Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Contemporary Social Problems in the Context of Phenomenon of Educationalization

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-CPC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Contemporary Social Problems in the Context of Phenomenon of Educationalization
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. stac.) - 1 obow.
Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - II rok, 3 sem PE (II st. st. nstac.) - 1 obow.
Społeczne problemy współcz. świata - konw. w jęz. obcym - I rok PC (II st. st. stac.) - 1 obow.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wybrane pojęcia z zakresu pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii, socjologii i

medycyny w języku obcym.

- Podstawowe konstrukcje gramatyczne stosowane w językach obcych.

- Zastosowanie konstrukcji gramatycznych i terminologii zawodowej do budowania

swobodnych wypowiedzi.

- Analiza tekstów naukowych w językach obcych.

- Doskonalenie własnych umiejętności językowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawową terminologię obcojęzyczną używaną w pedagogice,

pedagogice specjalnej, psychologii, socjologii i medycynie.

Umiejętności

Potrafi w sposób spójny wypowiadać się w obcym języku na wybrane

tematy dotyczące swojej dziedziny studiów.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności

językowe, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych,

rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się językowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Zawadzka
Prowadzący grup: Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zgodnie z zaplanowanymi na początku semestru i wpisanymi w sekcji Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) założeniami, warunki zaliczenia się następujące:

1. obecność na zajęciach ( w okresie zawieszenia zajęć obecność na zajęciach utożsamiana jest z przesłaniem na adres e-mail prowadzącej zadań przypisanych do zajęć).

2. aktywność na zajęciach (w okresie zawieszenia zajęć aktywność utożsamiana jest z przesłaniem na adres e-mail prowadzącej zadań przypisanych do zajęć; dodatkowo studenci, którzy wykonali zadania na wyróżniającym się poziomie otrzymują plusy - zebranie odpowiedniej ilości warunkuje podwyższenie oceny z konwersatorium).

3. esej przekazany w korespondencji mailowej na adres prowadzącej do 22.04.2020 (I cykl) oraz 10.06.2020 (II cykl)

4. grupowo przygotowana prezentacja bazująca na udostępnionych tekstach oraz pisemna odpowiedź na pytania tematycznie z nią związane przesłane w korespondencji mailowej.

Pełny opis:

1. Introduction

2. Understanding of the concept of educationalization/ pedagogisation in Polish and Western scholarly discourse as a conceptual framework for reflection on the role of education in the processes of preventing and solving contemporary social problems

3. Educationalization of childhood and parent-child relationships

4. Challenges facing family and modern forms of education as a way of supporting family in dealing with them

5. Educational inequality and addressing the problem through education

6. Social exclusion of people with disabilities and the role of school education in supporting their social inclusion

7. The challenges of risk society and preparing children for living in it

8. Environmental problems and implementation of education as a method of tackling them and their effects. Summary

---

W okresie zawieszenia zajęć, terminarz aktywności podejmowanych przez prowadzącą pozwala na systematyczną pracę studentów oraz na realizację zajęć zgodnie z planem zajęć udostępnionym na stronie APS na początku semestru.

W sposób szczegółowy harmonogram aktywności prowadzącej oraz studentów przedstawiono poniżej oraz jest on systematycznie aktualizowany:

Cykl 1: grupa 1

Informacje na temat zajęć 18.03.2020

Zadania rekonstrukcyjno-problemowo-refleksyjne przesłane zostały 16.03. 2020, zrealizowane zadania przesłać należy do 22.03.2020.

Informacje na temat zajęć 25.03.2020

Zadania rekonstrukcyjno-problemowo-refleksyjne przesłane zostaną 23.03.2020, zrealizowane zadania przesłać należy do 29.03.2020

Informacje na temat zajęć 01.04.2020.

Zadania rekonstrukcyjno-problemowo-refleksyjne przesłane zostaną 30.03.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 05.04.2020

Informacje na temat zajęć 08.04.2020.

Zadania rekonstrukcyjno-problemowo-refleksyjne przesłane zostaną 06.04.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 15.04.2020.

-----

II cykl

Wiadomość e-mail dotycząca zasad organizacji zajęć w formie zdalnej przesłana została 14.04.2020 na uczelniane adresy mailowe uczestników konwersatorium.

