Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy zarządzania w systemie oświaty

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ZSO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy zarządzania w systemie oświaty
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę interdyscyplinarną nt. zarządzania organizacją oświatową;

- zna relacje między otoczeniem organizacji i jej skutecznością;

- zna podstawowe pojęcia: istota i procesy zarządzania w systemie oświaty;

- posiada elementarną wiedzę dot. organizacji, przywództwa i kontrolowania;

- zna role i umiejętności menedżera;

- zna podstawy ewolucji zarządzania i współczesną myśl menedżerską;

- zna istotę planowania i podejmowania decyzji;

- zna współczesne wyzwania zarządzania;

- zna i rozumie etyczny i społeczny kontekst zarządzania oświatą.

Umiejętności:

- potrafi obserwować i oceniać działania pod względem skuteczności i efektywności;

- umie opisać istotę zarządzania, definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania oraz scharakteryzować ich znaczenie w organizacji;

- jest w stanie dobrze orientować się w procesie zarządzania jakością;

- potrafi wcielić się w podstawowe role menedżera – przywódcy;

- potrafi rozpoznawać i odgrywać podstawowe role menedżerskie;

- potrafi używać menedżerskiego spojrzenia globalnego i systemowego;

- umie odgrywać role przywódcze w organizacji;

- umie diagnozować sytuację i podejmować decyzje;

- posiada podstawowe umiejętności zarządzania czasem i zarządzania przez cele;

- potrafi organizować i koordynować działania i zasoby.

Kompetencje społeczne:

- prawidłowo identyfikuje role społeczne;

- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;

- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;

- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;

- dostrzega etyczny wymiar zarządzania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński, Elżbieta Lęcznarowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Janusz Barszczewski, Krzysztof Gawroński, Elżbieta Lęcznarowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Istota zarządzania. Planowanie i podejmowanie decyzji. Koordynacja działań i zasobów. Kierowanie ludźmi. Obserwowanie, diagnoza i ocena działań. Zarządzanie jakością. Kontrola i ewaluacja. Role i umiejętności menedżerskie. Ewolucja zarządzania i współczesna myśl menedżerska. Zarządzanie przez cele i zarządzanie czasem. Umiejętności przywódcze. Zarządzanie

w organizacjach no-profit. Etyczny wymiar zarządzania szkołą (placówką). Indywidualna i społeczna odpowiedzialność. Środowiskowy kontekst zarządzania ogniwami systemu oświaty. Proces planowania i podejmowania decyzji. Zarządzanie zmianą. Planowanie rozwoju szkoły (placówki). Współczesne wyzwania zarządzania. Otoczenie organizacji i jej skuteczność (lobby). Przywództwo. Komunikowanie w pracy menedżera.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą (s.104-117). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Krzysztof Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 4 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska, Marlena Zaborniak
Prowadzący grup: Marlena Zaborniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)