Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ZPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla stud. podyplomowych: zarządzanie w sytemie oświaty
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 0.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Słuchacz:

- posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia;

- zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna diagnozę, warunki i sposoby zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych, podstawowe pojęcia dla istoty

diagnozowania potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w procesie kształcenia.

- zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach;

- zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;

- zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji;

- zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego;

- wie na czym polega adaptacja planów i programów nauczania, w tym: podręczników;

- zna zasady i formy praktyczne zarządzania w sytuacjach kryzysowych w szkole.

- posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę nt. kultury wypowiedzi;

- zna podstawowe pojęcia: język i jego funkcje, kultura języka (składniki), innowacje językowe i błędy językowe,

fonetyka, dykcja, etyka i estetyka słowa, manipulacja językowa, gatunków, stylów wypowiedzi;

- zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi;

- zna typy błędów językowych; wie jak akcentować w języku polskim;

- posiada elementarną wiedzę dot. środków przekazu w komunikacji językowej, urzędowej – w języku angielskim;

- posiada elementarną wiedzę dotyczącą kompozycji wypowiedzi w języku angielskim.

Umiejętności:

- potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów;

- umie tworzyć model postępowania pedagogiczno - terapeutycznego;

- jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji;

- umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej

i zewnętrznej;

- umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego;

- wie jak podejmować właściwe działania w sytuacjach kryzysowych w szkole;

- potrafi nawiązywać i prowadzić rozmowy oraz przygotowywać dokumenty w języku polskim i (wybrane) w języku

angielskim - w obszarze posiadanych kompetencji;

- umie jak efektywnie prowadzić zebrania, narady, spotkania, negocjacje, rozmowy motywacyjne i dyscyplinujące;

- potrafi przygotować wizerunek szkoły, zaprezentować go i wykorzystać w celach marketingowych i zarządzaniu

szkołą (placówką).

Kompetencje społeczne:

- preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;

- racjonalnie podchodzi do funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty, kontroluje zachowania własne,

pracowników i uczniów;

- kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;

- dostrzega motywujący charakter kontroli i ewaluacji; skupia się na działaniach ukierunkowanych na osiąganie

celów i wypełnianie podstawowych funkcji szkoły wobec uczniów, nauczycieli i rodziców;

- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;

- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;

- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;

- posiada świadomość odpowiedzialności za błędy wypowiedzi publicznych i medialnych;

- rozumie skutki społeczne podejmowanych ustaleń bilateralnych w języku polskim i angielskim.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Teresa Serafin, Monika Wawrzeńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Kwiatkowski
Prowadzący grup: Teresa Serafin, Monika Wawrzeńczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Pełny opis:

Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne. Role i zadania organów szkoły. Organizacja zadań kształcenia

i wychowania w szkołach i placówkach. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą. Kierowanie procesami społecznymi w szkole. Badanie i kontrola realizacji zadań. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy

w szkole w oparciu obowiązujące prawo. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.

Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Planowanie i realizacja zadań pracowników. Marketingowe zarządzanie szkołą. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty. System egzaminów zewnętrznych. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole. Komunikacja interpersonalna.

Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.

Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych. Badanie i kontrola realizacji zadań. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Plan zadań pracowników i jego realizacja.

Planowanie zajęć poza siedziba szkoły. Przykładowy projekt edukacyjny. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.

Przykładowe rozwiązania marketingowe. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego. Praktyczne formy komunikacji interpersonalnej w języku polskim i angielskim, szczególnie przy planowaniu i realizowaniu wspólnych projektów. Przykłady rozwiązywania problemów i konfliktów. Działania integracyjne wokół celów szkoły.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą (s.104-117). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Teresa Serafin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW

Wiedza:

Słuchacz:

- posiada wiedzę nt. zadań dyrektora w organizowaniu wspierania dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników; zna diagnozę i ocenę efektów kształcenia i wychowania (w tym: ocena wyników egzaminów zewnętrznych);

- zna prawo odwołania lub odniesienia do ich wyników i efektów kształcenia;

- zna obowiązki związane z rozpatrywaniem wniosków i badaniem zasadności zarzutów zawartych w skargach;

- zna procedury określające tryb postępowania administracyjnego dyrektora;

- zna potrzeby i procedurę kontroli i ewaluacji;

- zna metody, formy i procedury prowadzenia kontroli i sprawowania nadzoru pedagogicznego;

- zna relacje między doborem słów a zrozumiałością i precyzją wypowiedzi;

- zna typy błędów językowych; wie, jak akcentować w języku polskim;

Umiejętności:

- potrafi zastosować właściwą procedurę postępowania i rozwiązywania problemów;

- umie tworzyć model postępowania pedagogiczno-terapeutycznego;

- jest przygotowany do prowadzenia analizy wyników kontroli, zaplanowania i przeprowadzania ewaluacji;

- umie występować w roli kontrolowanego, zajmować stanowisko podczas i po zakończeniu kontroli wewnętrznej i zewnętrznej;

- umie planować, kierować realizacją zadań w ramach ewaluacji i oceniać jej efekty oraz działać w ramach postępowania pokontrolnego;

Kompetencje społeczne:

- preferuje twórcze podejście do podejmowanych działań, w tym w zakresie sposobów radzenia sobie z problemami w komunikacji społecznej;

- kooperuje, współdziała i współpracuje z radą pedagogiczną w procesie kształcenia i wychowania; wykorzystuje właściwie rozumiane przywództwo do motywowania wspólnych działań;

- dostrzega kwestie związane z wykonywaniem zadań menedżera;

- rozumie rolę kierowania społeczną odpowiedzialnością;

- rozpoznaje istotę odpowiedzialności państwowej i społecznej;

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Formalne i praktyczne postępowanie administracyjne.

2. Role i zadania organów szkoły.

3. Organizacja zadań kształcenia i wychowania w szkołach i placówkach.

4. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych.

5. Metody pracy wykorzystywane w praktyce terapeutycznej i ich stosowanie w realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą.

6. Kierowanie procesami społecznymi w szkole.

7. Badanie i kontrola realizacji zadań.

8. Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki pracy

w szkole w oparciu obowiązujące prawo.

9. Wspomaganie procesów pedagogicznych. Krajoznawstwo i turystyka szkolna.

10. Sposoby konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

11. Planowanie i realizacja zadań pracowników.

12. Marketingowe zarządzanie szkołą.

13. Nadzór pedagogiczny w systemie oświaty.

14. System egzaminów zewnętrznych.

15. Nadzór i kontrola zewnętrzna w szkole.

16. Komunikacja interpersonalna.

17. Zarządzanie informacją. Integrowanie podmiotów szkoły wokół jej celów. 18. Rozwiązywanie problemów i konfliktów.

19. Badanie, diagnozowanie i zaspokajanie potrzeb edukacyjnych.

20. Badanie i kontrola realizacji zadań.

21. Konstruowania projektu edukacyjnego i indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

22. Plan zadań pracowników i jego realizacja.

23. Planowanie zajęć poza siedziba szkoły.

24. Przykładowy projekt edukacyjny.

25. Plan nadzoru pedagogicznego i jego realizacja.

26. Przykładowe rozwiązania marketingowe.

27. Dokumentacja nadzoru zewnętrznego.

28. Działania integracyjne wokół celów szkoły.

Literatura:

K. Gawroński, M. Kwiatkowski (red.) Dyrektor szkoły w procesie zarządzania oświatą (s.104-117). Wydawnictwo APS, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Serafin, Katarzyna Szostakowska
Prowadzący grup: Teresa Serafin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)