Conflicts Resolution in Multicultural Societies
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-0F-CRM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Conflicts Resolution in Multicultural Societies |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. nstac.) - 1 obow. Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. stac.) - 1 obow. Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - II rok, 3 sem PE (II st. st. stac.) - 1 obow. Społeczne problemy współcz. świata - konw. w jęz. obcym - II rok PC (II st. st. stac.) - 1 obow. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wybrane pojęcia z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, socjologii i medycyny w języku obcym. - Podstawowe konstrukcje gramatyczne stosowane w językach obcych. - Zastosowanie konstrukcji gramatycznych i terminologii zawodowej do budowania swobodnych wypowiedzi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawową terminologię obcojęzyczną używaną w pedagogice, pedagogice specjalnej, psychologii, socjologii i medycynie. Umiejętności Potrafi w sposób spójny wypowiadać się w obcym języku na wybrane tematy dotyczące swojej dziedziny studiów. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności językowe, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się językowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NjI4ODY3NDEyNzla | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Assessment: - Participation in the lectures - one absence allowed - Activity - Presentation: Cultural Conflict in the Local Environment and/or in the Global World - Analising and Proposals of Resolving Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - przygotowanie prezentacji i udostępnienie jej jej grupie wraz z pytaniami do pracy własnej oraz materiałem dodatkowym; - zadania do prezentacji studentów i treści konwersatorium. Prace dostępne są na platformie google classroom. Culture in the perspective of conflict theories 20.03.2020 International and national conflicts 20.03.2020 Darfur and Kurds 26.03.2020 Conflict resolution 26.03.2020 Religious conflicts 03.04.2020 Kashmir and Palestine 03.04.2020 Prerzentacje 17.04.2020 Treści są realizowane regularnie. Osoba prowadząca zajęcia jest dostępna dla w godzinach zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the seminar. 2. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. 3. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 4. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 5. The specific of interpersonal cultural conflicts. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention work in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej. Praca odbywa się za pośrednictwem platformy classroom: https://classroom.google.com/c/NjI4ODY3NDEyNzla kod kursu: 7wvzfh2 Spotkanie w czasie rzeczywistym 17.04.2020 na platformie Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 230 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa, Małgorzata Wyszyńska | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NzI4NDIxNjc4NTha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - wynik testu wypełnionego na platformie e-learningowej na poziomie przynajmniej 90%; dostęp do platformy w dniach 1-31 maja 2020. Assessment: - test results at least 90% on the e-learning platform; access to the platform: 1-31 May 2020. Zmiany w okresie epidemii: - test results at least 80% on the e-learning platform; access to the platform: 12 May - 11 Juni 2020. Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - test na platformie e-learningowej; - zadania do treści wykładów. Zadania dostępne są na platformie google classroom. Po ich wykonaniu student/studentka przesyła je do oceny. Zadania są adekwatne do treści danych zajęć. Culture and conflict - do wykładu 21.04.2020 Conflict resolution - do wykładu 04.04.2020 People and education for conflict resolution - do wykładu 23.05.2020 Treści są realizowane regularnie. Osoba prowadząca zajęcia jest dostępna na na Teamsach dla studentek i studentów w godzinach zajęć. |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the lecture. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions and specific. 2. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 3. The interpersonal cultural conflicts - , reasons and dynamic. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. Communications during conflict resolution. 4. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. Cultural conflict in education. Prevention and intervention work in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Lectures - video demonstrations, discussions, presentation, analyses Metody w trakcie pracy zdalnej: prezentacja, materiał filmowy, sytuacje problemowe, zadania na platformie e-learningowej Kurs na platformie google classroom: https://classroom.google.com/c/NzI4NDIxNjc4NTha kod kursu: ip6hcnj Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych - 12 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 3 (platforma e-learningowa) Sumaryczna liczba punktów ECTS -2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a974a9f4cb4334723a227cf0735cebf60%40thread.tacv2/conversations?groupId=b096aca9-fc4a-436f-89dd-c95ca5c32f37&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Assessment: - Participation in the lectures - one absence allowed - Activity - Presentation: Cultural Conflict in the Local Environment and/or in the Global World - Analising and Proposals of Resolving Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - przygotowanie prezentacji i udostępnienie jej jej grupie wraz z pytaniami do pracy własnej oraz materiałem dodatkowym; - zadania do prezentacji studentów i treści konwersatorium. |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the seminar. 2. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. 3. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 4. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 5. The specific of interpersonal cultural conflicts. