Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-BBP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia (zaliczenie na ocenę)

- opracowanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki grupy

- analiza bajki terapeutycznej

Pełny opis:

Zapoznanie się z pojęciem, rodzajami, zadaniami oraz funkcjami biblioterapii; osoba biblioterapeuty, uczestnicy procesu

Zapoznanie z etapami tworzenia programów biblioterapeutycznych

Zapoznanie się z technikami i narzędziami biblioterapeutycznymi

Rola biblioterapii we wspomaganiu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami w uczeniu się

Bajkoterapia – funkcje, rola, rodzaje, zasady pisania i stosowania bajki terapeutycznej

Opracowywanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bartnicka-Kierylak, A., Świtaj-Wirtek, K. (2017). Scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii. Warszawa. Wyd. PWN.

Borecka, I. (2001). Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Borecka, I. (2004). Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej. Wałbrzych: Wydawnictwo PWSZ.

Czernianin, W., Czernianin, H., Chatzipentidis, K. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Wrocław: UW.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Media Rodzina.

Molicka, M. (2018). Bajki terapeutyczne. Poznań: Media Rodzina.

Literatura uzupełniająca:

Brett, D. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP.

Brett, D. (2003). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP.

Ganczarska, M. (2015). Spotkania z fikcyjnym terapeutą: jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Opole: Wydawnictwo UO.

Konieczna, E. (2010). Biblioterapia w praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, metoda problemowa, praca z książką

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład- 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie się do egzaminu

Inne formy - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Link do zespołu na platformie MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAjfUQ1EKlWs-jMIrXuYzisDBlFvEDYY-p3b1_ybfwFE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d1e4b00f-475b-458e-be94-b4ba039efe2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia (zaliczenie na ocenę)

- opracowanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki grupy

- analiza bajki terapeutycznej

Pełny opis:

Zapoznanie się z pojęciem, rodzajami, zadaniami oraz funkcjami biblioterapii; osoba biblioterapeuty, uczestnicy procesu

Zapoznanie z etapami tworzenia programów biblioterapeutycznych

Zapoznanie się z technikami i narzędziami biblioterapeutycznymi

Rola biblioterapii we wspomaganiu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami w uczeniu się

Bajkoterapia – funkcje, rola, rodzaje, zasady pisania i stosowania bajki terapeutycznej

Opracowywanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznego

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bartnicka-Kierylak, A., Świtaj-Wirtek, K. (2017). Scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii. Warszawa. Wyd. PWN.

Borecka, I. (2001). Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Borecka, I. (2004). Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej. Wałbrzych: Wydawnictwo PWSZ.

Czernianin, W., Czernianin, H., Chatzipentidis, K. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Wrocław: UW.

Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina.

Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Media Rodzina.

Molicka, M. (2018). Bajki terapeutyczne. Poznań: Media Rodzina.

Literatura uzupełniająca:

Brett, D. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP.

Brett, D. (2003). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP.

Ganczarska, M. (2015). Spotkania z fikcyjnym terapeutą: jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Opole: Wydawnictwo UO.

Konieczna, E. (2010). Biblioterapia w praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, metoda problemowa, praca z książką

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład- 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15

Przygotowanie się do egzaminu

Inne formy - 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2

Link do zespołu na platformie MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAjfUQ1EKlWs-jMIrXuYzisDBlFvEDYY-p3b1_ybfwFE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d1e4b00f-475b-458e-be94-b4ba039efe2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)