Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja czasu wolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-ACW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja czasu wolnego
Jednostka: Katedra Profilaktyki Społecznej i Pracy Socjalnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza:

1. Rozmowa

2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń

3. Przygotowanie i zrealizowanie na forum grupy wybranej formy animacji czasu wolnego

Wiedza:

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Ocena wykonania prac cząstkowych

3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie i prezentacja na forum wybranej formy animacji czasu wolego

3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne)

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego.

2. Pedagogika kultury i czasu wolnego. Pedagogika zabawy.

3. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

4. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego).

5. Prawne podstawy organizacji wypoczynku

6. Czas wolny w instytucjach wsparcia (placówki pieczy zastępczej, domy pomocy społecznej, świetlice środowiskowe).

7. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

8. Sztuka autoprezentacji. Techniki radzenia sobie ze stresem.

9. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych - organizator, instruktor, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.

Literatura:

Literatura proponowana:

1. Bączek J., Animacja czasu wolnego w turystyce. Stageman, Warszawa 2009.

2. Bączek J., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2014.

3. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 USOSweb

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza:

1. Rozmowa

2. Praca indywidualna i grupowa - wykonywanie ćwiczeń

3. Przygotowanie i zrealizowanie na forum grupy wybranej formy animacji czasu wolnego

Wiedza:

Ocena wiedzy na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Ocena wykonania prac cząstkowych

3. Obecność i aktywność na poszczególnych zajęciach (liczba – suma aktywności w trakcie wszystkich zajęć), - suma nieobecności w trakcie zajęć

Umiejętności

Ocena umiejętności na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie i prezentacja na forum wybranej formy animacji czasu wolego

3. Sposób wykonywania zadań w grupach w trakcie zajęć (zaangażowanie, przygotowanie merytoryczne)

Kompetencje społeczne

Ocena kompetencji społecznych na podstawie:

1. Udział w aktywnościach realizowanych podczas zajęć

2. Współpraca w grupie w trakcie przygotowywania zadań związanych z przedmiotem

Zadania do wykonania: wg postępu realizacji programu – podawane przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Realizacja przedmiotu – w formie naocznej bądź zdalnej – w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej związanej z pandemią COVID-19.

Pełny opis:

1. Definicje, istota, cele, funkcje czasu wolnego.

2. Pedagogika kultury i czasu wolnego. Pedagogika zabawy.

3. Przejawy i konsekwencje niewłaściwego spędzania czasu wolnego.

4. Istota i zadania wychowania do rekreacji (czasu wolnego).

5. Prawne podstawy organizacji wypoczynku

6. Czas wolny w instytucjach wsparcia (placówki pieczy zastępczej, domy pomocy społecznej, świetlice środowiskowe).

7. Animacja. Rola i zadania animatora czasu wolnego.

8. Sztuka autoprezentacji. Techniki radzenia sobie ze stresem.

9. Wychowanie do czasu wolnego: warsztaty umiejętności praktycznych - organizator, instruktor, animator czasu wolnego - zadania symulacyjne.

Literatura:

Literatura proponowana:

1. Bączek J., Animacja czasu wolnego w turystyce. Stageman, Warszawa 2009.

2. Bączek J., Od amatora do animatora, Stageman, Warszawa 2014.

3. Kwilecki K., Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia, WSH, Katowice 2011 USOSweb

4. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Nowy Dwór Maz. 2014

5. Tanaś V., Welskop W. (red. nauk.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie, Wyd. WSBiNoZ, Łódź, 2016

6.Tauber D. R., Pedagogika czasu wolnego, Zarys problematyki, WSHiG, Poznań 2002

7. Knopik T., Czas wolny... od nudy. Zrównoważony rozwój uczniów zdolnych w ramach zajęć pozalekcyjnych. ORE, Warszawa 2014

Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams.

Uwagi:

OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ

Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną.

Zespół MT pod linkiem:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a236621f30d4247b18a14a00f42b3fe3a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=d6024e65-b54f-4dcb-8837-d3ea0cf575e4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

METODY KSZTAŁCENIA

Edukacja zdalna.

Wykład, prezentacja, dyskusja, pogadanka, pokaz.

Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką.

Metody aktywizujące - metody symulacyjne, metoda projektu, nauczanie problemowe.

W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym:

- wykład w postaci prezentacji z autorskimi komentarzami

- dyskusja na forum,

- zdalna indywidualna (i zespołowa) praca studenta nad podanymi zagadnieniami,

- komentarz prowadzącego z podaniem oceny wynikowej pracy,

- w miarę potrzeby ze strony studentów – konsultacje indywidualne z wykorzystaniem e-mail, kontaktu telefonicznego, platformy Microsoft Teams

NAKŁAD PRACY STUDENTA

(z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności):

Godziny kontaktowe - ćwiczenia/warsztaty: 15 godzin.

Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 5 godzin.

Przygotowanie zadań praktycznych, prezentacji, symulacji – 5 godzin.

Przygotowanie do zaliczenia końcowego - 5 godzin.

Łączna liczba godzin aktywności - 30 godzin

Liczba punktów ECTS – 1.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)