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. How can we work? 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie Teams. Kod zespołu: bxduqmo |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad73d88686fb94b31a3e853bb1ed23bc6%40thread.tacv2/conversations?groupId=f64b2fb2-fea7-4aff-ae17-adddd53bdbc7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - zadania podczas wykładów; - poziom wykonania zadań w trakcie zajęć; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność (2 godziny); - wykonanie zadań na platformie. Próg zaliczenia - 60% 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% i mniej - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the seminar. 2. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. 3. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 4. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 5. The specific of interpersonal cultural conflicts. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. How can we work? 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad73d88686fb94b31a3e853bb1ed23bc6%40thread.tacv2/conversations?groupId=f64b2fb2-fea7-4aff-ae17-adddd53bdbc7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: sgcmd13 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 220 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa, Małgorzata Wyszyńska | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGkCv2p_vPbWafaFD2mBCD2fZjZYPyzQYNfTDH0vipA41%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba31c5cd-c9e4-405f-afff-2ecff3cee9d2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - zadania podczas wykładów; - poziom wykonania zadań w trakcie zajęć; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność; - wykonanie zadań na platformie (dostęp: May 23, 2022 - Juny 12, 2022). Próg zaliczenia - 60% 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% i mniej - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do seminarium. 2. Co to jest konflikt? - definicje. Od konfliktu grupowego do interpersonalnego – wymiary, przyczyny i dynamika. 3. Różnorodność konfliktów na świecie. Jakie konflikty mają podłoże kulturowe? Konflikty międzynarodowe i narodowe jako przykład konfliktu grupowego. Konflikt jako źródło ludobójstwa. 4. Sytuacja dzieci i młodzieży podczas konfliktów zbrojnych. Możliwość wsparcia. 5. Specyfika międzyludzkich konfliktów kulturowych. Mediacje i negocjacje – metodyka rozwiązywania konfliktów. Jak możemy pracować? 6. Komunikacja podczas rozwiązywania konfliktów. Zarządzanie konfliktem i praca z konfliktem w grupach międzykulturowych. 7. Konflikt kulturowy w edukacji. Prewencja i interwencja w sytuacjach konfliktowych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa 1. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. 2. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 3. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 4. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 5. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 6. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 7. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 8. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 9. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. Dodatkowa 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Wykład, praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym na platformie Teams. Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aGkCv2p_vPbWafaFD2mBCD2fZjZYPyzQYNfTDH0vipA41%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba31c5cd-c9e4-405f-afff-2ecff3cee9d2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Kod zespołu: 59uojcn |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3alDTefy--x7nSZB9A1YR5EagW4WJTgtXI-inpChm36Jo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8096b3e9-5f5f-416e-9db2-9b7fa399efe7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Assessment: - Tasks during seminar. - Participation in the lectures - one absence allowed. - Activity. - Presentations. Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - zadania podczas wykładów dotyczące problematyki zajęć; - poziom wykonania zadań w trakcie zajęć; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność (2 godziny); - krótkie wypowiedzi w formie prezentacji. Pass the threshold - 60%. 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% - and less - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the seminar. 2. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. 3. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 4. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 5. The specific of interpersonal cultural conflicts. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. How can we work? 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. Other publications will be proposed during the seminar. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Student workload: - contact hours - 15 - hours needed to prepare for the lab - 23 - hours for the exam/pass - 20 The total number of ECTS points - 2 Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 23 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Assessment: - Tasks during seminar. - Participation in the lectures - one absence allowed. - Activity. - Presentations. Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - zadania podczas wykładów dotyczące problematyki zajęć; - poziom wykonania zadań w trakcie zajęć; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność (2 godziny); - prezentacja. Pass the threshold - 60%. 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% - and less - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the seminar. 2. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. 3. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 4. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 5. The specific of interpersonal cultural conflicts. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. How can we work? 