Zajęcia 15.04.2020

Zadanie rekonstrukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostało (na uczelniane adresy e-mail) 14.04.2020, zrealizowane zadanie należy odesłać do 19.04.2020.

Zajęcia 22.04.2020

Prezentacja oraz zadania rekonstrukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 19.04.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 26.04.2020.

Zajęcia 29.04.2020

Teksty oraz zadania rekonstrukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 25.04.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 04.05.2020.

Zajęcia 06.05.2020

Teksty oraz zadania rekonstrukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 02.05.2020, zrealizowane zadania należy odesłać od 10.05.2020

Zajęcia 13.05.2020

Teksty oraz zadania rekonstukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 09.05.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 17.05.2020.

Zajęcia 20.05.2020.

Teksty oraz zadania rekonstukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 16.05.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 24.05.2020.

Zajęcia 27.05.2020.

Teksty oraz zadania rekonstukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 23.05.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 31.05.2020.

Zajęcia 03.06.2020.

Teksty oraz zadania rekonstukcyjno-refleksyjno-problemowe przesłane zostały 30.05.2020, zrealizowane zadania należy odesłać do 10.06.2020.

Literatura:

Wszystkie teksty umieszczone w sekcji literatura w zakładce Podstawowe informacje o przedmiocie zostały udostępnione studentom mającym zajęcia w I cyklu na początku semestru. W II cyklu przesyłane są systematycznie na uczelniane adresy e-mail uczestników zajęć wraz z zadaniami rekonstrukcyjno-refleksyjno-problemowymi.

Uwagi:

Metody kształcenia:

lektura i analiza tekstów, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, praca w parach, metoda problemowa, samodzielna realizacja zadań o charakterze twórczo-refleksyjnym (tworzenie tekstów); w okresie zawieszenia zajęć dodatkowo: zdalna praca indywidualna i zespołowa nad zadaniami, konsultacje indywidualne w formie korespondencji mailowej zarówno w trakcie trwania dyżurów, jak i poza nimi.

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 21

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 0

liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - przygotowanie prezentacji i eseju: 19

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 55

----

W okresie zawieszenia zajęć w związku z Zarządzeniem Rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej nr 333/2020 w sprawie zapobiegania rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19 wśród społeczności Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, w celu osiągnięcia efektów kształcenia i zgodnie ze specyfiką zajęć, wdrożone zostały dwie strategie. W ramach pierwszej studenci, którzy na dany dzień mieli wyznaczoną prezentację, poproszeni zostali o jej przesłanie na adres e-mail prowadzącej, przez którą zostaną one ocenione. Prezentacje te udostępniane są również członkom grupy konwersatoryjnej. Dodatkowo grupa przygotowująca prezentację w formie pisemnej odpowiada na pytania tematycznie z nią związane.

Druga strategia to przekazywanie na adres e-mail przedstawiciela grupy (tylko w I cyklu) oraz uczelniane adresy uczestników zajęć (w I i II cyklu) zadań o charakterze rekonstrukcyjno-problemowo-refleksyjnym, które studenci realizują indywidualnie i/lub grupowo i przesyłają do wyznaczonego terminu na adres e-mail prowadzącej, która weryfikuje ich poziom merytoryczny i językowy oraz przekazuje informację zwrotną. W II cyklu na adresy e-mail przekazywane są również teksty przypisane do każdych zajęć, w I cyklu zostały one udostępnione studentom na początku semestru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Zawadzka
Prowadzący grup: Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

ocena wiedzy na podstawie poziomu merytorycznego:

1. prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i odpowiedzi na pytania z nią związane,

2. przygotowywanych na zajęciach prezentacji dt. skonstruowanych edukacyjnych rozwiązań problemów społecznych,

3. scenariusza zajęć, których celem jest nabycie przez uczestników kompetencji z zakresu rozpoznawania i/lub rozwiązywania dowolnego problemu społecznego,

4.uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Umiejętności

ocena umiejętności na podstawie:

1. dostrzeganego poziomu gotowości do wypowiadania się w j. angielskim w trakcie dyskursu prowadzonego w trakcie zajęć i doskonalenia kompetencji językowych,

2. poziomu językowego prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i skonstruowanych rozwiązań problemów społecznych, a także scenariusza zajęć oraz wypowiedzi na zajęciach.

