Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-BBP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblioterapia i bajkoterapia w pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia (zaliczenie na ocenę) - opracowanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki grupy - analiza bajki terapeutycznej |
Pełny opis: |
Zapoznanie się z pojęciem, rodzajami, zadaniami oraz funkcjami biblioterapii; osoba biblioterapeuty, uczestnicy procesu Zapoznanie z etapami tworzenia programów biblioterapeutycznych Zapoznanie się z technikami i narzędziami biblioterapeutycznymi Rola biblioterapii we wspomaganiu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami w uczeniu się Bajkoterapia – funkcje, rola, rodzaje, zasady pisania i stosowania bajki terapeutycznej Opracowywanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznego |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bartnicka-Kierylak, A., Świtaj-Wirtek, K. (2017). Scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii. Warszawa. Wyd. PWN. Borecka, I. (2001). Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Borecka, I. (2004). Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapiipedagogicznej. Wałbrzych: Wydawnictwo PWSZ. Czernianin, W., Czernianin, H., Chatzipentidis, K. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Wrocław: UW. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Media Rodzina. Molicka, M. (2018). Bajki terapeutyczne. Poznań: Media Rodzina. Literatura uzupełniająca: Brett, D. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP. Brett, D. (2003). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP. Ganczarska, M. (2015). Spotkania z fikcyjnym terapeutą: jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Opole: Wydawnictwo UO. Konieczna, E. (2010). Biblioterapia w praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, metoda problemowa, praca z książką Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład- 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu na platformie MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAjfUQ1EKlWs-jMIrXuYzisDBlFvEDYY-p3b1_ybfwFE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d1e4b00f-475b-458e-be94-b4ba039efe2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 75 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia (zaliczenie na ocenę) - opracowanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznych z uwzględnieniem specyfiki grupy - analiza bajki terapeutycznej |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie się z pojęciem, rodzajami, zadaniami oraz funkcjami biblioterapii; osoba biblioterapeuty, uczestnicy procesu Zapoznanie z etapami tworzenia programów biblioterapeutycznych Zapoznanie się z technikami i narzędziami biblioterapeutycznymi Rola biblioterapii we wspomaganiu rozwoju dzieci ze specjalnymi potrzebami w uczeniu się Bajkoterapia – funkcje, rola, rodzaje, zasady pisania i stosowania bajki terapeutycznej Opracowywanie scenariusza zajęć biblioterapeutycznego |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bartnicka-Kierylak, A., Świtaj-Wirtek, K. (2017). Scenariusze zajęć z elementami bajkoterapii. Warszawa. Wyd. PWN. Borecka, I. (2001). Biblioterapia: teoria i praktyka: poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP. Borecka, I. (2004). Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapiipedagogicznej. Wałbrzych: Wydawnictwo PWSZ. Czernianin, W., Czernianin, H., Chatzipentidis, K. (2017). Podstawy współczesnej biblioterapii. Podręcznik akademicki. Wrocław: UW. Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media Rodzina. Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia. Rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Media Rodzina. Molicka, M. (2018). Bajki terapeutyczne. Poznań: Media Rodzina. Literatura uzupełniająca: Brett, D. (1999). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP. Brett, D. (2003). Bajki terapeutyczne dla dzieci. Cz. I. Gdańsk: GWP. Ganczarska, M. (2015). Spotkania z fikcyjnym terapeutą: jak tworzyć i czytać dzieciom opowiadania korygujące w ramach interwencji terapeutyczno-wychowawczych. Opole: Wydawnictwo UO. Konieczna, E. (2010). Biblioterapia w praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, pogadanka, działania praktyczne, metoda problemowa, praca z książką Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład- 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu Inne formy - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 Link do zespołu na platformie MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aAjfUQ1EKlWs-jMIrXuYzisDBlFvEDYY-p3b1_ybfwFE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=d1e4b00f-475b-458e-be94-b4ba039efe2e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.