Bliskie związki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-BLZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Bliskie związki |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: |
Fakultatywne dla II r. SC, stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Stankowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Stankowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Kryteria doboru partnera. Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bliskich związków i miłości Przemiany związku Dziecko a związek Związki nieformalne. Związki typu LAT(Living Apart Together) Komunikacja w związku – koncepcja NVC Związki nieheterosekualne Rozstania Rodziny rekonstruowane. Różnice indywidualne w związkach. Koncepcja 5 języków miłości Chapmana. Przemoc w związku Zazdrość w związku Bliskie związki w sieci |
|
Pełny opis: |
Kryteria doboru partnera. Różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami Wybrane koncepcje teoretyczne dotyczące bliskich związków i miłości - style miłosci J. Lee, trójczynnikowa koncepcja miłości R. Sternberga Przemiany związku w ujęciu B. Wojciszke Wpływ narodzin dziecka na związek. Małżeństw dobrowolnie bezdzietne Związki nieformalne. Związki typu LAT(Living Apart Together) Komunikacja w związku – koncepcja NVC- cztery etapy Porozumienia bez Przemocy, język żyrafy, a język szakala Związki nieheterosekualne - okazywanie uczuć, komunikacja i konflikty, praktyki zaręczynowoślubne Rozstania. Rozwody. Rodziny rekonstruowane. Różnice indywidualne w związkach. Koncepcja 5 języków miłości Chapmana. Przemoc w związku - przyczyny, rodzaje Zazdrość w związku Bliskie związki w sieci - praktyki, zagrożenia |
|
Literatura: |
H. Fisher, Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Opowieść o dobieraniu się w pary, małżeństwie i skoku w bok, Wydawnictwo Rebis, s. 31-57, s. 220-242. R.J. Sternberg, Dwuskładnikowa teoria miłości, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007,s. 275 – 296. P. Olesiński, Psychologia kochania, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018, s. 15-38 C. Hendrick, S. S. Hendrick, Style miłości romantycznej, [w] R. J. Sternberg, K. Weis, Nowa psychologia miłości, Biblioteka Moderatora, Taszów 2007,s. 225-250. B. Wojciszke, Psychologia miłości GWP, Sopot 2019 , s. 9-39. M. Sikorska, Praktyki rodzinne i rodzicielskie we współczesnej Polsce - rekonstrukcja codzienności Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2019, s. 140-151 Kwak, Współczesne związki heteroseksualne, małżeństwa (dobrowolnie bezdzietne), kohabitacje, LAT, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014 s. 193-296 M.B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca. Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2010. Wydanie II rozszerzone. A. Stasińska, Socjologia pary. Praktyki intymne w związkach nieheteroseksualnych, Wydawnictwo NOMOS, Kraków 2018, s. 66-81, s. 117-168, 200-214 (Okazywanie uczuć, komunikacja i konflikty, praktyki zaręczynowoślubne) H. Fisher, Anatomia miłości. Nowe spojrzenie. Opowieść o dobieraniu się w pary, małżeństwie i skoku w bok, Wydawnictwo Rebis, s. 102-122. A. Lewandowska –Walter, Rodzina zrekonstruowana,, [w] I. Janicka, H. Liberska, Psychologia rodziny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014. S. 305-330. M. Chapman, Pięć języków miłości, Wydawnictwo Esprit, 2018. D. Duch-Krzystoszek, Kto rządzi w rodzinie, Wydawnictwo IFIS PAN, Warszawa 2007, s. 199-245 (Przemoc fizyczna w małżeństwie) K. Kacprzak, R. Leppert, Związki miłosne w sieci. Poszukiwanie partnera życiowego na portalach randkowych, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, s. 49-70. |
|
Uwagi: |
zajęcia odbywają się w aplikacji Teams. Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji na wybrany temat i przedstawienie jej na zajęciach oraz aktywność w trakcie zajęć link do zajęć https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4f079f08ec1746ed9d606334e173256a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f772de1f-4e11-4cb5-bb2a-c15e9bf25404&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Nakład pracy studenta: -obecność na zajęciach - 30 godzin - lektura tekstów - 30 godzin - przygotowanie prezentacji - 20 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.