Kompetencje społeczne

ocena kompetencji społecznych na podstawie poziomu:

1. zaangażowania w dyskurs, aktywności mające miejsce podczas zajęć oraz przygotowywanie prezentacji i scenariusza zajęć,

2. refleksyjności znajdującej odzwierciedlenie w odpowiedzi na pytania.

W kontekście powyższego uczestnicy zajęć zobowiązani są:

1. być obecnymi na 7 spośród 8 zajęć,

2. uzyskać 4 punkty za aktywność na zajęciach. Uzyskanie większej ilości punktów skutkuje podwyższeniem oceny o 0,5,

3. przygotować w parach trwającą około 15-20 minut charakterystykę (w formie prezentacji PowerPoint) dotyczącą problemu społecznego omawianego na zajęciach, zaprezentować ją, przesłać jej na adres e-mail prowadzącej oraz odpowiedzieć w języku angielskim na pytania związane z jej tematyką,

4. przygotowywać na zajęciach grupowe prezentacje propozycji rozwiązań konkretnych problemów społecznych,

5. przygotować scenariusz 45- minutowych zajęć dla dowolnej grupy odbiorców, których celem jest nabycie przez uczestników kompetencji z zakresu rozpoznawania i/lub rozwiązywania dowolnego problemu społecznego,

Pełny opis:

1. First class. Introduction

2. Concept of educationalization as a conceptual framework for reflection on the role of education in the processes of preventing and solving contemporary social problems

3. Challenges facing family and modern forms of education as a way of supporting family in dealing with them

4. Educational inequality and addressing the problem through education

5. Social exclusion of people with disabilities and the role of school education in supporting their social inclusion

6. Environmental problems and implementation of education as a method of tackling them and their effects

7. The challenges of risk society and preparing children for living in it

8. Summary. Feedback.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bridges, D. (2008). Educationalization: On the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problems. „Educational Theory”, 58/4, s. 461–474.

2. Czyżewski, M. (2013). W kręgu społecznej pedagogii. „Societas/Communitas”, 2/16, s. 43–73.

3. Elmose, S., Roth, W.M. (2005). Allgemeinbildung: Readiness For Living in Risk Society. „Journal of Curriculum Studies”, 37/1, s. 11-34.

4. Ensuring an Equitable Opportunity: Providing a High-Quality Education for Students with Disabilities (2019). Washington: Council of Chief State School Officers, s. 2-20.

5. Ferkany, M., Whyte, K.P. (2011) Environmental Education, Wicked Problems, and Virtue. „Philosophy of Education Yearbook”, s. 331-339.

6. Hughes, R., Bowers, J.R., Mitchell, E.T., Curtiss, S, Ebata, A.T. (2012). Developing Online Family Life Prevention and Education Programs. „Family Relations: Interdisciplinary Journal and Applied Family Studies”, 61/5, s. 711-727.

7. Lambeir, B., Ramaekers, S. (2008). Humanizing Education and the Educationalization of Health. „Educational Theory”, 58/ 4, s. 435–446.

8. Marynowicz-Hetka, E. (2013). Pedagogizacja życia społecznego w optyce społeczno-pedagogicznej. „Societas/Communitas”, 2/16, s. 75–96.

9. Schleicher, A., Zoido, P. (2016). Global Equality of Educational Opportunity: Creating the Conditions for all Students to Succeed. „Journal of Social Issues, 72/4, s. 696-719.

Literatura uzupełniająca:

1. Ashley, M. (2000). Science: an Unreliable Friend to Environmental Education? „Environmental Education”, 6/3, s. 269-280.

2. Andersen, T.M. (2019). Social Background, Education, and Inequality. „Econoomic Inquiry”, 57/2, s. 1441-1459.

3. Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Heves, B. Davies, H. Daniels (eds.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (363-368). New York: Peter Lang.

4. Fendler, L. (2008). New and Improved Educationalizing: Faster, More Powerful and Longer Lasting. „Ethics and Education”, 3/1, s. 15-26.

5. Hooge, E.H, Honight, M.E., Langeelan, N. (2011). The Teaching Profession Against the Background of Educationalization: an explanatory Study. „European Journal of Teacher Education”, 34/3, s. 297-315.