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Student workload: - contact hours - 15 - hours needed to prepare for the lab - 23 - hours for the exam/pass - 20 The total number of ECTS points - 2 Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych - 15 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 23 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 12 godzin, 14 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekLj4IhQyZlpidbLr0C12w3-LmjbaA2zeTcEIgKQH_01%40thread.tacv2/conversations?groupId=88977d9b-63b8-4636-8680-42076168b08c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Assessment: - Tasks during seminar. - Participation in the lectures - one absence allowed. - Activity. - Short presentations. Pomiar efektów w trakcie pracy zdalnej: - zadania podczas wykładów dotyczące problematyki zajęć; - poziom wykonania zadań w trakcie zajęć; - obecność na zajęciach - dozwolona jedna nieobecność (2 godziny); - krótkie wypowiedzi w formie prezentacji. Pass the threshold - 60%. 100%-90,1% - 5,0 90%-85,1% - 4,5 85%-75,1% - 4,0 75%-70,1% - 3,5 70%-60,1% - 3,0 60% - and less - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Introduction to the lecture. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions and specific. 2. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide - analyses. 3. The interpersonal cultural conflicts - reasons and dynamic. Mediation and negotiations (ADR) - methodology of conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. Communications during conflict resolution. 4. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. Cultural conflict in education. Prevention and intervention work in conflict situations. |
|
Literatura: |
Required readings Obligatory: 1. Education and conflict: research, policy and practice http://www.fmreview.org/FMRpdfs/EducationSupplement/full.pdf 2. Harff B., Gurr Ted R., Toward Empirical Theory of Genocides and Politicides: Identification and Measurement of Cases since 1945, International Studies Quarterly 32, 1988, pp. 359–71; 1996 Victims of the State: Genocides, Politicides and Group Repression from 1945 to 1995, in: Jongman A.J. (ed.) Contemporary Genocides: Causes, Cases, Consequences, Leiden: PIOOM/University of Leiden: pp. 33–58. 3. Glasl, Friedrich 1980. Konfliktmanagement, 1st Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 4. Glasl, Friedrich 1982. The Process of Escalation of Conflicts and the Roles of Third Parties, in: Bomers, Gerard B. J. and Richard B. Peterson (eds.). Conflict Management and Industrial Relations. Boston: Kluwer-Nijhoff. 5. Intercultural Communication, CINFO, Bienne 2007. 6. Moghaddam F.M., Multiculturalism and Intergroup Relations: Psychological Implications for Democracy in Global Context, Amer Psychological Assn, 2007. 7. Winslade, J., Gerald Monk, Narrative mediation: A new approach to conflict resolution, 2000. 8. Wagschal, U., Schwank N., Trinn Ch., Croissant A., Culture and Conflict in Global Perspective, Bertelsmann Stiftung 2010. 9. Cronin, M. A. and Bezrukova, K., Conflict, learning, and frustration: a dynamic model of conflict over time (2006). Psychology. https://core.ac.uk/download/pdf/72851014.pdf. 10. Conflict Assessment Framework, United States Agency for International Development, Juny 2012, pp. 9-44. Additional 1. Arendt H., The Origins of Totalitarianism, New York: Harcourt, Brace and Co, 1951. 2. Berberoglu B., Nationalism and Ethnic Conflict: Class, State, and Nation in the Age of Globalization, Rowman&Littlefield, 2004. 3. Glasl, Friedrich 1999. Confronting Conflict. Stroud (UK): Hawthorn Press. 4. Glasl, Friedrich 2004a. Konfliktmanagement, 8th Edition. Bern, Stuttgart, Wien: Haupt Verlag and Verlag Freies Geistesleben. 5. Kiernan B., Blood and Soil. A World History of Genocide and extermination from Sparta to Darfur, Yale: Yale University Press 2007. 6. Ross M.H., Cultural Contestation in Ethnic Conflict, Cambridge University, 2007. |
|
Uwagi: |
Lectures & labs - simulated experiences, video and slide demonstrations, discussions, discussion, exercises, presentation W trakcie pracy zdalnej: praca z tekstem, prezentacja, rozwiązywanie sytuacji problemowej, zadania, dyskusja. Link on teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aekLj4IhQyZlpidbLr0C12w3-LmjbaA2zeTcEIgKQH_01%40thread.tacv2/conversations?groupId=88977d9b-63b8-4636-8680-42076168b08c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Student workload: - contact hours - 12 - hours needed to prepare for the lab - 25 - hours for the exam/pass - 20 The total number of ECTS points - 2 Nakład pracy studenta: - liczba godzin kontaktowych - 12 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 25 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. What is a conflict? - definitions. From group to interpersonal conflict - dimensions, reasons and dynamic. Conflict stages. 2. Culture in the perspective of conflict theories. Cultural differences and conflicts in the contemporary world. 3. Diversity of conflicts around the world. Which conflicts have a cultural background? International and national conflicts as an example of group conflict. Conflict as a source of genocide. 4. The specific of interpersonal cultural conflicts. Conflict analyses as a basic for conflict solution. 5. Mediation and negotiations - methodology of conflict resolution. Alternative dispute resolution (ARD). 6. Communications during conflict resolution. Conflict management and working with conflict in intercultural groups. 7. People and organizations commitment to resolving cultural conflicts. 8. Cultural conflict in education. Prevention and intervention work in conflict situations. |
|
Uwagi: |
Warunki zaliczenia (ZO): · Prezentacja: Cultural Conflict in the Local Environment and/or in the Global World - Analysing and Proposals of Resolving · Aktywność. Uwaga: możliwość zrealizowania tego fakultetu w języku niemieckim (możliwość poprowadzenia fakultetu w grupie mieszanej językowo). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.