Zaburzenia komunikacji w ASD
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-ZKD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia komunikacji w ASD |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla II roku stud. podyplomowych: logopedia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - Charakteryzuje cechy diagnostyczne autyzmu i różnicuje je z innymi tzw. całościowymi zaburzeniami rozwojowymi oraz z zaburzeniami spowodowanymi niedokształceniem mowy o różnej etiologii - Potrafi opisać wczesne symptomy zaburzeń autystycznych (w tym objawy dotyczące komunikacji z otoczeniem i mowy) - Potrafi wyjaśnić prawdopodobne przyczyny zaburzeń ze spektrum autyzmu w oparciu o najnowsze wyniki badań naukowych - Potrafi scharakteryzować zasady kompleksowej terapii osób z autyzmem UMIEJETNOŚCI - Poddaje trafnej analizie objawy zaburzeń obserwowane u osób z autyzmem i zaburzeniami ze spektrum autyzmu - Potrafi interpretować objawy zaburzeń mowy i komunikacji prezentowane w materiale filmowym KOMPETENCJE SPOŁECZE - Docenia konieczność stałego poszerzania wiedzy na temat diagnozy i terapii autyzmu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Egzamin pisemny (egzamin zostanie przeprowadzony z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Forms) Zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności oraz udziału studenta w dyskusjach dydaktycznych po prezentacji filmów z pacjentami z ASD podczas ćwiczeń. |
|
Pełny opis: |
1. Terminologia związana z ASD 2. Klasyfikacje ASD - kryteria diagnostyczne 3. Przegląd narzędzi do badań przesiewowych zaburzeń komunikacyjnych i społecznych oraz narzędzi do diagnozy ASD 4. Przyczyny ASD 5. Czas wystąpienia ASD, pierwsze objawy 6. Reakcje na środowisko fizyczne, rozwój poznawczy, rozwój ruchowy, inne zachowania osób z ASD 7. Mowa osób z ASD (zaburzenia rozwoju mowy, podstawowe deficyty językowe w komunikowaniu się) 8. Formułowanie diagnozy logopedycznej dziecka z ASD 9. Diagnoza różnicowa zaburzeń mowy dziecka z ASD z innymi zaburzeniami mowy 10. Planowanie planu terapii dziecka z ASD |
|
Literatura: |
1. Pietras T., Witusik A., Gałecki P. „Autyzm – epidemiologia, diagnoza i terapia” Continuo, Wrocław 2010 2. Atwood T. „Zespół Aspergera” Zysk i S-ka Poznań, 2006 3. Winter M. „Zespół Aspergera. Co nauczyciel wiedzieć powinien” Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006 4. Lovaas I. ”Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo” WSiP, Warszawa, 1993 5. Pisula E. „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia” Wydawnictwo Harmonia. Gdańsk 2010 6. Pisula E. „Autyzm u dzieci. Diagnoza, klasyfikacja, etiologia” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001 7. Komender J., Jagielska G., Bryńska A., „Autyzm i Zespół Aspergera” PZWL, Warszawa 2009 8. Jackson L. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Fraszka Edukacyjna Warszawa 2010 9. Hilde De Clercq „Autyzm od wewnątrz – przewodnik” Fraszka Edukacyjna we współpracy z Fundacją „Synapsis”, 2007 10. Rogers S., Dawson G. "Early Start Denver Model dla małych dzieci z autyzmem", Fundacja Rozwiązać Autyzm, W-wa 2015 11. Rogers S., Dawson G., Vismara L. "Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM)", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015 12. Kaczmarek B., Wojciechowska A. (red.) "Autyzm i AAC. Alternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem", Impuls, Kraków 2015 13. Rozetti A., Rybakowski F., "Spektrum autyzmu - neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące", KTA, Łódź-Warszawa, 2015 14. Greenspan S., Wieder S., "Dotrzeć do dziecka z autyzmem. Jak pomóc dzieciom nawiązywać relacje, komunikować się i myśleć. Metoda Floortime.", Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - Wykład z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams Kontakt z prowadzącym wykład odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącym z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. - ćwiczenia w aplikacji Teams (prezentacje mulimedialne) z wykorzystaniem filmów z pacjentami z ASD Kontakt z prowadzącą ćwiczenia odbywać się będzie drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Dodatkowo w wyznaczonych terminach dyżurów kontakt z prowadzącą z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Sposób dołączenia studentów na zajęcia został przekazany grupie w wiadomości mailowej przez USOSmail. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach np. wykład, ćwiczenia 10 + 5 Przygotowanie się do zajęć(np. lektura tekstu) 10 Przygotowanie się do egzaminu 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Karwowska, Joanna Kwasiborska-Dudek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.