6. Jemeli, Ch. M, Fakandu, A.M. (2019). Equitable Access to Education and Development in a Knowledgeable Society as Advocated by UNESCO. „Educational Research and Reviews”, 14/6, s. 200-205.

7. Krasiejko, I. (2011). Changes in the Social Work with Multiple Problems Families in Poland. „New Educational Review”, 24/2, s. 184-193.

8. Labaree, D. (2008). The Winning Ways of a Loosing Strategy: Educationalizing Social Problems in the United States. „Educational Theory”, 58/4, s. 447-460.

9. Ostrowicka, H. (2014). Pedagogization of “Problems with Youth” in Media Discourse – Post-Foucaldian Perspective. „Journal of International Scientific Publications: Media & Mass Communication”, 4, s. 126-135.

10. Popkewitz, T.S. (2008). The Social, Psychological, and Education Sciences: From Educationalization to Pedagogicalization of the Family and The Child. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 171-190.

11. Right to Education handbook (2019). Paris: UNESCO.

12. Ross, A. (2010). Where do young people get information from on social issues? W: B. Krzywosz-Rynkiewicz, A. Zalewska, A. Ross (eds.), Future citizens 21st century challenges for young people (223-249). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

13. Singh, P., McWilliam, E. (2005). Pedagogic imaginings: negotiating pedagogies of care/protection in a risk society. „Asia-Pacific Journal of Teacher Education”, 33/2, s. 115-134.

14. Shah, S. (2005). Voices and Choices: How Education Influences the Career Choices of Young Disabled People. „Journal of Research in Special Educational Needs”, 5/3, s. 112-117.

15. Smeyers, P., Dapaepe, M. (2008). Introduction: Pushing Social Responsibilities: the Educationalization of Social Problems. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 1-11.

16. Tröhler, D. (2008). The Educationalization of the Modern World: Progress, Passion, and the Protestant Promise of Education. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 31-46.

17. Wesołowska, P. (2015). Parent-children relationships as a subject of parents’ pedagogization. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (eds.), The Educational and Social Word of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization (280-286) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Uwagi:

Zajęcia realizowane są w aplikacji Teams w zespole o nazwie tożsamej z nazwą zajęć (link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a526897995e21478a97c84c01c95c32eb%40thread.tacv2/conversations?groupId=2f1d985e-3749-4308-a746-1a6295615f47&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86)

Metody kształcenia:

lektura i analiza tekstów, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, praca w parach, metoda problemowa, uczenie w oparciu o problem (problem based learning)

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 15

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia: 0

liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - przygotowanie prezentacji i scenariusza zajęć: 25

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 55

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Zawadzka
Prowadzący grup: Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

ocena wiedzy na podstawie poziomu merytorycznego:

1. prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i odpowiedzi na pytania z nią związane,

2. przygotowywanych na zajęciach prezentacji dt. skonstruowanych edukacyjnych rozwiązań problemów społecznych,

3. eseju na temat pt. "Rola edukacji w rozwiązywaniu problemów społecznych"

4.uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Umiejętności

ocena umiejętności na podstawie:

1. dostrzeganego poziomu gotowości do wypowiadania się w j. angielskim w trakcie dyskursu prowadzonego w trakcie zajęć i doskonalenia kompetencji językowych,

2. poziomu językowego prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i skonstruowanych rozwiązań problemów społecznych, eseju oraz wypowiedzi na zajęciach.

Kompetencje społeczne

ocena kompetencji społecznych na podstawie poziomu:

1. zaangażowania w dyskurs, aktywności mające miejsce podczas zajęć oraz przygotowywanie prezentacji i eseju.

2. refleksyjności znajdującej odzwierciedlenie w odpowiedzi na pytania.

W kontekście powyższego uczestnicy zajęć zobowiązani są:

1. być obecnymi na 7 spośród 8 zajęć,

2. uzyskać 3 punkty za aktywność na zajęciach. Uzyskanie większej ilości punktów skutkuje podwyższeniem oceny o 0,5,

3. przygotować w parach trwającą około 10 minut charakterystykę (w formie prezentacji PowerPoint) dotyczącą problemu społecznego omawianego na zajęciach, zaprezentować ją, przesłać jej na adres e-mail prowadzącej oraz odpowiedzieć w języku angielskim na pytania związane z jej tematyką,

4. przygotowywać na zajęciach grupowe prezentacje propozycji rozwiązań konkretnych problemów społecznych,

5. przygotować esej na temat: "Rola edukacji w rozwiązywaniu problemów społecznych".

