu 10) Nowe miejsca pracy i „koniec pracy” 11) Korupcja, jej rodzaje i konsekwencje społeczne 12) Bieda – stygmatyzacja i wykluczenie społeczne 13) Czy tolerancja powinna mieć granice 14) Dylematy moralne wynikające z nieograniczonego przepływu informacji i krzyżowania się kultur |
|
Literatura: |
- J.Derrida, Historia kłamstwa. Prolegomena, Warszawa 2005; -A.Drabarek, Pojęcie szczęścia i dobrostanu, w: Krótkie wykłady z socjologii, Tom I, red. A.Firkowska-Mankiewicz, T.Kanash, E.Tarkowska, Warszawa 2011; -H.P.Young, Sprawiedliwy podział, Warszawa 2003; -A.Drabarek, Sprawiedliwość jako podstawowa kategoria życia społecznego, w:Krótkie wykłady z socjologii, Tom II, red. A.Firkowska-Mankiewicz, T.Kanash, E.Tarkowska, Warszawa 2013; -E.Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Kraków 2014; -G.Mazur, Etyczna ocena legalizacji eutanazji w Holandii, Kraków 2003; K.Lorenz, Tak zwane zło, Warszawa 1996; -P Singer, Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004; -G.Ritzer, McDonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003; -Korupcja na przestrzeni wieków, https://cba.gov.pl /ftp/publikacje/ korupcja na przestrzeni wieków.pdf; -J.Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001; -M.Wroński, Czy plagiat popłaca, w: Forum akademickie , nr 4/2007; -F.Znaniecki, Społeczne role uczonych, Warszawa1984; -J.Sak, Dystans i tolerancja, w: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol.XXVII, 11, Sectio1, 2002, dlibra.umcs.lublin.pl/Content/24018/czas16080_27_2002_11.pdf; |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: Elementy wykładu interaktywnego, wygłoszenie referatu, dyskusja na poruszane na zajęciach zagadnienia. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach: 30 h Przygotowanie referatu: 15 h Przygotowanie do zaliczenia/eseju: 15 h Sumarycznie student pracuje 60 h co odpowiada 2 punktom ECTS. link do zajęć:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4338826e64694d8ab73b4327df1c9144%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3b03187-c608-44d0-8cda-63d42095525c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Drabarek | |
Prowadzący grup: | Anna Drabarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.