Aktywizm edukacyjny – jak o(d)pór może zmienić szkołę
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-AKE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktywizm edukacyjny – jak o(d)pór może zmienić szkołę |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla 4 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Pełny opis: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Danuta Uryga | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób weryfikacji efektów uczenia się: - ocena zadań indywidualnych (wybór przypadku do analizy; prezentacja przypadku i jego analiza), według wskazanych kryteriów; - ocena zadań zespołowych (tworzenie "mapy" zjawiska, wypracowanie kluczowych kategorii analizy, tworzenie definicji zjawiska, prowadzenie dyskusji), na podstawie ustalonych celów poszczególnych zadań. |
|
Pełny opis: |
Cel konwersatorium ma charakter poznawczy - przedmiotem eksploracji jest stosunkowo nowe w Polsce zjawisko aktywizmu edukacyjnego. W trakcie zajęć uczestnicy/uczestniczki będą mieli okazję do stworzenia narzędzia jego analizy i zdefiniowania go w perspektywie istotnych dla pedagogiki kategorii teoretycznych (podmiotowość, emancypacja, empowerment, opór, transformacja). Praca analityczna będzie przebiegać na wybranych przykładach aktywizmu edukacyjnego. Treści: 1. Aktywizm - rozpoznanie pola znaczeniowego terminu; identyfikacja kluczowych kategorii analizy. 2. Aktywizm edukacyjny - wybór, prezentacja i analiza przykładów; rewizja pola znaczeniowego i listy kategorii. 3. Pojęcia pedagogiczne pomocne w rozumieniu aktywizmu edukacyjnego (lektury). 4. Tworzenie definicji aktywizmu edukacyjnego |
|
Literatura: |
G. Biesta (2013). Uczący się, Student, Mówiący – o znaczeniu nazywania tych, których nauczamy. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 63(3). M. Czerepaniak-Walczak (2020). Iluzja upełnomocnienia jako środka emancypacji w edukacji i poprzez edukację. W: R. Włodarczyk, Utopia a edukacja, t. IV, ss. 127-142. A. Babicka-Wirkus (2019). Kultury oporu w szkole. Działania – motywacje – przestrzeń. Wolters-Kluwer. P. Zańko (2020) Pedagogie oporu. Oficyna Wydawnicza "Impuls" |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Analiza przypadku, praca z tekstem, dyskusja, praca warsztatowa (wymiana doświadczeń/opinii; formułowanie wniosków ogólnych). W ramach zajęć studentki/studenci realizują: godziny kontaktowe: 15 godz. przygotowanie prezentacji (w tym wyszukiwanie informacji, konsultacje z prowadzącą, analiza danych): 15 godz. lektura: 15 godz. Razem: 45 godz., co odpowiada 2 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.