Pełny opis:

1. First class. Introduction

2. Concept of educationalization as a conceptual framework for reflection on the role of education in the processes of preventing and solving contemporary social problems

3. Challenges facing family and modern forms of education as a way of supporting family in dealing with them

4. Educational inequality and addressing the problem through education

5. Social exclusion of people with disabilities and the role of school education in supporting their social inclusion

6. Environmental problems and implementation of education as a method of tackling them and their effects

7. Internet addiction and educational strategies of coping with it.

8. Summary. Feedback.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Brand, M., Laier, Ch., Young, K.S. (2014). Internet addiction: coping styles, expectancies, and treatment implications. Frontiers in Psychology, 5 (375), s. 1-14.

2. Bridges, D. (2008). Educationalization: On the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problems. „Educational Theory”, 58/4, s. 461–474.

3. Ensuring an Equitable Opportunity: Providing a High-Quality Education for Students with Disabilities (2019). Washington: Council of Chief State School Officers, s. 2-20.

4. Ferkany, M., Whyte, K.P. (2011) Environmental Education, Wicked Problems, and Virtue. „Philosophy of Education Yearbook”, s. 331-339.

5. Hughes, R., Bowers, J.R., Mitchell, E.T., Curtiss, S, Ebata, A.T. (2012). Developing Online Family Life Prevention and Education Programs. „Family Relations: Interdisciplinary Journal and Applied Family Studies”, 61/5, s. 711-727.

6. Lambeir, B., Ramaekers, S. (2008). Humanizing Education and the Educationalization of Health. „Educational Theory”, 58/ 4, s. 435–446.

7. Schleicher, A., Zoido, P. (2016). Global Equality of Educational Opportunity: Creating the Conditions for all Students to Succeed. „Journal of Social Issues, 72/4, s. 696-719.

Literatura uzupełniająca:

1. Ashley, M. (2000). Science: an Unreliable Friend to Environmental Education? „Environmental Education”, 6/3, s. 269-280.

2. Andersen, T.M. (2019). Social Background, Education, and Inequality. „Econoomic Inquiry”, 57/2, s. 1441-1459.

3. Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Heves, B. Davies, H. Daniels (eds.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (363-368). New York: Peter Lang.

4. Fendler, L. (2008). New and Improved Educationalizing: Faster, More Powerful and Longer Lasting. „Ethics and Education”, 3/1, s. 15-26.

5. Hooge, E.H, Honight, M.E., Langeelan, N. (2011). The Teaching Profession Against the Background of Educationalization: an explanatory Study. „European Journal of Teacher Education”, 34/3, s. 297-315.

6. Jemeli, Ch. M, Fakandu, A.M. (2019). Equitable Access to Education and Development in a Knowledgeable Society as Advocated by UNESCO. „Educational Research and Reviews”, 14/6, s. 200-205.

7. Krasiejko, I. (2011). Changes in the Social Work with Multiple Problems Families in Poland. „New Educational Review”, 24/2, s. 184-193.

8. Labaree, D. (2008). The Winning Ways of a Loosing Strategy: Educationalizing Social Problems in the United States. „Educational Theory”, 58/4, s. 447-460.

9. Ostrowicka, H. (2014). Pedagogization of “Problems with Youth” in Media Discourse – Post-Foucaldian Perspective. „Journal of International Scientific Publications: Media & Mass Communication”, 4, s. 126-135.

10. Popkewitz, T.S. (2008). The Social, Psychological, and Education Sciences: From Educationalization to Pedagogicalization of the Family and The Child. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 171-190.

11. Right to Education handbook (2019). Paris: UNESCO.

12. Ross, A. (2010). Where do young people get information from on social issues? W: B. Krzywosz-Rynkiewicz, A. Zalewska, A. Ross (eds.), Future citizens 21st century challenges for young people (223-249). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

13. Singh, P., McWilliam, E. (2005). Pedagogic imaginings: negotiating pedagogies of care/protection in a risk society. „Asia-Pacific Journal of Teacher Education”, 33/2, s. 115-134.

