Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka oświatowa w perspektywie krajowej i międzynarodowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-2F-POK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka oświatowa w perspektywie krajowej i międzynarodowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (WS) ped. opiekuńczo-wych. i szkolnej, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Pojęcie, istota i cele polityki oświatowej. Geneza i przemiany polityki oświatowej. Podmiot, przedmiot oraz uwarunkowania polityki oświatowej. System oświaty w perspektywie ogólnej teorii systemów. Budowa systemu – komponenty, zasady tworzenia i modyfikowania – i jego funkcjonowanie w perspektywie OTS. Zastosowanie OTS w analizie i konstruowaniu systemu edukacji. Społeczne, demograficzne, polityczne, ekonomiczne uwarunkowania systemów edukacyjnych. Edukacja jako źródło rozwoju społecznego i ekonomicznego państw. Rola uwarunkowań w dokonywaniu zmian w systemach oświatowych. Systemy oświatowe w Europie i na świecie - edukacja wielu prędkości i wynikające z tego konsekwencje społeczno-ekonomiczne. Polityka edukacyjna w Polsce i na świecie - priorytety i możliwości działania. Przemiany edukacyjne w krajach europejskich i pozaeuropejskich – identyfikacja obszarów. Możliwe scenariusze w perspektywie dokumentów strategicznych i raportów edukacyjnych. Podstawowe programy europejskie na rzecz edukacji.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna na poziomie rozszerzonym metodologię badań komparatystycznych, w tym paradygmaty, zróżnicowanie podejść, możliwości i ograniczenia.

ma rozszerzoną i uszczegółowioną wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu krajowego systemu oświaty;

zna systemy oświaty w wybranych krajach OECD;

Umiejętności

potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, demografii, socjologii i ekonomii w celu analizy zjawisk oświatowych w kraju i zagranicą;

potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje na temat zjawisk społecznych i oświatowych rozmaitej natury przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;

potrafi właściwie prezentować własne stanowiska, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych;

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do krytycznej analizy odbieranych treści, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Piwowarski
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Piwowarski
Prowadzący grup: Rafał Piwowarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Wybrane uwarunkowania funkcjonowania oświaty.

Ważniejsze akty prawne i raporty dotyczące systemów oświaty.

Szkolnictwo na wsi wyzwaniem dla polityki oświatowej.

Szkolnictwo niepubliczne i kapitał naukowy w polityce oświatowej w wybranych krajach.

Nierówności oświatowe - perspektywa międzynarodowa.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Dwojakie traktowanie polityki oświatowej.

Uwarunkowania demograficzne, finansowe, kadrowe (ocena pracy nauczyciela) oraz skutki dla polityki oświatowej (w tym: zdarzeń nieprzewidzianych - na przykładzie Covid 19) - z perspektywy krajowej i międzynarodowej.

Szkolnictwo na wsi, rola szkolnictwa niepublicznego - przykład Polski i wybranych krajów.

Ważniejsze akty prawne (polskie) i raporty (polskie i zagraniczne); strategie wdrażania reform oświatowych.

Rola edukacji i kapitału naukowego w rozwoju społecznym i gospodarczym (Polska na tle międzynarodowym).

Nierówności oświatowe na tle nierówności społecznych - perspektywa międzynarodowa.

Literatura:

- Human Development Report 2021-22. hdr.undp.org

- Kupisiewicz, Cz. (1999). Paradygmaty i wizje reform oświatowych. Warszawa, Wydawnictwo Żak

- Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych

- Piwowarski, R. (2013). Uwarunkowania i tendencje zmian edukacyjnych w Polsce. "Edukacja" 2013, nr 3

- Piwowarski, R. (2020). Czy praca nauczyciela jest ceniona? W: J. Madalińska-Michalak, A. Wiłkomirska (red.). Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania...Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

- Piwowarski, R. (2022). Szkoła dla wsi w Polsce i na świecie - konteksty społeczne i kulturowe. "Edukacja Międzykulturowa" 2022, nr 3

- Śliwerski, B. (2015). Edukacja (w) polityce. Polityka (w) edukacji. Inspiracje do badań polityki oświatowej. Kraków, Impuls

- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dziennik Ustaw 1991 nr 95 poz. 425

- Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. Dziennik Ustaw 1999 nr 12 poz. 96

- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Dziennik Ustaw 2017 poz. 59

- Wroczyński, R. (1988). Marian Falski i reformy szkolne w Rzeczypospolitej. Warszawa, PWN

Uwagi:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę - na podstawie wypowiedzi pisemnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)