Animacja czasu wolnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-ACW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja czasu wolnego |
Jednostka: | Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie i zrealizowanie na forum grupy wybranej formy animacji czasu wolnego Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie i prezentacja na forum wybranej formy animacji czasu wolego 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego. 2. Pedagogika kultury i czasu wolnego. Pedagogika zabawy. 3. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 4. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). 5. Prawne podstawy organizacji wypoczynku 6. Czas wolny w instytucjach wsparcia (placówki pieczy zastępczej, domy pomocy społecznej, świetlice środowiskowe). 7. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. 8. Sztuka autoprezentacji. Techniki radzenia sobie ze stresem. 9. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych - organizator, instruktor, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne. |
Literatura: |
Literatura proponowana: 1. Bączek J., Animacja czasu wolnego w turystyce. Stageman, Warszawa 2009. 2. Bączek J., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2014. 3. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 USOSweb 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: Wiedza: 1. Rozmowa 2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń 3. Przygotowanie i zrealizowanie na forum grupy wybranej formy animacji czasu wolnego Wiedza: Ocena wiedzy na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Ocena wykonania prac cząstkowych 3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć Umiejętności Ocena umiejętności na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Przygotowanie i prezentacja na forum wybranej formy animacji czasu wolego 3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne) Kompetencje społeczne Ocena kompetencji społecznych na podstawie: 1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć 2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. Realizacja przedmiotu – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19. |
|
Pełny opis: |
1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego. 2. Pedagogika kultury i czasu wolnego. Pedagogika zabawy. 3. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego. 4. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego). 5. Prawne podstawy organizacji wypoczynku 6. Czas wolny w instytucjach wsparcia (placówki pieczy zastępczej, domy pomocy społecznej, świetlice środowiskowe). 7. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego. 8. Sztuka autoprezentacji. Techniki radzenia sobie ze stresem. 9. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych - organizator, instruktor, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne. |
|
Literatura: |
Literatura proponowana: 1. Bączek J., Animacja czasu wolnego w turystyce. Stageman, Warszawa 2009. 2. Bączek J., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2014. 3. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 USOSweb 4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014 5. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016 6.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002 7. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
|
Uwagi: |
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. Zespół MT pod linkiem: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236621f30d4247b18a14a00f42b3fe3a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d6024e65-b54f-4dcb-8837-d3ea0cf575e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA Edukacja zdalna. Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką. Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe. W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: - wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami - dyskusja na forum, - zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami, - komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy, - w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams NAKŁAD PRACY STUDENTA (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin. Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 5 godzin. Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 5 godzin. Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin. Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin Liczba punktów ECTS – 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.