Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czy zło jest bardziej atrakcyjne niż dobro w życiu społecznym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-CZJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Czy zło jest bardziej atrakcyjne niż dobro w życiu społecznym
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Treści programowe zależą od tematyki zajęć i dobierane są przez osobę prowadzącą, która zgłasza

fakultet. Fakultet może być realizowany w języku obcym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

1. K_W01 Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi

pojęciami dla omawianego zagadnienia.

2. K_W01 Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.

3. K_W01 Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach

dotyczących omawianego zjawiska.

Umiejętności

1. K_U01 Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów

omawianego zagadnienia.

2. K_U02 Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą

literaturę odnośnie poruszanego tematu.

3. K_U04 Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i

rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Kompetencje społeczne

1. K_K01 Student/-ka jest nastawiony/-a krytycznie do potocznych,

nieuzasadnionych naukowo przekonań.

2. K_K02 Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych

osób w praktyce wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z

zasadami etycznymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drabarek
Prowadzący grup: Anna Drabarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty z zakresu wiedza będą sprawdzone poprzez:

esej na zadany temat,

Efekty z zakresu umiejętności będą sprawdzone poprzez:

Wygłoszenie referatu na wybrany temat

Efekty z zakresu kompetencje będą sprawdzone poprzez:

dyskusja na temat omawiany na konwersatorium

Pełny opis:

Tematy:

1) Problem sprawiedliwości w kontekście egoizmu

2) Pojęcie szczęścia i dobrostanu w życiu społecznym

3) Obłuda, kłamstwo, samozakłamanie w stosunkach społecznych

4) Eksperymenty medyczne na ludziach i zwierzętach

5) Dylematy moralne związane z umieraniem i śmiercią

6) Plagiat w nauce i sztuce

7) Religia sprawa prywatna czy publiczna

8) „McDonaldyzacja” społeczeństwa

9) Media społecznościowe i problem agresji i ekshibicjonizmu

10) Nowe miejsca pracy i „koniec pracy”

11) Korupcja, jej rodzaje i konsekwencje społeczne

12) Bieda – stygmatyzacja i wykluczenie społeczne

13) Czy tolerancja powinna mieć granice

14) Dylematy moralne wynikające z nieograniczonego przepływu informacji i krzyżowania się kultur

Literatura:

- J.Derrida, Historia kłamstwa. Prolegomena, Warszawa 2005;

-A.Drabarek, Pojęcie szczęścia i dobrostanu, w: Krótkie wykłady z socjologii, Tom I, red. A.Firkowska-Mankiewicz, T.Kanash, E.Tarkowska, Warszawa 2011;

-H.P.Young, Sprawiedliwy podział, Warszawa 2003;

-A.Drabarek, Sprawiedliwość jako podstawowa kategoria życia społecznego, w:Krótkie wykłady z socjologii, Tom II, red. A.Firkowska-Mankiewicz, T.Kanash, E.Tarkowska, Warszawa 2013;

-E.Klee, Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary, Kraków 2014;

-G.Mazur, Etyczna ocena legalizacji eutanazji w Holandii, Kraków 2003;

K.Lorenz, Tak zwane zło, Warszawa 1996;

-P Singer, Wyzwolenie zwierząt, Warszawa 2004;

-G.Ritzer, McDonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003;

-Korupcja na przestrzeni wieków, https://cba.gov.pl /ftp/publikacje/ korupcja na przestrzeni wieków.pdf;

-J.Rifkin, Koniec pracy. Schyłek siły roboczej na świecie i początek ery postrynkowej, Wrocław 2001;

-M.Wroński, Czy plagiat popłaca, w: Forum akademickie , nr 4/2007;

-F.Znaniecki, Społeczne role uczonych, Warszawa1984;

-J.Sak, Dystans i tolerancja, w: Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Vol.XXVII, 11, Sectio1, 2002, dlibra.umcs.lublin.pl/Content/24018/czas16080_27_2002_11.pdf;

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

Elementy wykładu interaktywnego, wygłoszenie referatu, dyskusja na poruszane na zajęciach zagadnienia.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach: 30 h

Przygotowanie referatu: 15 h

Przygotowanie do zaliczenia/eseju: 15 h

Sumarycznie student pracuje 60 h co odpowiada 2 punktom ECTS.

link do zajęć:https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4338826e64694d8ab73b4327df1c9144%40thread.tacv2/conversations?groupId=a3b03187-c608-44d0-8cda-63d42095525c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Drabarek
Prowadzący grup: Anna Drabarek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)