Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ZRD3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: diagnoza i terapia z zaburzeniami integracji sensorycznej
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- charakteryzuje modele patologii rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym

- wskazuje kryteria zjawisk normatywnych od symptomatycznych

- opisuje przejawy zaburzeń w rozwoju poznawczym, emocjonalnym i społecznym.

UMIEJĘTNOŚCI:

- posiada umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji na tematy związane z nieprawidłowościami w rozwoju oraz interpretowania ich do działań pedagogicznych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy z zakresu zaburzeń w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Egzamin (test)

Pełny opis:

1. Pojęcie zaburzeń w rozwoju i zaburzeń zachowania.

2. Zaburzenia rozwoju: parcjalne zaburzenia rozwoju: deficyty rozwojowe analizatorów: wzroku, słuchu, zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, zaburzenia rozwoju mowy, dysleksja, zaburzenia lateralizacji; ich geneza i postępowanie korekcyjno-wychowawcze.

3. Zaburzenia globalne rozwoju: ADHD, całościowe zaburzenia rozwoju, deficyt intelektu; ich geneza i postępowanie korekcyjno-wychowawcze.

4. Zaburzenia emocji i zachowania: depresja, fobia szkolna, moczenie nocne, zespół stresu pourazowego u dzieci, nieśmiałość; geneza, terapia i profilaktyka

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Kendall, P.C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

2. Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: Impuls.

3. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

4. Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (r. 6,7,8)

5. Popielarska, A. (1989). Psychiatria wieku rozwojowego. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. (części: A, B, C oraz str. 202-210).

6. Radochoński, M. (1996). Zarys psychopatologii dla pedagogów. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Peda-gogicznej.(część III)

7. Karasowska, A. (2009). Jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Parpamedia.

Literatura zalecana:

1. Oszwa, U. (2007). Dziecko z zaburzeniami rozwoju i zachowania w klasie szkolnej. Kraków: Impuls.

2. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

3. Pecyna, M.B. (1999). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. (rozdziały: 6, 7, 8, )

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne (konstruowanie zadań diagnostycznych)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- symulacja

Liczba punktów ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)