14. Shah, S. (2005). Voices and Choices: How Education Influences the Career Choices of Young Disabled People. „Journal of Research in Special Educational Needs”, 5/3, s. 112-117.

15. Smeyers, P., Dapaepe, M. (2008). Introduction: Pushing Social Responsibilities: the Educationalization of Social Problems. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 1-11.

16. Tröhler, D. (2008). The Educationalization of the Modern World: Progress, Passion, and the Protestant Promise of Education. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 31-46.

17. Wesołowska, P. (2015). Parent-children relationships as a subject of parents’ pedagogization. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (eds.), The Educational and Social Word of a Child Discourses of Communication, Subjectivity and Cyborgization (280-286) Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Uwagi:

Metody kształcenia:

lektura i analiza tekstów, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, praca w parach, uczenie w oparciu o problem (problem based learning), wykład, pogadanka.

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin przeznaczonych do samodzielnego przygotowania się do zajęć (lektura tekstów): 20

liczba godzin przeznaczonych realizację wymagań zaliczeniowych - przygotowanie prezentacji i eseju: 15

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 13 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Zawadzka
Prowadzący grup: Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

ocena wiedzy na podstawie poziomu merytorycznego:

1. prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i odpowiedzi na pytania z nią związane,

2. przygotowywanych na zajęciach prezentacji dt. skonstruowanych edukacyjnych rozwiązań problemów społecznych,

3. eseju na temat pt. "Rola edukacji w rozwiązywaniu problemów społecznych"

4.uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Umiejętności

ocena umiejętności na podstawie:

1. dostrzeganego poziomu gotowości do wypowiadania się w j. angielskim w trakcie dyskursu prowadzonego w trakcie zajęć i doskonalenia kompetencji językowych,

2. poziomu językowego prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i skonstruowanych rozwiązań problemów społecznych, eseju oraz wypowiedzi na zajęciach.

Kompetencje społeczne

ocena kompetencji społecznych na podstawie poziomu:

1. zaangażowania w dyskurs, aktywności mające miejsce podczas zajęć oraz przygotowywanie prezentacji i eseju.

2. refleksyjności znajdującej odzwierciedlenie w odpowiedzi na pytania.

W kontekście powyższego uczestnicy zajęć zobowiązani są:

1. być obecnymi na 7 spośród 8 zajęć,

2. uzyskać 4 punkty za aktywność na zajęciach. Uzyskanie większej ilości punktów skutkuje podwyższeniem oceny o 0,5,

3. przygotować w parach trwającą około 10 minut charakterystykę (w formie prezentacji PowerPoint) dotyczącą problemu społecznego omawianego na zajęciach, zaprezentować ją, przesłać jej na adres e-mail prowadzącej oraz odpowiedzieć w języku angielskim na pytania związane z jej tematyką,

4. przygotowywać na zajęciach grupowe prezentacje propozycji rozwiązań konkretnych problemów społecznych,

5. przygotować esej na temat: "Rola edukacji w rozwiązywaniu problemów społecznych".

Pełny opis:

1. First class. Introduction

2. Concept of educationalization as a conceptual framework for reflection on the role of education in the processes of preventing and solving contemporary social problems

3. Challenges facing family and modern forms of education as a way of supporting family in dealing with them

4. Educational inequality and addressing the problem through education

5. Social exclusion of people with disabilities and the role of school education in supporting their social inclusion

6. Environmental problems and role of school education in preparing students for being ecofriendly

7. Cyberbullying as a modern form of peer aggression and solving the problem through popular culture

8. Summary. Feedback

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Bridges, D. (2008). Educationalization: On the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problems. „Educational Theory”, 58/4, s. 461–474.

2. Gottschalk, F. (2022). Cyberbullying: An overview of research and policy in OECD countries. OECD, s. 6-29.

3.. Heinen, H. (2014). Social Inclusion of Children and Young People with Disabilities. Council of Europe, s. 25-43.

