Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia komunikacji w ASD

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-ZKD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaburzenia komunikacji w ASD
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II roku stud. podyplomowych: logopedia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA:

- Charakteryzuje cechy diagnostyczne autyzmu i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii

- Potrafi opisać wczesne symptomy zaburzeń autystycznych (w tym objawy dotyczące komunikacji z otoczeniem i mowy)

- Potrafi wyjaśnić prawdopodobne przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych

- Potrafi scharakteryzować zasady kompleksowej terapii osób z autyzmem

UMIEJETNOŚCI

- Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń obserwowane u osób z autyzmem i zaburzeniami ze spektrum autyzmu

- Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji prezentowane w materiale filmowym

KOMPETENCJE SPOŁECZE

- Docenia konieczność stałego poszerzania wiedzy na temat diagnozy i terapii autyzmu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms)

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z ASD podczas ćwiczeń.

Pełny opis:

1. Terminologia związana z ASD

2. Klasyfikacje ASD - kryteria diagnostyczne

3. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych oraz narzędzi do diagnozy ASD

4. Przyczyny ASD

5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy

6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z ASD

7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się)

8. Formułowanie diagnozy logopedycznej dziecka z ASD

9. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy

10. Planowanie planu terapii dziecka z ASD

Literatura:

1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010

2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006

3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006

4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993

5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010

6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001

7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009

8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010

9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007

10. Rogers S., Dawson G. "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem", Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015

11. Rogers S., Dawson G., Vismara L. "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015

12. Kaczmarek B., Wojciechowska A. (red.) "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem", Impuls, Kraków 2015

13. Rozetti A., Rybakowski F., "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące", KTA, Łódź-Warszawa, 2015

14. Greenspan S., Wieder S., "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime.", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams

Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

- ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne) z wykorzystaniem filmów z pacjentami z ASD

Kontakt z prowadzącą ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams.

Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10 + 5

Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10

Przygotowanie się do egzaminu 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kwasiborska-Dudek
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 5 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kwasiborska-Dudek
Prowadzący grup: Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)