Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Motivierende und Lösungsorientierte Beratung/Hilfsmethoden

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-MLB
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Motivierende und Lösungsorientierte Beratung/Hilfsmethoden
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Społeczne problemy współcz. świata - wyk. w jęz. obcym - I rok PC (II st. st. niestac.) - 1 obow.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

Konwersatorium w języku obcym - I rok PC

- Wybrane pojęcia z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, socjologii i medycyny w języku obcym,

- Podstawowe konstrukcje gramatyczne stosowane w językach obcych,

- Zastosowanie konstrukcji gramatycznych i terminologii zawodowej do budowania swobodnych wypowiedzi,

- Analiza tekstów naukowych w językach obcych,

- Doskonalenie własnych umiejętności językowych.

Efekty uczenia się:

Konwersatorium w języku obcym - I rok PC

Wiedza

K_W02 Zna podstawową terminologię obcojęzyczną z zakresu nauk społecznych.

Umiejętności

K_U06 Potrafi w sposób spójny wypowiadać się w obcym języku na wybrane tematy dotyczące dziedziny nauk społęcznych

K_U06 Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności językowe, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Kompetencje społeczne

K_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się językowego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem zajęć na platformie teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ede64cb358041f9b3edd9cd207bc886%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=24ea8423-517c-488d-a072-2cc1b998f145&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Warunki zaliczenia (ZO):

Obecność i czynny udział na zajęciach oraz napisanie testu końcowego

Pełny opis:

• Salutogenetisches und systemisches Denken in der Beratung

• Wirkfaktoren in der Beratung

• Motivierender Gesprächsansatz /der Ursprung, Grundprinzip, Techniken/

• Neues Motivationsverständnis und seine konseqenzen für die Beratung

• Die aktuelle Motivationslage harusfinden und stärken

• Der Kreislauf der Veränderung/die Phasen der Veränderung nach Prochaska und DiClemente

• Widerstand umlenken

• Ambivalenz untersuchen

• Motivierende Handlungsplanung

• Das ressourcen- und lösungsorientierte Beratungskonzept

• Werkzeuge der lösungsorientiertes Beraters

• Phasenmodell der Beratung – konzeptionelle Überlegungen

• Über die Effektivität der motivierenden und lösungsorientierten Beratung

w j. polskim

• Salutogenetyczne i systemowe myślenie w pomaganiu

• Czynniki leczące w pomaganiu

• Podejście motywujące /źródła, główne założenia, techniki/

• Nowe rozumienie motywacji i jego konsekwencje dla pomagania

• Odkrycie i wspieranie aktualnej motywacji do zmiany

• Koło zmiany/stadia zmiany wg Prochaski i DiClemente

• Radzenie sobie z oporem w pomaganiu

• Badanie ambiwalencji

• Motywujące planowanie działania

• Skoncentrowany na zasobach i rozwiązaniu model pomagania

• Narzędzia w pracy skoncentrowanej na rozwiązaniu

• Etapy pomagania – istotne refleksje i wskazówki

• Efektywność podejść: motywującego i skoncentrowanego na rozwiązaniu

Literatura:

Petra Schuhler (Hrsg), Schädlicher Gebrauch von Alkohol und Medikamenten, Beltz Verlag, Weinheim, Basel 2007

Catherine Fuller, Phil Taylor, Therapie-Tools Motivierende Gesprächsführung, Beltz Verlag, Weinheim, Basel 2012

Fredrike Bannink, Praxisbuch Positive KVT. Ein integratives lösungsorientiertes Konzept, Beltz Verlag, Weinheim, Basel 2014

Uwagi:

Liczba godzin:15

Wykład, dyskusja, analiza literatury

Liczba ECTS:2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 40 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiarów efektów kształcenia:

aktywność na zajęciach,

udział w dyskusjach na zajęciach

napisanie pracy końcowej w j. niemieckim

Pełny opis:

Salutogenetisches und systemisches Denken in der Beratung

• Wirkfaktoren in der Beratung

• Motivierender Gesprächsansatz /der Ursprung, Grundprinzip, Techniken/

• Neues Motivationsverständnis und seine konseqenzen für die Beratung

• Die aktuelle Motivationslage harusfinden und stärken

• Der Kreislauf der Veränderung/die Phasen der Veränderung nach Prochaska und DiClemente

• Widerstand umlenken

• Ambivalenz untersuchen

• Motivierende Handlungsplanung

• Das ressourcen- und lösungsorientierte Beratungskonzept

• Werkzeuge der lösungsorientiertes Beraters

• Phasenmodell der Beratung – konzeptionelle Überlegungen

• Über die Effektivität der motivierenden und lösungsorientierten Beratung

w j. polskim

• Salutogenetyczne i systemowe myślenie w pomaganiu

• Czynniki leczące w pomaganiu

• Podejście motywujące /źródła, główne założenia, techniki/

• Nowe rozumienie motywacji i jego konsekwencje dla pomagania

• Odkrycie i wspieranie aktualnej motywacji do zmiany

• Koło zmiany/stadia zmiany wg Prochaski i DiClemente

• Radzenie sobie z oporem w pomaganiu

• Badanie ambiwalencji

• Motywujące planowanie działania

• Skoncentrowany na zasobach i rozwiązaniu model pomagania

• Narzędzia w pracy skoncentrowanej na rozwiązaniu

• Etapy pomagania – istotne refleksje i wskazówki

• Efektywność podejść: motywującego i skoncentrowanego na rozwiązaniu

Literatura:

Catherine Fuller, Phil Taylor, Therapie-Tools Motivierende Gesprächsführung, Beltz Verlag, Weinheim, Basel 2012

Fredrike Bannink, Praxisbuch Positive KVT. Ein integratives lösungsorientiertes Konzept, Beltz Verlag, Weinheim, Basel 2014

Uwagi:

Metody pracy:

Wykład, dyskusja, analiza literatury

Liczba godzin kontaktowych: 15

praca samodzielna: 15 godzin

Przygotowanie pracy końcowej: 10 godzin

Liczba ECTS:2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)