4. Hughes, R., Bowers, J.R., Mitchell, E.T., Curtiss, S, Ebata, A.T. (2012). Developing Online Family Life Prevention and Education Programs. „Family Relations: Interdisciplinary Journal and Applied Family Studies”, 61/5, s. 711-727.

5. Schleicher, A., Zoido, P. (2016). Global Equality of Educational Opportunity: Creating the Conditions for all Students to Succeed. „Journal of Social Issues, 72/4, s. 696-719.

6.Tilbury, D., Galvin, C. (2022). Input paper: A Whole School Approach to Learning for Environmental Sustainability.

Literatura uzupełniająca:

1. Ashley, M. (2000). Science: an Unreliable Friend to Environmental Education? „Environmental Education”, 6/3, s. 269-280.

2. Andersen, T.M. (2019). Social Background, Education, and Inequality. „Econoomic Inquiry”, 57/2, s. 1441-1459.

3. Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Heves, B. Davies, H. Daniels (eds.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (363-368). New York: Peter Lang.

4. Fendler, L. (2008). New and Improved Educationalizing: Faster, More Powerful and Longer Lasting. „Ethics and Education”, 3/1, s. 15-26.

5. Hooge, E.H, Honight, M.E., Langeelan, N. (2011). The Teaching Profession Against the Background of Educationalization: an explanatory Study. „European Journal of Teacher Education”, 34/3, s. 297-315.

6. Jemeli, Ch. M, Fakandu, A.M. (2019). Equitable Access to Education and Development in a Knowledgeable Society as Advocated by UNESCO. „Educational Research and Reviews”, 14/6, s. 200-205.

7. Krasiejko, I. (2011). Changes in the Social Work with Multiple Problems Families in Poland. „New Educational Review”, 24/2, s. 184-193.

8. Labaree, D. (2008). The Winning Ways of a Loosing Strategy: Educationalizing Social Problems in the United States. „Educational Theory”, 58/4, s. 447-460.

9. Ostrowicka, H. (2014). Pedagogization of “Problems with Youth” in Media Discourse – Post-Foucaldian Perspective. „Journal of International Scientific Publications: Media & Mass Communication”, 4, s. 126-135.

10. Popkewitz, T.S. (2008). The Social, Psychological, and Education Sciences: From Educationalization to Pedagogicalization of the Family and The Child. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 171-190.

11. Right to Education handbook (2019). Paris: UNESCO.

12. Ross, A. (2010). Where do young people get information from on social issues? W: B. Krzywosz-Rynkiewicz, A. Zalewska, A. Ross (eds.), Future citizens 21st century challenges for young people (223-249). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

13. Singh, P., McWilliam, E. (2005). Pedagogic imaginings: negotiating pedagogies of care/protection in a risk society. „Asia-Pacific Journal of Teacher Education”, 33/2, s. 115-134.

14. Shah, S. (2005). Voices and Choices: How Education Influences the Career Choices of Young Disabled People. „Journal of Research in Special Educational Needs”, 5/3, s. 112-117.

15. Smeyers, P., Dapaepe, M. (2008). Introduction: Pushing Social Responsibilities: the Educationalization of Social Problems. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 1-11.

16. Tröhler, D. (2008). The Educationalization of the Modern World: Progress, Passion, and the Protestant Promise of Education. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 31-46.

Uwagi:

Metody kształcenia:

lektura i analiza tekstów, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, praca w parach, uczenie w oparciu o problem (problem based learning), wykład, pogadanka.

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 15

liczba godzin przeznaczonych do samodzielnego przygotowania się do zajęć (lektura tekstów): 15

liczba godzin przeznaczonych realizację wymagań zaliczeniowych - przygotowanie prezentacji i eseju: 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 12 godzin, 14 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Zawadzka
Prowadzący grup: Edyta Zawadzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia

Wiedza

ocena wiedzy na podstawie poziomu merytorycznego:

1. prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i odpowiedzi na pytania z nią związane,

2. przygotowywanych na zajęciach prezentacji dt. skonstruowanych edukacyjnych rozwiązań problemów społecznych,

3. eseju na temat "Rola edukacji w rozwiązywaniu problemów społecznych"

4.uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć.

