Zaburzenia w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ZRD3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - charakteryzuje modele patologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym - wskazuje kryteria zjawisk normatywnych od symptomatycznych - opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym. UMIEJĘTNOŚCI: - posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu zaburzeń w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Egzamin (test) |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie zaburzeń w rozwoju i zaburzeń zachowania. 2. Zaburzenia rozwoju: parcjalne zaburzenia rozwoju: deficyty rozwojowe analizatorów: wzroku, słuchu, zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, zaburzenia rozwoju mowy, dysleksja, zaburzenia lateralizacji; ich geneza i postępowanie korekcyjno-wychowawcze. 3. Zaburzenia globalne rozwoju: ADHD, całościowe zaburzenia rozwoju, deficyt intelektu; ich geneza i postępowanie korekcyjno-wychowawcze. 4. Zaburzenia emocji i zachowania: depresja, fobia szkolna, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego u dzieci, nieśmiałość; geneza, terapia i profilaktyka |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. 2. Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: Impuls. 3. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 4. Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (r. 6,7,8) 5. Popielarska, A. (1989). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. (części: A, B, C oraz str. 202-210). 6. Radochoński, M. (1996). Zarys psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Peda-gogicznej.(część III) 7. Karasowska, A. (2009). Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Parpamedia. Literatura zalecana: 1. Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: Impuls. 2. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 3. Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (rozdziały: 6, 7, 8, ) |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - symulacja Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.