Umiejętności

ocena umiejętności na podstawie:

1. dostrzeganego poziomu gotowości do wypowiadania się w j. angielskim w trakcie dyskursu prowadzonego w trakcie zajęć i doskonalenia kompetencji językowych,

2. poziomu językowego prezentacji dt. wybranego problemu społecznego i skonstruowanych rozwiązań problemów społecznych, eseju oraz wypowiedzi na zajęciach.

Kompetencje społeczne

ocena kompetencji społecznych na podstawie poziomu:

1. zaangażowania w dyskurs, aktywności mające miejsce podczas zajęć oraz przygotowywanie prezentacji i eseju.

2. refleksyjności znajdującej odzwierciedlenie w odpowiedzi na pytania.

Pełny opis:

1. First class. Introduction. Concept of educationalization as a conceptual framework for reflection on the role of education in the processes of preventing and solving contemporary social problems.

2. Challenges facing family and modern forms of education as a way of supporting family in dealing with them.

3. Educational inequality and addressing the problem through education.

4. Cyberbullying as a modern form of peer aggression and solving the problem through popular culture. Summary.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bridges, D. (2008). Educationalization: On the Appropriateness of Asking Educational Institutions to Solve Social and Economic Problems. „Educational Theory”, 58/4, s. 461–474.

Gottschalk, F. (2022). Cyberbullying: An overview of research and policy in OECD countries. OECD, s. 6-29.

Hughes, R., Bowers, J.R., Mitchell, E.T., Curtiss, S, Ebata, A.T. (2012). Developing Online Family Life Prevention and Education Programs. „Family Relations: Interdisciplinary Journal and Applied Family Studies”, 61/5, s. 711-727.

Schleicher, A., Zoido, P. (2016). Global Equality of Educational Opportunity: Creating the Conditions for all Students to Succeed. „Journal of Social Issues, 72/4, s. 696-719.

Literatura uzupełniająca:

1. Andersen, T.M. (2019). Social Background, Education, and Inequality. „Econoomic Inquiry”, 57/2, s. 1441-1459.

2. Bernstein, B. (2010). From Pedagogies to Knowledges. W: A. Morais, I. Heves, B. Davies, H. Daniels (eds.), Towards a Sociology of Pedagogy: The Contribution of Basil Bernstein to Research (363-368). New York: Peter Lang.

3. Fendler, L. (2008). New and Improved Educationalizing: Faster, More Powerful and Longer Lasting. „Ethics and Education”, 3/1, s. 15-26.

4. Jemeli, Ch. M, Fakandu, A.M. (2019). Equitable Access to Education and Development in a Knowledgeable Society as Advocated by UNESCO. „Educational Research and Reviews”, 14/6, s. 200-205.

5. Labaree, D. (2008). The Winning Ways of a Loosing Strategy: Educationalizing Social Problems in the United States. „Educational Theory”, 58/4, s. 447-460.

6. Right to Education handbook (2019). Paris: UNESCO.

7. Ross, A. (2010). Where do young people get information from on social issues? W: B. Krzywosz-Rynkiewicz, A. Zalewska, A. Ross (eds.), Future citizens 21st century challenges for young people (223-249). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

8. Shah, S. (2005). Voices and Choices: How Education Influences the Career Choices of Young Disabled People. „Journal of Research in Special Educational Needs”, 5/3, s. 112-117.

9. Smeyers, P., Dapaepe, M. (2008). Introduction: Pushing Social Responsibilities: the Educationalization of Social Problems. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 1-11.

10. Tröhler, D. (2008). The Educationalization of the Modern World: Progress, Passion, and the Protestant Promise of Education. W: P. Smeyers, M. Depaepe (eds.), Educational Research: The Educationalization of Social Problems, Educational Research 3, s. 31-46.

Uwagi:

Metody kształcenia: lektura i analiza tekstów, prezentacja, dyskusja dydaktyczna, praca w grupach, praca w parach, uczenie w oparciu o problem (problem based learning), wykład, pogadanka.

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada 1 punkt ECTS

liczba godzin kontaktowych: 12

liczba godzin przeznaczonych do samodzielnego przygotowania się do zajęć (lektura tekstów): 15

liczba godzin przeznaczonych realizację wymagań zaliczeniowych - przygotowanie prezentacji i eseju oraz ich konsultowanie z prowadzącą: 23

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 50, co odpowiada 2 punktom ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)